Nordby

Detaljeret liste med hændelser og særlige begivenheder

Generelle informationer om Nordby

Denne side indeholder en detaljeret liste med hændelser og særlige begivenheder for Nordby. For at se generelle informationer om færgen samt billeder, klik på linken herover.

juli, 1963
Kontraheret som nybygning 122 fra Aarhus værft for 2.898.000,- kr.

tirsdag 7. januar, 1964
Kølstrækning.

onsdag 15. april, 1964
Navngivet Nordby af fru chefingeniør Hans Laursen og søsat.

lørdag 20. juni, 1964
Begæring om optagelse i Dansk Skibsregister.

mandag 13. juli, 1964
Registreret i skibsregistret.

tirsdag 14. juli, 1964
Prøvetur.

tirsdag 14. juli, 1964
Overtaget af Generaldirektoratet for Post- og telegrafvæsenet.

onsdag 15. juli, 1964
Afsejlet fra Aarhus værft og gennem Limfjorden.

fredag 17. juli, 1964
Ankom Esbjerg kl. 03.00, indsat i fart kl. 07.00.

fredag 17. juli, 1964 - mandag 31. december, 1973
I fart på Esbjerg-Fanø overfarten, ind i mellem oplagt eller på diverse værftsophold i Esbjerg, og i Svendborg når færgen skulle i dok.

tirsdag 1. januar, 1974 - tirsdag 31. december, 1974
Færgen er i dette værftsår på bedding i 6 døgn, men ellers i fart på Esbjerg-Fanø overfarten, ind i mellem oplagt eller på diverse værftsophold i Esbjerg, og i Svendborg når færgen skulle i dok.

onsdag 1. januar, 1975 - lørdag 30. april, 1977
I fart på Esbjerg-Fanø overfarten, ind i mellem oplagt eller på diverse værftsophold i Esbjerg, og i Svendborg når færgen skulle i dok.

lørdag 30. april, 1977
Overtaget af DSB.

lørdag 30. april, 1977
(16. maj Legitimationserklæring om salget, anmeldt 2. juni, registreret 15. juni).

lørdag 30. april, 1977 - onsdag 2. november, 1977
I fart på Esbjerg-Fanø overfarten, ind i mellem oplagt eller på diverse værftsophold i Esbjerg, og i Svendborg når færgen skulle i dok.

onsdag 2. november, 1977
På rejse fra Esbjerg til Nordby.
Kollision i Esbjerg havn med Surrey af Esbjerg
Søforklaring i Esbjerg den 17. november.
Påsejlet af Surrey i Esbjerg, som følge af mangelfuldt udkig på Surrey.

onsdag 2. november, 1977 - torsdag 10. november, 1977
I fart på Esbjerg-Fanø overfarten, ind i mellem oplagt eller på diverse værftsophold i Esbjerg, og i Svendborg når færgen skulle i dok.

torsdag 10. november, 1977 - mandag 28. november, 1977
På værft ifølge færgeberedskabsplanen.

mandag 28. november, 1977 - mandag 13. november, 1978
I fart på Esbjerg-Fanø overfarten, ind i mellem oplagt eller på diverse værftsophold i Esbjerg, og i Svendborg når færgen skulle i dok.

mandag 13. november, 1978 - torsdag 30. november, 1978
På værft ifølge færgeberedskabsplanen.

torsdag 30. november, 1978 - mandag 8. januar, 1979
I fart på Esbjerg-Fanø overfarten, ind i mellem oplagt eller på diverse værftsophold i Esbjerg, og i Svendborg når færgen skulle i dok.

mandag 8. januar, 1979
Denne dag konstateret indsivende vand, så færgen måtte tages ud af drift.

tirsdag 9. januar, 1979 - mandag 28. januar, 1980
I fart på Esbjerg-Fanø overfarten, ind i mellem oplagt eller på diverse værftsophold i Esbjerg, og i Svendborg når færgen skulle i dok.

mandag 28. januar, 1980 - tirsdag 5. februar, 1980
På værft ifølge færgeberedskabsplanen (til 8. februar ifølge eftersynsplanen).

tirsdag 5. februar, 1980 - mandag 1. september, 1980
I fart på Esbjerg-Fanø overfarten, ind i mellem oplagt eller på diverse værftsophold i Esbjerg, og i Svendborg når færgen skulle i dok.

mandag 1. september, 1980
Øvelsessejlads i farvandet ud for Esbjerg havn.

mandag 1. september, 1980 - fredag 11. januar, 1985
I fart på Esbjerg-Fanø overfarten, ind i mellem oplagt eller på diverse værftsophold i Esbjerg, og i Svendborg når færgen skulle i dok.

fredag 11. januar, 1985
På rejse fra Esbjerg til Fanø.
Kollision i Esbjerg havn.
Søforklaring 17. januar i Esbjerg.
Tåge. Manglende agtpågivenhed i andet skib.
Kollideret med bugserbåden Klyden af Esbjerg.

fredag 11. januar, 1985 - søndag 15. februar, 1987
I fart på Esbjerg-Fanø overfarten, ind i mellem oplagt eller på diverse værftsophold i Esbjerg, og i Svendborg når færgen skulle i dok.

mandag 16. februar, 1987 - fredag 27. februar, 1987
På værft i Esbjerg ifølge plan over eftersyn.

lørdag 28. februar, 1987 - lørdag 31. december, 1988
I fart på Esbjerg-Fanø overfarten, ind i mellem oplagt eller på diverse værftsophold i Esbjerg, og i Svendborg når færgen skulle i dok.

søndag 1. januar, 1989 - lørdag 1. april, 1989
I foråret 1989 renoveret med nye polstrede stole med slidstærkt betræk, farver på væggene, mere lys og nye farver også på gulvene. Ventilation blev forbederet og vinduerne skiftet ud med termoruder. Redningsmidler kom i nye bænke oppe på soldæk. Skiltningen på færgen er skiftet ud, og loft og saloner er isoleret. Arbejderne har i alt kostet ca en million dkr. I fart noget af vinteren..

lørdag 1. april, 1989 - onsdag 2. august, 1995
I fart på Esbjerg-Fanø overfarten, ind i mellem oplagt eller på diverse værftsophold i Esbjerg, og i Svendborg når færgen skulle i dok.

onsdag 2. august, 1995
Solgt til DSB Rederi A/S Esbjerg, anmeldt 8. august, registreret 14. november.

onsdag 2. august, 1995 - tirsdag 31. december, 1996
I fart på Esbjerg-Fanø overfarten, ind i mellem oplagt eller på diverse værftsophold i Esbjerg, og i Svendborg når færgen skulle i dok.

onsdag 1. januar, 1997
DSB Rederi A/S skiftede formelt navn til Scandlines A/S.

onsdag 1. januar, 1997 - mandag 22. december, 1997
I fart på Esbjerg-Fanø overfarten, ind i mellem oplagt eller på diverse værftsophold i Esbjerg, og i Svendborg når færgen skulle i dok.

onsdag 21. maj, 1997
Generalforsamlingsbeslutning om navneændring fra DSB Rederi A/S til Scandlines A/S.

torsdag 19. juni, 1997
Rederiets navneændring til Scandlines A/S registreret.

mandag 22. december, 1997
Solgt til SFDS af 1991 A/S, Esbjerg, for 1.125.000,- kr, anmeldt 30. december, registreret 5. januar.

mandag 22. december, 1997 - 1998
I fart på Esbjerg-Fanø overfarten, ind i mellem oplagt eller på diverse værftsophold i Esbjerg, og i Svendborg når færgen skulle i dok.

september, 1998 - torsdag 29. oktober, 1998
Ud af fart formentlig i juli (evt. september) og oplagt i Esbjerg.

torsdag 29. oktober, 1998
Solgt til Titanic Investments (Nigeria) Ltd. (Jonathan Akpoborie), (Lagos) for 110.000 USD og skiftet navn til Christmas Day.

lørdag 14. november, 1998
Forlod Esbjerg mod Lagos.

torsdag 24. december, 1998
Ankom til Lagos.

2005
Lå ved Cotonou.

2006
Muligvis ophugget.

Kilder

Detaljerede oplysninger

Forskningsgruppen hos Dansk Færgehistorisk Selskab, især Alf Arvidsson, Brian Krause, Jørn-Bent Jensen, Morten Salicath, Peter Simonsen og Preben Jensen

Generelle informationer om Nordby

Oprettet: 2. oktober 2020. Senest revideret: 14. november 2020.