Hændelser og særlige begivenheder
Marstal sejlede sidste tur på Marstal - Rudkøbing, da ruten blev bedlagt. Dagen efter gik færgen i dok i Marstel. Efter endt dokning skal Marstal indsættes på Ærøskøbing - Svendborg sammen med søsterskibet Ærøskøbing.
Marstal havde et hårdt anløb i Svendborg kl. 10, der resulterede i en 20 cm. lang flænge i skroget i bagbords side over fenderlisten. Kl. 11.30 samme dag havde færgen endnu et hårdt anløb, denne gang i Ærøskøbing. Ifølge rederiets redegørelse skyldes hændelserne stærk strøm og for høj fart.
På vej fra Svendborg til Ærøskøbing påsejlede Marstal i tåget vejr et af de afviserværk, der beskytter Svendborgsundbroen mod påsejling. Marstal returnerede til Svendborg for nærmere undersøgelse, og broen blev lukket flere timer til det var konstateret, at den ikke havde lidt skade. Marstal gik senere på dagen til værftet i Marstal for reparation.
tirsdag 13. oktober, 2015
MF Marstal forlod Marstal kort før midnat og ankom til Ærøskøbing ca. 3 timer senere.
Det var meningen, at Marstal skulle have genoptaget sejladsen, men alle færgens afgange blev aflyst, og først på aftenen sejlede Marstal tilbage til værftet i Marstal for at få ordnet en utæt pakning ved den ene skrue.
Henunder aften sejlede Marstal atter til Ærøskøbing.
Atter i fart. Første afgang 11.45.
torsdag 7. marts, 2019 - onsdag 20. marts, 2019
Vedligeholdelse og dokning i Søby.
mandag 6. januar, 2020 - onsdag 1. januar, 2020
Fire dobbeltture aflyst på grund af problemer med brændstoftilførsel.
tirsdag 22. september, 2020
Ved ankomst til Ærøskøbing om kl. ca. 8.30, ramte Marstal ledeværkeg hårdt. Færgen fik kun mindre skader, men bolværket behøvede efterfølgende nogen reparation. Ingen kom til skade ved det hårde anløb, som formentlig skyldes tæt tåge. Færgen kunne kort efter genoptage normal sejlads. De to færger måtte benytte oplæggerlejet, mens færgelejet blev repararet. Ifølge AIS svarer det, der lokalt er refereret som "for fuld fart" til ca. 2,2 knob.
mandag 1. marts, 2021 - onsdag 24. marts, 2021
Afgang fra Søby kl. 8.30. Prøvesejlads. Derefter forsejlet til Ærøskøbing. Ankomst Ærøskøbing kl. 11.30. Første afgang fra Ærøskøbing kl. 13.35.
Forsejlet fra Ærøskøbing til Søby kl. 19.40 - 20.25. i dok kl. 22.45.
Dokket ud kl. 13.45.
Forsejlet fra Ærøskøbing til Søby kl. 22.26 - kl. 23.26.
Færgen var ikke i dok under værftsopholdet. Afgang fra Øøby kl. 17.29. Prøvesejlads nord for Søby og i Lillebælt. Derefter forsejlet til Ærøskøbing. Ankomst kl. 21.34.
Dobbeltturen med afgang fra Ærøskøbing kl. 17.35 aflyst på grund af en defekt aktuator (kontroller stigningen på skruebladene).
Dobbeltturene med afgang fra Ærøskøbing kl. 04:35, 07:35, 10.35 og 13:35 aflyst på grund af "tekniske problemer".
Ankom til Svendborg kl. 07.39. Flyttet til værftet kl. 07.42 - kl. 07.46.
I dok kl. 12.30.
Ud af dok kl. 12.34. Prøvesejlads kl. 15.22 - kl. 17.49. Forsejlet fra Svendborg til Ærøskøbing kl. 18.10 - kl. 19.22. I normal fart dagen efter.
På grund af planlagt dokning for Skjoldnæs, havareret maskine på ÆrøXpressen og problemer med en skrueaksel på Ellen var tvillingefærgerne alene om at besejle Ærø. Ærøskøbing blev i løbet af dagen forsinket med godt 1½ time. Forsinkelserne betød, at Marstal flere gange måtte vente, f.eks. ved havneanløb og ved det smalle stykke sejlrende i Svendborgsund. Marstal blev forsinket med knap en time og et kvarter.
Da Ærøskøbing blev taget ud af drift for reparation (1½ dobbelttur om formiddagen), var Marstal en periode eneste Ærø-færge i drift.
Forsejlet fra Ærøskøbing til Søby kl. 03.15 - kl. 04.09. I dok kl. 5.
Prøvesejlads kl. 10.20 - kl. 12.03.
Supplerende oplysninger
Kendingssignal
OZRH (12. maj, 1999 - )
Flag
| Danmark (12. maj, 1999 - ) |
Hjemsted
Marstal (12. maj, 1999 - )
Dimensioner
Længde: 45,3 m, Længde overalt: 49,9 m, Bredde: 13,1 m, Dybgang: 3,7 m (27. april, 1999)
Tonnage
BT: 1617, NT: 495, DW: 204 (27. april, 1999)
BT: 1617, NT: 523 (30. maj, 2000)
Kapacitet
395 passagerer, 42 personbiler (27. april, 1999)
Fart
Fart: 13 knob
Maskineri
2 stk. MaK diesel, 2040 kW
3 stk. diesel hjælpemaskine, 618 kW
2 stk. propel med justerbare skrueblade
2 stk. tværpropel i bov
Oprettet: 3. december 2007. Senest revideret: 24. marts 2023.