Detaljeret liste med hændelser og særlige begivenheder
Generelle informationer om KalundborgDenne side indeholder en detaljeret liste med hændelser og særlige begivenheder for Kalundborg. For at se generelle informationer om færgen samt billeder, klik på linken herover.
fredag 5. september, 1930
Aviserne skriver at Statsbanernes søfartsvæsen i nær fremtid udbyder skibet.
Kontraheret ved Burmeister & Wain i København som nybygning 598.
onsdag 31. december, 1930
Køllagt på B&W (Strandgadeværftet).
Søsat og navngivet Kalundborg af Ellen Graae, trafikchefens datter.
Prøvetur.
Prøvetur i Øresund.
Overtaget af DSB.
Passeret bommen i Københavns Havn for udgående. Forsejlet fra København (Strandgadeværftet) kl. 11.30, ankom Kalundborg kl. 19.30.
Fremvisnings- og præsentationssejlads Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
søndag 19. juli, 1931 - mandag 30. november, 1931
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
tirsdag 1. december, 1931 - søndag 13. december, 1931
Eftersyn hos B&W på Strandgadeværftet i København.
søndag 13. december, 1931
Forsøgt at sejle til Kalundborg, men maskinen løb varm ud for Snekkersten.
søndag 13. december, 1931
Returneret til B&W.
søndag 13. december, 1931 - tirsdag 15. december, 1931
Nyt maskineftersyn hos B&W.
tirsdag 15. december, 1931
Forsøgt at sejle til Kalundborg, men maskinen løb varm ud for Gilleleje.
tirsdag 15. december, 1931
Returneret til B&W.
tirsdag 15. december, 1931 - torsdag 17. december, 1931
Nyt maskineftersyn hos B&W.
torsdag 17. december, 1931
Forsejlet fra København til Århus.
fredag 18. december, 1931 - ca. søndag 10. januar, 1932
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
Skibets anker ødelagde noget af beddingen under svajning i Kalundborg.
søndag 10. januar, 1932 - søndag 31. januar, 1932
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
Skiftedag, sejlede tom fra Århus til Kalundborg, Niels Holst tom modsat.
søndag 31. januar, 1932 - mandag 14. marts, 1932
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
Under fortøjning i Kolby Kås rev færgen sig løs på grund af storm og måtte fortsætte til Kalundborg uden anløb. 4 passagerer til Samsø kom med retur næste dag.
mandag 14. marts, 1932 - fredag 22. april, 1932
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
Sejlet fra Kalundborg kl. 20.30 til B&W.
Passeret bommen i Københavns Havn for indgående.
lørdag 23. april, 1932 - fredag 13. maj, 1932
B&W værft i København (Strandgadeværftet) Eftersyn af maskineri.
Passeret bommen i Københavns Havn for udgående. Forsejlet fra København til Århus.
lørdag 14. maj, 1932 - torsdag 23. juni, 1932
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
Sct.Hans tur på Århus-bugten, 1.000 deltagere.
fredag 24. juni, 1932 - fredag 15. juli, 1932
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
Aften tur på Århus-bugten, 1.000 deltagere.
lørdag 16. juli, 1932 - søndag 31. juli, 1932
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
Fra Kalundborg til Århus for at komme i rette tur, flere ferierejsende med.
mandag 1. august, 1932 - torsdag 11. august, 1932
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
Aften tur på Århus-bugten.
fredag 12. august, 1932 - mandag 5. december, 1932
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
Ankommet til Strandgade værfter (B&W) reparation efter havari på kobling til skylleluftblæserne.
lørdag 10. december, 1932
Artikel i Politiken siger at DSB er ansvarlig for kollision med bedding i Kalundborg.
onsdag 14. december, 1932
Forsejlet fra København til Århus.
torsdag 15. december, 1932 - torsdag 26. januar, 1933
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
fredag 27. januar, 1933 - lørdag 18. februar, 1933
Oplagt i Kalundborg for reparation efter havari på kobling til skylleluftblæserne.
På prøvetur i Kalundborg fjord. Gik i stå to gange. På ny til reparation.
søndag 12. februar, 1933 - lørdag 18. februar, 1933
Oplagt i Kalundborg for reparation efter havari på kobling til skylleluftblæserne.
Ny prøvetur, alt forløb tilfredsstillende.
ca. søndag 19. februar, 1933 - ca. torsdag 25. maj, 1933
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
torsdag 25. maj, 1933 - fredag 26. maj, 1933
Forsejlet fra Kalundborg til København.
fredag 26. maj, 1933 - onsdag 31. maj, 1933
Orlogsværftet i København, dokning og bundeftersyn.
Forsejlet fra København til Kalundborg.
torsdag 1. juni, 1933 - fredag 23. juni, 1933
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
Sct.Hans tur på Århus-bugten rundt om Tunø.
lørdag 24. juni, 1933 - mandag 26. juni, 1933
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
Brand i en redningsbåd, hurtigt slukket.
mandag 26. juni, 1933 - torsdag 3. august, 1933
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
Aften tur på Århus-bugten.
fredag 4. august, 1933 - lørdag 16. september, 1933
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
lørdag 16. september, 1933
Sejlet tom fra Århus til Kalundborg.
søndag 17. september, 1933 - lørdag 23. september, 1933
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
søndag 24. september, 1933
Forsejlet fra Århus til København.
mandag 25. september, 1933 - tirsdag 17. oktober, 1933
B&W værft i København, dokning. Efter et havari nok en maskinreparation med fuld adskillelse af maskineriet.
torsdag 19. oktober, 1933
Forsejlet fra København til Århus.
fredag 20. oktober, 1933 - lørdag 23. december, 1933
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
lørdag 23. december, 1933 - søndag 24. december, 1933
Sejlet ekstratur Kalundborg afgang 23.00, Århus ankomst 02.45.
søndag 24. december, 1933 - onsdag 4. april, 1934
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
Forsejlet fra Århus til B&W i København.
torsdag 5. april, 1934 - onsdag 25. april, 1934
B&W værft i København. Der blev foretaget reparation af yderklædning med ny plade, og der har været
foretaget stort maskineftersyn, hvorunder hele maskineriet har været adskilt. Skylleluftblæserne er ligesom i M/S »Jylland« ændret til elektrisk drift, og en ny hjælpemotor med dynamo er opstillet. Også i dok.
Forsejlet fra København til Århus.
torsdag 26. april, 1934 - tirsdag 9. oktober, 1934
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
tirsdag 9. oktober, 1934 - onsdag 10. oktober, 1934
Forsejlet fra Kalundborg til København.
torsdag 11. oktober, 1934 - lørdag 10. november, 1934
Orlogsværftet i København, også i dok.
søndag 11. november, 1934 - lørdag 23. marts, 1935
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
lørdag 23. marts, 1935 - søndag 24. marts, 1935
Forsejlet fra Kalundborg til København.
mandag 25. marts, 1935 - torsdag 11. april, 1935
B&W værft i København, også i dok.
fredag 12. april, 1935 - mandag 7. oktober, 1935
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
mandag 7. oktober, 1935 - tirsdag 8. oktober, 1935
Forsejlet fra Kalundborg til København.
tirsdag 8. oktober, 1935 - torsdag 31. oktober, 1935
B&W værft i København, også i dok. Der blev installeret et nyt agterspil og indrettet automatisk telefoncentral.
fredag 1. november, 1935 - lørdag 2. november, 1935
Forsejlet fra København til Kalundborg.
lørdag 2. november, 1935 - søndag 29. marts, 1936
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
mandag 30. marts, 1936 - lørdag 4. april, 1936
Orlogsværftet i København.
søndag 5. april, 1936 - torsdag 8. oktober, 1936
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
torsdag 8. oktober, 1936 - fredag 9. oktober, 1936
Forsejlet fra Århus til København.
lørdag 10. oktober, 1936 - tirsdag 3. november, 1936
B&W værft i København. Skibet har været underkastet hovedsyn B, hvorunder varmeinstallation og ventilation i ryge- og spisesaloner er ændret til 4 Aeroventskabe og 1 Termoaggregat. Alt i maskinen har været adskilt for eftersyn. Også i dok.
tirsdag 3. november, 1936 - onsdag 4. november, 1936
Forsejlet fra København til Århus.
onsdag 4. november, 1936 - mandag 8. februar, 1937
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
Uregelmæssig drift på overfarten på grund af is.
onsdag 10. februar, 1937 - lørdag 13. februar, 1937
Maskinreparation ved kaj i Århus.
søndag 14. februar, 1937 - søndag 4. april, 1937
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
mandag 5. april, 1937 - lørdag 10. april, 1937
B&W værft i København, dokning.
søndag 11. april, 1937 - lørdag 25. september, 1937
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
søndag 26. september, 1937
Muligvis forsejlet via Storstrømmen (indvielse af Storstrømsbro denne dag).
mandag 27. september, 1937
Må have ligget i København.
tirsdag 28. september, 1937 - lørdag 23. oktober, 1937
Orlogsværftet i København. Roret har været udtaget for eftersyn og reparation. Begge master har været udtaget og afkortet af hensyn til skibets passage under Storstrømsbroen. Alle maskinens 6 cylindre har været adskilt for eftersyn og en del fornyet. Alle glider-foringer er fornyet. To stempler
hjælpemotorerne er fornyet. Også i dok.
Må have forsejlet denne dag fra København.
mandag 25. oktober, 1937 - tirsdag 19. april, 1938
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
onsdag 20. april, 1938 - fredag 29. april, 1938
På værft i København - men hvilket af værfterne? Også i dok. Der blev installeret en ny hjælpemotor, og foretaget en derved nødvendiggjort flytning af værkstedsrum med deri værende værkstedsmaskiner.
lørdag 30. april, 1938 - lørdag 11. juni, 1938
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
søndag 12. juni, 1938 - onsdag 15. juni, 1938
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus eller evt. på værft.
torsdag 16. juni, 1938 - søndag 9. oktober, 1938
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
Forsejlet fra Århus til Nakskov.
mandag 10. oktober, 1938 - mandag 7. november, 1938
Nakskov værft, ankom 10. oktober kl. 15.00.
mandag 7. november, 1938 - onsdag 9. november, 1938
I Nakskov værfts flydedok.
onsdag 9. november, 1938 - lørdag 12. november, 1938
Nakskov værft, afsejlede 12. november kl. 08.30.
søndag 13. november, 1938 - mandag 15. maj, 1939
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
Forsejlet fra Århus til København.
tirsdag 16. maj, 1939 - torsdag 25. maj, 1939
B&W værft i København, også i dok.
torsdag 25. maj, 1939 - fredag 26. maj, 1939
Forsejlet fra København til Århus.
fredag 26. maj, 1939 - onsdag 1. november, 1939
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
torsdag 2. november, 1939 - søndag 26. november, 1939
Nakskov værft, ankom 2. november kl. 14.00. I flydedok 2-9. november. Afsejlede 26. november kl. 08.00
mandag 27. november, 1939 - fredag 26. januar, 1940
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
Fik maskinskade ved Refsnæs, kommet tilbage til Kalundborg kl. 18.
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
søndag 28. januar, 1940 - tirsdag 30. januar, 1940
Uregelmæssig sejlads på grund af is.
Kun nået til Vesborg Fyr på grund af isen.
Nået til Århus kl. 13.00 på grund af isen.
Forsøgt sejlads, måtte hjælpes til Kalundborg af Freia.
Fik maskinskade og reparerer.
lørdag 3. februar, 1940 - søndag 4. februar, 1940
Formentlig oplagt i Kalundborg.
Sejlet fra Kalundborg kl. 08.30, nået til Århus kl. 16.30, 285 passagerer med.
Sejlet fra Århus kl 08.15, ankomst Kalundborg kl. 15.05, men uregelmæssigt i isen.
Sejlet fra Kalundborg til Århus, men uregelmæssigt i isen.
Afgået Århus kl. ca. 06.15 i konvoj med Storebælt og Freia. Ud for Hjelm hjulpet Storebælt der lå fast i isen. Kort efter lød der en eksplosion fra Kalundborgs maskine. Taget på slæb af Storebælt til Refsnæs.
torsdag 8. februar, 1940 - fredag 9. februar, 1940
Slæbt fra Refsnæs til Kalundborg af Freia, ankomst 9. februar kl. 09.00.
Oplagt i Kalundborg for maskinreparation.
lørdag 10. februar, 1940 - lørdag 2. marts, 1940
Maskinreparation og oplagt, da overfarten var indstillet på grund af is.
Sejlet fra Kalundborg til Århus, anløbet Ballen Havn på grund af isen.
Sejlet fra Århus til Ballen havn på Samsø på grund af isen.
Sejlet fra Ballen kl. 07.00 til Kalundborg, ankomst 09.00.
tirsdag 5. marts, 1940 - lørdag 9. marts, 1940
Sejlet, men uregelmæssigt på grund af isen, Samsø anløbet.
søndag 10. marts, 1940 - søndag 14. april, 1940
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
mandag 15. april, 1940 - søndag 21. april, 1940
Oplagt, da sejladsen midlertidigt var indstillet på grund af minefare.
ca. lørdag 20. april, 1940
Forsejlet fra Kalundborg til København.
mandag 22. april, 1940 - onsdag 15. maj, 1940
Orlogsværftet i København. I dok. Minesikringskabel må være monteret her.
Passeret bommen i Københavns Havn for udgående, muligvis for magnetisering? Derefter tilbage til København igen.
fredag 17. maj, 1940 - søndag 19. maj, 1940
Måske ligget stille?
Passeret bommen i Københavns Havn for udgående.
Forsejlet fra København til Kalundborg.
tirsdag 21. maj, 1940 - lørdag 1. juni, 1940
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus eller Jylland i fart.
søndag 2. juni, 1940 - mandag 10. juni, 1940
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
Sejlet særtur fra Kalundborg kl. 17.00 direkte til Århus, Storebælt indstillet.
Sejlet særtur fra Århus kl. 06.30 direkte til Kalundborg, Storebælt indstillet.
tirsdag 11. juni, 1940 - onsdag 12. juni, 1940
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
Sejlet særtur fra Kalundborg kl. 17.30 direkte til Århus, Storebælt indstillet.
Sejlet særtur fra Århus kl. 06.30 direkte til Kalundborg.
torsdag 13. juni, 1940 - lørdag 14. september, 1940
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
lørdag 14. september, 1940 - søndag 15. september, 1940
Forsejlet fra Kalundborg til København.
søndag 15. september, 1940 - fredag 18. oktober, 1940
B&W værft i København. Skibet har været underkastet hovedsyn II med fuldstændig adskillelse af maskineriet, og der er foretaget skiftning af drivskruen. Også i dok. Færgen fik installeret højttaleranlæg.
Københavns Frihavn (evt. afmagnetisering?)
På rejse fra København til Kalundborg i ballast.
Søforklaring i Kalundborg den 28.oktober.
Søforklaring i København den 2.november.
Kollision med Svalen af Haderslev i Københavns Havn.
Kl. 7.39 afgik K. fra Færgelejet i Frihavnen. Kort efter kom M/S »Svalen« af Haderslev i Sigte om Stb. styrende mod Kroneløbet.
Om Bord paa K. blev Maskinen, der gik Fuld Kraft Frem, beordret Langsomt Frem.
Da Skibene havde passeret Bølgebryderen, blev der fra K., der var ca. 150 m agten for S., givet 2 korte Toner med Luftflojten samtidigt med, at Roret blev lagt Bb.
Kort efter syntes S. at dreje Bb. over.
Da en Kollision syntes uundgaaelig, blev Maskinen beordret Fuld Kraft Bak, hvilket tilkendegaves ved 3 korte Toner med Luftfløjten; men umiddelbart efter tørnede S. med Bb.s Side mod K.s Stb.s Bov.
Ved Kollisionen tog K. ingen nævneværdig Skade.
Af den af S.s Besætning afgivne Forklaring fremgaar, at dette Skib Kl. 7.30 afgik fra Nyhavn.
Da S. var i Nærheden af Trekroner-Bølgebryder, saas K. for udgaaende komme fra Frihavnen.
Umiddelbart efter at S. havde passeret Bølgebryderen, hørtes der fra K., som befandt sig ca. 200 m agterude om Bb., 4 korte Toner.
Da der syntes Fare for en Kollision, blev Roret lagt Stb.; men umiddelbart efter tørnede K. med Stævnen mod S.s Bb.s Laaring.
Ved Kollisionen fik S. en Del af Skanseklædningen og Gelænderet paa Broen trykket ind, flere Lønningsstøtter bøjet og Bb.s Lanterne og Redningsbaadens Klamper beskadiget.
Anm. Ministeriet maa antage, at Kollisionen skyldes, at der fra K. ikke blev udvist tilstrækkelig Forsigtighed ved Passagen af S.
Forsejlet fra København til Kalundborg.
mandag 21. oktober, 1940 - onsdag 19. februar, 1941
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
Sejlet fra Kalundborg, ankomst Århus kl. 20.00.
torsdag 20. februar, 1941 - mandag 24. februar, 1941
Oplagt i Århus, da sejladsen midlertidigt var indstillet på grund af minefare.
tirsdag 25. februar, 1941
Nåede frem til Kalundborg denne aften.
tirsdag 25. februar, 1941 - søndag 16. marts, 1941
Oplagt med skade på skruen.
Forsejlet fra Kalundborg til København.
mandag 17. marts, 1941 - senest mandag 24. marts, 1941
Orlogsværftet i København.
tirsdag 25. marts, 1941 - 1941
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
Evt. på værft - hvor?
torsdag 14. august, 1941 - onsdag 17. september, 1941
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
torsdag 18. september, 1941
Forsejlet fra Århus til København.
torsdag 18. september, 1941 - fredag 24. oktober, 1941
B&W værft i København, også i dok. Færgen fik installeret en ny kølevandspumpe til hjælpemotor, og drivskruen blev skiftet. Minesikringskablet blev fornyet og omlagt efter de nye anordninger. Af hensyn til overgang til brug af brændselsolie med lavt flammepunkt blev der installeret ventilationsblæsere for maskinrummet. Kabyskomfurerne ændret fra olie- til kulfyring.
lørdag 25. oktober, 1941 - søndag 26. oktober, 1941
Ligger i reservefærgelejet i Københavns Frihavn.
Passeret bommen i Københavns Havn for indgående.
søndag 26. oktober, 1941 - mandag 27. oktober, 1941
Afmagnetisering?
Passeret bommen i Københavns Havn for udgående.
Forsejlet fra København til Kalundborg. Ankom Kalundborg ved middagstid.
onsdag 29. oktober, 1941 - lørdag 24. januar, 1942
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
Uregelmæssig sejlads på grund af is, ankom Kalundborg kl. 18.30.
Uregelmæssig sejlads på grund af is.
Uregelmæssig sejlads på grund af is, 5 timer forsinket.
Fra Aarhus til Kalundborg. Ankomst Kalundborg kl. 22.10.
Uregelmæssig sejlads på grund af is, skal sejle i dagslys, afgang fra Aarhus kl. 08.00, nåede kun til Kalundborg.
Nåede Kalundborg med 23 timers forsinkelse. Overfarten indstilles midlertidigt. Megen is ved Ljushagen og Bolsaksen.
fredag 30. januar, 1942 - lørdag 14. februar, 1942
Overfarten indstillet på grund af is. Note siger sejlads Kalundborg-Kolby Kås hver anden dag.
Sejlads genoptages. Afgang fra Kalundborg kl. 10.30 få rejsende megen gods.
Retur fra Kolby Kås.
Store isvanskeligheder særlig ved Ljushagen.
torsdag 19. februar, 1942
Fra Kolby Kås kl. 10.00 Ankomst Kalundborg 19.00. 20 rejsende.
Hjalp Bygdøy af Oslo fri af isen syd for Samsø (Bygdøy var af isen presset fra Hals til syd for Samsø. Havde siddet fast nogle dage og var ved at løbe tør for proviant). Havde herunder en mindre kollision. Fra Søulykkesstatistikken: Søforklaring i Kalundborg d. 5. marts. Kl. ca. 13.30, da K. brød Rende i Isen for S/S »Bygdøy« af Oslo, løb K. fast i Isen.
Der blev straks afgivet 3 korte Toner med Sirenen, men umiddelbart efter tørnede B. med Stævnen mod K.s Agterende.
Ved Kollisionen fik begge Skibe mindre ovenbords Skader.
Af den af B.s Besætning afgivne Forklaring fremgaar, at da dette Skib Kl. ca. 13.30 fulgte efter K., løb K. fast i Isen.
Maskinen blev straks sat paa Fuld Kraft Bak, men umiddelbart efter skete Kollisionen som ovenfor anført.
Anm. Aarsagen til Kollisionen fremgaar af det ovenfor anførte.
Fra Kolby Kås til Kalundborg.
Fra Kalundborg kl. 10.00. Ankomst Kolby Kås kl. 16.00.
Ikke så vanskelige isforhold.
torsdag 26. februar, 1942
Fra Kalundborg kl. 10.00. Ankomst Kolby Kås kl. 18.40.
Fra Kolby Kås til Kalundborg.
Var 12 timer om turen fra Kolby Kås til Kalundborg.Is ved Ljushagen. Fremover fra Kalundborg mandag og torsdag. Fra Kolby Kås tirsdag og fredag.
Fra Kalundborg til Kolby Kås.
Kom til Kalundborg kl. 13.20.
Sejlede planmæssigt fra Kalundborg uden passagerer men med gods. Sad fast i isen.
Kom fri af isen og nåede Kolby Kås.
Fra Kolby Kås til Kalundborg. Ankomst kl. 22.00.
mandag 23. marts, 1942 - søndag 29. marts, 1942
Aflyst p.g.a. maskinskade.
Afsejlet planmæssigt til Kolby Kås og Århus. Første gang siden 29. januar.
mandag 30. marts, 1942 - fredag 24. april, 1942
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
Kl 12.40 minesprængt i Kalundborg Fjord. De rejsende (500) sejles tilbage til Kalundborg af 4 mindre fartøjer.
På rejse fra Kalundborg til Aarhus med passagerer og stykgods. Havareret ved eksplosion den 24. april, 1942 i Kalundborg fjord.
Fra søforklaring og søforhør i Kalundborg den 2 maj, 1942.
Kl 12.40 da KALUNDBORG befandt sig ca. 2 1/2 sømil 166° fra Revsnæs fyr ved den fjerde Kost fra Gisseløre, skete en kraftig eksplosion agten for styrbords låring. De vandtætte døre blev straks lukket og redningsbådene svunget ud. Ved pejling konstateredes vand i maskinrummet. Ved fløjtesignaler tilkaldtes tre skibe, som befandt sig i Nærheden. To af disse begyndte at bugsere KALUNDBORG mod land, medens det tredje optog nogle af passagererne, af hvilke flere var lettere såret af glassplinter. Senere
kom flere skibe til, deriblandt to bjærgningsdampere, og kl. ca. 14.45 blev KALUNDBORG sat på grund ud for Kysthospitalet. En dykkerundersøgelse viste, at en søventil var beskadiget, og efter at denne var blevet midlertidig
tætnet, kunde skibet kl. 20.50 slæbes af grunden og bugseres til Kalundborg. Ved eksplosionen blev skibet stærkt beskadiget.
Anm. Eksplosionen antages at skyldes Krigsårsager.
fredag 24. april, 1942 - mandag 27. april, 1942
Oplagt i Kalundborg.
mandag 27. april, 1942 - tirsdag 28. april, 1942
Slæbt fra Kalundborg til København.
tirsdag 28. april, 1942 - fredag 10. juli, 1942
Orlogsværftet i København, også i dok.
Slæbt fra København til Helsingør.
fredag 10. juli, 1942 - torsdag 6. maj, 1943
Helsingør værft, også i dok. Skibet blev efter en mineeksplosion bjærget og bragt til værft for reparation.
Under denne er stævn og yderklædning blevet fornyet i stor udstrækning, og i forbindelse dermed er apteringen i saloner, kamre og i sovekahytter samt på hoveddæk og lukket awningdæk med rygesalon nedtaget, oprettet eller fornyet. Kabyssen er forandret og gjort større. Hele maskineriet med
hjælpemaskiner blev udtaget af skibet; aksler, krumtapaksler og lejer blev oprettet med nødvendig fornyelse af bundrammen. Hovedmaskinerne blev taget i land og opstillet paa prøveplan i værkstedet. Maskineriet er nu opstillet ombord i nye stativer og med nye cylindre. Alle 5 hjælpemotorer og alle hjælpemaskiner er repareret med forskellige fornyelser. Samtlige dynamoer og motorer har været sendt til firmaet Thomas B. Thrige til omisolering. Minekablet er fornyet og omlagt indenbords. Som følge af den tilstedeværende minefare i farvandene er der foretaget
udskiftning af søventiler til stålstøbte søventiler.
Passeret bommen i Københavns Havn for indgående.
torsdag 6. maj, 1943 - fredag 7. maj, 1943
Afmagnetisering ?
fredag 7. maj, 1943 - lørdag 8. maj, 1943
Fra Helsingør til Kalundborg denne eller næste dag.
lørdag 8. maj, 1943 - midten af oktober, 1944
Oplagt i Kalundborg, muligvis til 16. oktomer.
oktober, 1944 - torsdag 17. maj, 1945
Oplagt i Bramsnæsvig, inderst i Isefjord syd for Orø.
ca. torsdag 17. maj, 1945
Slæbt til Holbæk.
ca. torsdag 17. maj, 1945 - torsdag 24. maj, 1945
Oplagt i Holbæk.
Forsejlet fra Holbæk til Orlogsværftet.
torsdag 24. maj, 1945 - fredag 1. juni, 1945
Orlogsværftet i København.
fredag 1. juni, 1945 - lørdag 2. juni, 1945
Forsejlet fra København til Kalundborg.
lørdag 2. juni, 1945 - lørdag 9. juni, 1945
Ligget i Kalundborg, og ventet på at minestrygning var afsluttet.
lørdag 9. juni, 1945 - søndag 24. juni, 1945
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus tirsdage, torsdage, lørdage.
mandag 25. juni, 1945 - torsdag 11. oktober, 1945
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus alle hverdage.
fredag 12. oktober, 1945 - tirsdag 23. april, 1946
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus dagligt.
tirsdag 23. april, 1946 - onsdag 24. april, 1946
Forsejlet fra Århus til København.
onsdag 24. april, 1946 - tirsdag 2. juli, 1946
B&W værft i København. Skibet har været underkastet hovedsyn I.
Kontrolmålt i Lynette-løbet i Københavns havn.
Forsejlet fra København til Kalundborg.
torsdag 4. juli, 1946 - mandag 3. februar, 1947
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
Fra Kalundborg til Aarhus. Generes af meget is i Aarhus-bugten.
Fra Aarhus til Kalundborg. Isbryderen Storebjørn hjalp gennem isen i Aarhusbugten. Blev en time forsinket. 40 biler med.
Fra Kalundborg til Aarhus. Måtte have isbryderhjælp i Aarhus-bugten. Ankom til Aarhus kl. 23.00.
Fra Aarhus til Kalundborg. Ankomst Kalundborg kl. 23.10. Havde 300 passagerer med.
Fra Kalundborg til Aarhus. Kom til Aarhus sent på aftenen.
tirsdag 11. februar, 1947
Ingen sejlads. Fremover afgang fra Kalundborg kl. 9.30 og fra Aarhus kl. 8.15.
Fra Aarhus til Kalundborg. Ankomst Kalundborg kl. 19.00.
torsdag 13. februar, 1947
Fra Kalundborg til Aarhus. Kom til Aarhus kl. 19.45.
Fin dag. Kom til Kalundborg kl. 15.00 fra Aarhus.
Fra Kalundborg til Aarhus.
Fik wire i skruen ved Tunø. Lå stille en time. Kom til Kalundborg kl. 22.40 med 200 rejsende.
Dykker nede for at fjerne wiren fra skruen. Meget besværligt. Sejladsen til Aarhus aflyst.
tirsdag 18. februar, 1947
Først fra Kalundborg kl 15.00 på grund af maskinskade. Nåede Kolby Kås ved midnat.
Fra Kolby Kås kl 8.00. Var i Aarhus kl 13.30. Skal have repareret maskinskade. Varighed omkring 8 dage.
torsdag 20. februar, 1947 - søndag 30. marts, 1947
Oplagt i Aarhus, da sejladsen på overfarten var indstillet på grund af for megen is.
Fra Aarhus kl 13.00. Fik hjælp af Storebjørn. Var i Kolby Kås kl. 16.00. 300 rejsende og 125 tons gods med.
Fra Kolby Kås kl. 12.40. Fik hjælp af Storebjørn i Aarhus-bugten.
Fra Aarhus kl. 12.00 til Kolby Kås.
Fra Kolby Kås til Aarhus.
Ingen sejlads (Langfredag).
Fra Aarhus til Kolby Kås.
Fra Kolby Kås til Aarhus.
Fra Aarhus til Kolby Kås.
Fra Kolby Kås kl. 10.10 til Kalundborg. Ankomst kl. 12.39.
Planmæssig sejlads Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus genoptages.
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.
Kun 150 passagerer med fra Kalundborg til Aarhus. Fuldt optaget af biler og gods.
lørdag 12. april, 1947 - tirsdag 7. oktober, 1947
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.
onsdag 8. oktober, 1947 - torsdag 9. oktober, 1947
Forsejlet fra Kalundborg til København.
torsdag 9. oktober, 1947 - onsdag 3. december, 1947
B&W værft i København. Skibet har været underkastet hovedsyn II.
Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn.
torsdag 4. december, 1947
Kompasrettet. Forsejlet fra København til Kalundborg, ankom kl. 19.30.
fredag 5. december, 1947 - onsdag 17. marts, 1948
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
onsdag 17. marts, 1948 - søndag 21. marts, 1948
Fik eftersyn og udskiftet et defekt leje i Kalundborg.
mandag 22. marts, 1948 - mandag 14. juni, 1948
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
Kontrolmålt i Århus havn.
mandag 14. juni, 1948 - mandag 8. november, 1948
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
tirsdag 9. november, 1948 - tirsdag 16. november, 1948
Aalborg værft for bundsmøring.
tirsdag 16. november, 1948
Forsejlet fra Aalborg til København.
onsdag 17. november, 1948
Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn.
torsdag 18. november, 1948 - fredag 19. november, 1948
Forsejlet fra København via Århus, ankommet til Kalundborg kl 01.30.
fredag 19. november, 1948 - mandag 21. marts, 1949
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
Forsejlet tidligt på dagen fra Kalundborg til København.
tirsdag 22. marts, 1949 - lørdag 7. maj, 1949
B&W værft i København. Skibet har været underkastet hovedsyn enten her eller 21. februar - 28. marts, 1950.
Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn.
søndag 8. maj, 1949 - mandag 9. maj, 1949
Formentlig sejlads fra København til overfarten.
tirsdag 10. maj, 1949 - onsdag 3. august, 1949
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
Aftensejlads på Kalundborg fjord fra kl. 19 til 22 med dans på bildækket.
torsdag 4. august, 1949 - torsdag 11. august, 1949
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
Aftensejlads på Kalundborg fjord fra kl. 19 til 22 med dans på bildækket.
fredag 12. august, 1949 - lørdag 3. september, 1949
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
lørdag 3. september, 1949
Aftensejlads på Kalundborg fjord fra kl. 19 til 22 med dans på bildækket.
søndag 4. september, 1949 - fredag 7. oktober, 1949
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
Kontrolmålt i Århus havn.
fredag 7. oktober, 1949 - tirsdag 11. oktober, 1949
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
torsdag 13. oktober, 1949
Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn.
Forsejlet fra København til overfarten.
lørdag 15. oktober, 1949 - søndag 19. februar, 1950
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
Må have ligget i Århus.
tirsdag 21. februar, 1950 - tirsdag 28. marts, 1950
Århus værft. Skibet har været underkastet hovedsyn enten her eller 22. marts - 7. maj, 1949.
Kontrolmålt i Århus havn samt forsejlet til København.
Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn.
Forsejlet fra København til Århus.
fredag 31. marts, 1950 - lørdag 24. juni, 1950
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
Aftensejlads på Kalundborg fjord fra kl. 19 til 22 med dans på bildækket.
søndag 25. juni, 1950 - onsdag 5. juli, 1950
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
Aftensejlads på Kalundborg fjord fra kl. 19 til 22 med dans på bildækket.
torsdag 6. juli, 1950 - fredag 14. juli, 1950
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
Kollideret med motorjagten Ellen af Knebel under forhaling i Århus Havn. Fra Dansk Søulykke-statistik efter søforklaringen i Aarhus d. 19. juli:
Kl. ca. 23.50, da E. under en stiv SØ.-lig kuling lå forløjet ved kaj nr. 19, tørnede M/Fg.
»Kalundborg« af Kalundborg, der var ved at gå til kaj, med agterstævnen mod E.s stb.s side, hvorved skibet blev svært beskadiget.
Af den af K.s besætning afgivne forklaring fremgår, at da K. kl. ca. 23.50 under en stiv SØ.-lig kuling skulle til at lægge til ved kaj nr. 9, begyndte skibet at drive agterover.
Det forsøgtes at få tørn om spilkoppen på ankerspillet med en forwire, men umiddelbart efter skete påsejlingen som ovenfor anført.
Anm. Ministeriet må antage, at kollisionen skyldes vejrforholdene.
lørdag 15. juli, 1950 - tirsdag 6. februar, 1951
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
onsdag 7. februar, 1951 - lørdag 3. marts, 1951
Århus værft. Skibet har været underkastet hovedsyn.
Kontrolmålt i Århus havn samt forsejlet til København.
Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn.
Forsejlet fra København til overfarten.
onsdag 7. marts, 1951 - mandag 7. januar, 1952
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
Passeret bommen i Københavns Havn for indgående.
tirsdag 8. januar, 1952 - torsdag 14. februar, 1952
Orlogsværftet i København. Skibet har været underkastet hovedsyn, hvorunder skibet blev forsynet med et sæt elektriske kombinerede frem- og bak- samt omdrejningsvisere.
torsdag 14. februar, 1952
Passeret bommen i Københavns Havn for udgående. Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn.
fredag 15. februar, 1952 - lørdag 16. februar, 1952
Forsejlet fra København til Kalundborg.
lørdag 16. februar, 1952 - torsdag 18. september, 1952
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
torsdag 18. september, 1952 - fredag 19. september, 1952
Kompasrettet.
fredag 19. september, 1952 - tirsdag 6. januar, 1953
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
onsdag 7. januar, 1953 - onsdag 11. februar, 1953
Århus værft. Skibet har været underkastet hovedsyn. Under dette blev skorstenen, 1 stk. last-, spule- og brandpumpe, gulvbelægningen i 1. kl. hall samt møbelbetræk i 1. kl. damesalon og i privatkahytten fornyet. Under hensyn til nye bestemmelser i »International konvention om sikkerhed
for menneskeliv på søen« blev skibet samtidig forsynet med et
skumslukningsanlæg, der kan dække såvel hoveddæk som maskinrum, samt en anordning, der gør det muligt at stoppe samtlige ventilatorer i skibet fra kommandobroen.
Forsejlet fra Århus til Langelinie i København.
torsdag 12. februar, 1953
Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn. Kompasrettet i København.
Forsejlet fra København til Århus.
lørdag 14. februar, 1953 - søndag 3. januar, 1954
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
Fik en trosse i skruen i Århus Havn - en dobbelttur aflyst.
mandag 4. januar, 1954 - søndag 10. januar, 1954
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
Forsejlet tidligt om morgenen til Aalborg værft.
tirsdag 12. januar, 1954 - mandag 8. februar, 1954
Aalborg værft. Skibet har været underkastet hovedsyn. Under hensyn til nye bestemmelser af 1952 i »International konvention om sikkerhed på søen« blev skibet samtidig forsynet med et nødlysdieselaggregat med nødbelysningsanlæg overalt i skibet. Radiosenderen blev udskiftet med en ny. Endvidere
installeredes ved nævnte lejlighed en reserve hydroforpumpe og en 60 1 damp-suppekoger.
Forsejlet fra Aalborg til København.
Kontrolmålt i Lynette-løbet i Københavns havn.
Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn.
Forsejlet fra København til Århus.
søndag 14. februar, 1954 - mandag 22. februar, 1954
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus som eneste færge.
Sad fast i isen ved Sletterhage efter afgang Aarhus, ankom Kolby Kås kl. 19.30, ankom Kalundborg kl. 22.45. Retur fra Kalundborg kl. 23.30.
tirsdag 23. februar, 1954
Ankom Aarhus kl. 08.30.
tirsdag 23. februar, 1954 - torsdag 25. februar, 1954
Uregelmæssig sejlads som følge af is.
fredag 26. februar, 1954 - mandag 8. marts, 1954
Kun sejlads mellem Kalundborg og Kolby Kås. Aarhusbugten lukket af is.
Afgang Kalundborg kl. 17.42, ankom Aarhus kl. 3.30. Fik hjælp af isbryderen Isbjørn ved Sletterhage.
onsdag 10. marts, 1954 - torsdag 11. marts, 1954
Uregelmæssig sejlads som følge af is.
lørdag 13. marts, 1954 - mandag 15. marts, 1954
Uregelmæssig sejlads som følge af is.
Stadig besvær med isen i Aarhusbugten. Måtte have hjælp af Isbjørn.
Stadig besvær med isen i Aarhusbugten. 50 minutter forsinket ved ankomst til Kalundborg.
torsdag 18. marts, 1954 - torsdag 1. april, 1954
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
fredag 2. april, 1954 - tirsdag 6. april, 1954
Århus værft, dokning.
onsdag 7. april, 1954 - fredag 9. april, 1954
Ligget ved Pier 1 i Århus.
Forsejlet fra Århus til Kalundborg.
søndag 11. april, 1954 - søndag 9. januar, 1955
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
mandag 10. januar, 1955 - lørdag 12. februar, 1955
Århus værft. Skibet har været underkastet hovedsyn. Under hovedsynet blev der installeret et dybfrysningsanlæg, og under dokningen blev et brud på agterstævnen repareret og roret oprettet.
Kontrolmålt i Århus havn.
søndag 13. februar, 1955 - fredag 18. marts, 1955
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
lørdag 19. marts, 1955 - søndag 20. marts, 1955
En af disse dage forsejlet fra Kalundborg til Helsingør.
søndag 20. marts, 1955 - onsdag 30. marts, 1955
På Helsingør værft for reparation af skrueaksel.
fredag 1. april, 1955 - lørdag 1. oktober, 1955
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
Kl 12.15 forsøgt at redde 2 fiskere fra Motorbåden INGE af Aarhus.
Motorbåd INGE af Aarhus. På fiskeri i Aarhus bugt. Kæntret og forlist den 01. oktober, 1955 i Kattegat; 2 omkomne.
Søforhør i Aarhus den 03. oktober, 1955.
Kl. ca. 0600 sejlede INGE fra Aarhus. Kl. 1215 blev den under en hård VestNordVestlig kuling med byget vejr observeret fra M/S „KALUNDBORG" af Kalundborg drivende med motorstop på pladsen 56°07'Nord 10°19'5 Øst. KALUNDBORG lagdes til luvart af båden, og der kastedes en fangline og en kasteline over til de ombordværende. Linerne blev grebet, men da de holdtes tot, skar båden ind mod KALUNDBORG og faldt tværs i søen, hvorefter den kæntrede og besætningen - 2 mand - faldt i vandet. Fra KALUNDBORG blev der kastet 3 redningskranse ud til de overbordfaldne, der sås klamre sig
til den synkende båd, og straks efter sattes jollen i vandet. Et par minutter senere sås de 2 mand gå til bunds ca. 10-15 m agten for KALUNDBORG. Der blev søgt i ca. 1 time efter de forulykkede, men uden resultat.
Anm. 1. De omkomne var: Arbejdsmand William Horslam-Nielsen og Ole Tonny Holm, begge af Aarhus.
Anm. 2. Årsagen til ulykken fremgår af det ovenfor anførte.
lørdag 1. oktober, 1955 - lørdag 3. december, 1955
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
Stempelsprængning under sejlads ved Røsnæs, returneret til Kalundborg.
søndag 4. december, 1955 - tirsdag 6. december, 1955
Maskinreparation i Kalundborg af et beskadiget stempel.
onsdag 7. december, 1955 - mandag 30. januar, 1956
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
tirsdag 31. januar, 1956 - fredag 9. marts, 1956
Kun et skib i fart Kalundborg - Århus.
onsdag 1. februar, 1956 - lørdag 3. marts, 1956
Århus Værft.Skibet har været underkastet hovedsyn, herunder er styrehuset udvidet og radar installeret.
søndag 4. marts, 1956 - mandag 5. marts, 1956
I Århus.
Forsejlet kl. 07.00 fra Århus til Københavns Frihavn.
Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns Havn fra kl. ca. 08.00 til ca. 12.00.
Afgang kl. 07.00, til kompasretning, derefter passeret Middelgrunden kl. ca. 9.00 for nordgående, ankom Kalundborg kl. ca. 17.30.
Lå i Kalundborg.
lørdag 10. marts, 1956 - onsdag 21. marts, 1956
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
torsdag 22. marts, 1956 - fredag 6. april, 1956
Indskrænkninger som følge af oliestrejke (arbejdskonflikt?). Nogle dage var alene Jylland i fart.
lørdag 7. april, 1956 - mandag 11. juni, 1956
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
tirsdag 12. juni, 1956 - torsdag 14. juni, 1956
B&W værft i København, bundbehandling.
fredag 15. juni, 1956 - lørdag 16. juni, 1956
Formentlig sejlads til overfarten.
søndag 17. juni, 1956 - lørdag 5. januar, 1957
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
lørdag 5. januar, 1957 - søndag 6. januar, 1957
Forsejlet fra Kalundborg til Århus værft.
søndag 6. januar, 1957 - fredag 1. februar, 1957
Århus værft. Skibet har været underkastet hovedsyn.
Kontrolmålt i Århus, afmagnetisering ikke nødvendig.
Rette kompasser i Århus.
mandag 4. februar, 1957 - tirsdag 5. februar, 1957
Lå i Århus.
tirsdag 5. februar, 1957 - tirsdag 7. maj, 1957
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
tirsdag 7. maj, 1957 - onsdag 8. maj, 1957
Århus værft fra 7. maj kl. ca. 17 til 8. maj kl. ca. 08 (reparation af sideport).
onsdag 8. maj, 1957 - tirsdag 7. januar, 1958
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
I Århus havn.
fredag 10. januar, 1958 - lørdag 8. februar, 1958
Århus værft.
Kontrolmålt i Århus, retter kompasser, reparerer maskinskade. (Forsvaret siger 7. februar, 1958).
onsdag 12. februar, 1958 - torsdag 14. august, 1958
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
Skibets Decca i uorden - Decca selskab underrettet.
torsdag 14. august, 1958 - onsdag 7. januar, 1959
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
I Århus havn.
fredag 9. januar, 1959 - torsdag 5. februar, 1959
Århus værft. I dok fra 12. januar til ?
Kompasrettet.
lørdag 7. februar, 1959 - søndag 10. januar, 1960
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
søndag 10. januar, 1960 - tirsdag 9. februar, 1960
Århus værft.
onsdag 10. februar, 1960 - onsdag 4. januar, 1961
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
torsdag 5. januar, 1961 - onsdag 1. februar, 1961
Aalborg værft.
Notits i avisen Ny Tid: Hærværksmænd har været på spil på statsbanernes motorfærge "Kalundborg", som for tiden er til raparation på Ålborg Værft. Et brandskab er slået itu, desuden er der knust en rude og stjålet en del værktøj, hamre save m.v. Hærværket og tyveriet er meldt til kriminalpolitiet.
onsdag 1. februar, 1961 - fredag 3. februar, 1961
Aalborg værft.
fredag 3. februar, 1961 - lørdag 4. februar, 1961
Kompasrettet.
lørdag 4. februar, 1961 - fredag 9. februar, 1962
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
lørdag 10. februar, 1962 - mandag 12. februar, 1962
Århus værft.
mandag 12. februar, 1962 - lørdag 10. marts, 1962
Århus værft, årligt eftersyn.
Kompasrettet.
søndag 11. marts, 1962 - tirsdag 3. april, 1962
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
tirsdag 3. april, 1962 - torsdag 5. april, 1962
Århus værft for maskinreparation.
fredag 6. april, 1962 - torsdag 5. juli, 1962
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
Samsø Landboforening på udflugt til Århus, skibet afgik Kalundborg 04.20.
torsdag 5. juli, 1962 - søndag 19. august, 1962
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
Skibet skal ekstraordinært stoppe ved Tunø på afgangen fra Århus kl 11.50.
søndag 19. august, 1962 - onsdag 24. oktober, 1962
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
onsdag 24. oktober, 1962 - fredag 26. oktober, 1962
Århus værft.
lørdag 27. oktober, 1962 - søndag 3. februar, 1963
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
mandag 4. februar, 1963 - torsdag 28. februar, 1963
Århus værft, årligt eftersyn.
fredag 1. marts, 1963 - søndag 10. marts, 1963
Formentlig oplagt på grund af is.
mandag 11. marts, 1963 - fredag 26. april, 1963
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
fredag 26. april, 1963 - torsdag 2. maj, 1963
Århus værft, bundbehandling og dokning efter sejlads i is.
I fart fra Århus kl. 11.50.
fredag 3. maj, 1963 - onsdag 31. juli, 1963
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
Sejlet udflugtssejlads på Århus-bugten fra kl. 19 til kl. 23.
onsdag 31. juli, 1963 - søndag 2. februar, 1964
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus.
Ud af fart i Århus om eftermiddagen.
Forsejlet fra Århus til Nyborg.
mandag 3. februar, 1964 - lørdag 3. oktober, 1964
Oplagt i Nyborg.
Forsejlet fra Nyborg til København.
mandag 5. oktober, 1964 - lørdag 24. oktober, 1964
B&W værft i København, årligt eftersyn.
Forsejlet fra København til Kalundborg.
søndag 25. oktober, 1964 - lørdag 5. december, 1964
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus (Freia på Svendborg værft).
Lå stille i Århus.
I fart fra Århus kl. 11.50/11.55.
mandag 7. december, 1964 - torsdag 21. januar, 1965
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus (Jylland på Nakskov værft).
Forsejlet fra Århus til Nyborg.
lørdag 23. januar, 1965 - søndag 10. oktober, 1965
Oplagt i Nyborg.
mandag 11. oktober, 1965 - søndag 24. oktober, 1965
Århus værft, årligt eftersyn.
Kompasrettet.
mandag 25. oktober, 1965 - tirsdag 2. november, 1965
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus (Freia på Orlogsværftet).
tirsdag 2. november, 1965
Kolby Kås blev ikke anløbet på grund af vejret.
tirsdag 2. november, 1965 - fredag 10. december, 1965
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus (Freia på Orlogsværftet).
fredag 10. december, 1965
Solgt til Gulf Marine Lines Co. Ltd., E.L. Shurwaik Street 4, P.O.Box 4636, Kuwait, for 25.000 £.
fredag 10. december, 1965 - lørdag 18. december, 1965
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus (Freia på Orlogsværftet).
søndag 19. december, 1965 - lørdag 8. januar, 1966
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Århus (Jylland i Frederikshavn).
Sidste dag i fart for DSB.
Ud af fart i Århus efter ankomst fra Kalundborg.
Forsejlet fra Århus til København, Frihavnsfærgelejet.
Salget til Gulf Marine Lines Co. Ltd., Panama er registreret.
Skiftet plads i Københavns Havn til Redhavnen, derefter overdraget til de nye ejere, DSB-besætning gik fra borde kl. 13.00.
Skiftet navn til Dasman af Panama.
Forsejlet fra København til Kuwait eller Saudiarabien.
Benyttet til transport af pilgrimme og ammunition.
juli, 1969 - fredag 6. november, 1970
Oplagt i Suakin i Sudan.
Brand ombord i Suakin i Sudan.
Rullede over og sank, erklæret som totalforlist.
Myndighederne forlangte vraget fjernet for at kunne bruge havnen.
Oprettet: 5. september 2019. Senest revideret: 14. februar 2021.