Detaljeret liste med hændelser og særlige begivenheder
Generelle informationer om NordbyDenne side indeholder en detaljeret liste med hændelser og særlige begivenheder for Nordby. For at se generelle informationer om færgen samt billeder, klik på linken herover.
Kontraheret som nybygning 122 fra Aarhus værft for 2.898.000,- kr.
Kølstrækning.
Navngivet Nordby af fru chefingeniør Hans Laursen og søsat.
Begæring om optagelse i Dansk Skibsregister.
Registreret i skibsregistret.
Prøvetur.
Overtaget af Generaldirektoratet for Post- og telegrafvæsenet.
Afsejlet fra Aarhus værft og gennem Limfjorden.
Ankom Esbjerg kl. 03.00, indsat i fart kl. 07.00.
fredag 17. juli, 1964 - mandag 31. december, 1973
I fart på Esbjerg-Fanø overfarten, ind i mellem oplagt eller på diverse værftsophold i Esbjerg, og i Svendborg når færgen skulle i dok.
tirsdag 1. januar, 1974 - tirsdag 31. december, 1974
Færgen er i dette værftsår på bedding i 6 døgn, men ellers i fart på Esbjerg-Fanø overfarten, ind i mellem oplagt eller på diverse værftsophold i Esbjerg, og i Svendborg når færgen skulle i dok.
onsdag 1. januar, 1975 - lørdag 30. april, 1977
I fart på Esbjerg-Fanø overfarten, ind i mellem oplagt eller på diverse værftsophold i Esbjerg, og i Svendborg når færgen skulle i dok.
Overtaget af DSB.
(16. maj Legitimationserklæring om salget, anmeldt 2. juni, registreret 15. juni).
lørdag 30. april, 1977 - onsdag 2. november, 1977
I fart på Esbjerg-Fanø overfarten, ind i mellem oplagt eller på diverse værftsophold i Esbjerg, og i Svendborg når færgen skulle i dok.
På rejse fra Esbjerg til Nordby.
Kollision i Esbjerg havn med Surrey af Esbjerg
Søforklaring i Esbjerg den 17. november.
Påsejlet af Surrey i Esbjerg, som følge af mangelfuldt udkig på Surrey.
onsdag 2. november, 1977 - torsdag 10. november, 1977
I fart på Esbjerg-Fanø overfarten, ind i mellem oplagt eller på diverse værftsophold i Esbjerg, og i Svendborg når færgen skulle i dok.
torsdag 10. november, 1977 - mandag 28. november, 1977
På værft ifølge færgeberedskabsplanen.
mandag 28. november, 1977 - mandag 13. november, 1978
I fart på Esbjerg-Fanø overfarten, ind i mellem oplagt eller på diverse værftsophold i Esbjerg, og i Svendborg når færgen skulle i dok.
mandag 13. november, 1978 - torsdag 30. november, 1978
På værft ifølge færgeberedskabsplanen.
torsdag 30. november, 1978 - mandag 8. januar, 1979
I fart på Esbjerg-Fanø overfarten, ind i mellem oplagt eller på diverse værftsophold i Esbjerg, og i Svendborg når færgen skulle i dok.
Denne dag konstateret indsivende vand, så færgen måtte tages ud af drift.
tirsdag 9. januar, 1979 - mandag 28. januar, 1980
I fart på Esbjerg-Fanø overfarten, ind i mellem oplagt eller på diverse værftsophold i Esbjerg, og i Svendborg når færgen skulle i dok.
mandag 28. januar, 1980 - tirsdag 5. februar, 1980
På værft ifølge færgeberedskabsplanen (til 8. februar ifølge eftersynsplanen).
tirsdag 5. februar, 1980 - mandag 1. september, 1980
I fart på Esbjerg-Fanø overfarten, ind i mellem oplagt eller på diverse værftsophold i Esbjerg, og i Svendborg når færgen skulle i dok.
mandag 1. september, 1980
Øvelsessejlads i farvandet ud for Esbjerg havn.
mandag 1. september, 1980 - fredag 11. januar, 1985
I fart på Esbjerg-Fanø overfarten, ind i mellem oplagt eller på diverse værftsophold i Esbjerg, og i Svendborg når færgen skulle i dok.
På rejse fra Esbjerg til Fanø.
Kollision i Esbjerg havn.
Søforklaring 17. januar i Esbjerg.
Tåge. Manglende agtpågivenhed i andet skib.
Kollideret med bugserbåden Klyden af Esbjerg.
fredag 11. januar, 1985 - søndag 15. februar, 1987
I fart på Esbjerg-Fanø overfarten, ind i mellem oplagt eller på diverse værftsophold i Esbjerg, og i Svendborg når færgen skulle i dok.
mandag 16. februar, 1987 - fredag 27. februar, 1987
På værft i Esbjerg ifølge plan over eftersyn.
lørdag 28. februar, 1987 - lørdag 31. december, 1988
I fart på Esbjerg-Fanø overfarten, ind i mellem oplagt eller på diverse værftsophold i Esbjerg, og i Svendborg når færgen skulle i dok.
søndag 1. januar, 1989 - lørdag 1. april, 1989
I foråret 1989 renoveret med nye polstrede stole med slidstærkt betræk, farver på væggene, mere lys og nye farver også på gulvene. Ventilation blev forbederet og vinduerne skiftet ud med termoruder. Redningsmidler kom i nye bænke oppe på soldæk. Skiltningen på færgen er skiftet ud, og loft og saloner er isoleret. Arbejderne har i alt kostet ca en million dkr. I fart noget af vinteren..
lørdag 1. april, 1989 - onsdag 2. august, 1995
I fart på Esbjerg-Fanø overfarten, ind i mellem oplagt eller på diverse værftsophold i Esbjerg, og i Svendborg når færgen skulle i dok.
Solgt til DSB Rederi A/S Esbjerg, anmeldt 8. august, registreret 14. november.
onsdag 2. august, 1995 - tirsdag 31. december, 1996
I fart på Esbjerg-Fanø overfarten, ind i mellem oplagt eller på diverse værftsophold i Esbjerg, og i Svendborg når færgen skulle i dok.
DSB Rederi A/S skiftede formelt navn til Scandlines A/S.
onsdag 1. januar, 1997 - mandag 22. december, 1997
I fart på Esbjerg-Fanø overfarten, ind i mellem oplagt eller på diverse værftsophold i Esbjerg, og i Svendborg når færgen skulle i dok.
Generalforsamlingsbeslutning om navneændring fra DSB Rederi A/S til Scandlines A/S.
Rederiets navneændring til Scandlines A/S registreret.
mandag 22. december, 1997
Solgt til SFDS af 1991 A/S, Esbjerg, for 1.125.000,- kr, anmeldt 30. december, registreret 5. januar.
mandag 22. december, 1997 - 1998
I fart på Esbjerg-Fanø overfarten, ind i mellem oplagt eller på diverse værftsophold i Esbjerg, og i Svendborg når færgen skulle i dok.
september, 1998 - torsdag 29. oktober, 1998
Ud af fart formentlig i juli (evt. september) og oplagt i Esbjerg.
torsdag 29. oktober, 1998
Solgt til Titanic Investments (Nigeria) Ltd. (Jonathan Akpoborie), (Lagos) for 110.000 USD og skiftet navn til Christmas Day.
lørdag 14. november, 1998
Forlod Esbjerg mod Lagos.
torsdag 24. december, 1998
Ankom til Lagos.
Lå ved Cotonou.
Muligvis ophugget.
Oprettet: 2. oktober 2020. Senest revideret: 14. november 2020.