Værft: P. Høivolds Mek. Verksted A/S, Kristiansand, Norge.
Nybygning nr. 36.
IMO nummer: 6609286.
Kølstrakt: 6. april, 1965.
Søsat: 12. marts, 1966.
Leveret: 21. maj, 1966.
Status: Ophugget.
Rederier
Sydfyenske Dampskibsselskab A/S (SFDS), Svendborg, Danmark (27. maj, 1966 - september, 1985)
Estonian Shipping Company (ESCO, RAS Eesti Merelaevandus), Tallinn, Estland (september, 1985 - 1992)
Eesti Merelaevandus Ras, Tallinn, Estland (1992 - 1886)
AS Saaremaa Laevakompanii (SLK, Saaremaa Shipping OÜ), Kuressaare, Estland (1996 - 2008)
Hændelser og særlige begivenheder
Solgt til ophugning.
Supplerende oplysninger
Kendingssignaler
OWTC (maj, 1966 - september, 1985)
ESHU (september, 1985 - 2008)
Flag
| Danmark (maj, 1966 - september, 1985) |
| Sovjetunionen (september, 1985 - 1991) |
| Estland (1991 - 2008) |
Hjemsted
Spodsbjerg (maj, 1966 - september, 1985)
Dimensioner
Længde: 47,71 m, Længde overalt: 53,85 m, Bredde: 10,52 m, Dybgang: 2,43 m
Tonnage
BRT: 460,29, NRT: 146,16, DW: 655 (1966)
BT: 1549, NT: 503, DW: 150 (1996)
Kapacitet
270 passagerer, 36 personbiler
Fart
Fart: 13 knob
Maskineri
2 stk. MaK diesel, 1200 hk
Bygget efter samme tegninger
Langelandsbælt er bygget på Husumer Schiffswerft i Tyskland i 1961. Da man fik bygget færgen Marstal hos P. Høivolds Mek. Verksted i Kristiansand, Norge, bestilte man endnu en færge, bygget efter samme tegninger som Langelandsbælt. Langelandsbælt og Taars blev praktisk taget ens, men der er dog en række mindre forskelle. En af de mest synlige forskelle er broens udformning.
Oprettet: 18. februar 2010.