Værft: Norderwerft GmbH & Co, Hamburg, Tyskland.
Nybygning nr. 865.
IMO nummer: 6819776.
Søsat: 19. juni, 1968.
Leveret: 3. juli, 1968.
Rederier
Reederei Insel-Schnellverkehr GmbH, Norden, Tyskland (3. juli, 1968 - 13. september, 1971)
Charter: Sund-Linien Gefion, København, Danmark (maj, 1971 - september, 1971)
Cia. De Navegacion, Panama (13. september, 1971 - 1972)
Governo Regional de Madeira, Funchal, Madeira, Portugal (1972 - 198?)
Barcadouro Sociedade de Turismo Fluvial e Terrestre, Lda Porto, Portugal (199? - )
Hændelser og særlige begivenheder
Blauer Pirat er bygget med tre motorer og tre propeller til fremdrift. Imidlertid var der adskillige problemer med denne konstruktion med det resultat at der ofte kun kunne anvendes to motorer. Således blev "hurtigfærgens" fart på 23 knob reduceret til omkring 16 knob.
mandag 13. september, 1971
Blauer Pirat blev solgt på tvangsauktion. Efterfølgende fik hurtigbåden fjernet den tredie skrue og motor, inden indsats på Madeira.
Observeret på floden Douro. Herefer ingen information.
Supplerende oplysninger
Flag
| Tyskland (3. juli, 1968 - september, 1971) |
| Madeira (1972 - 199?) |
| Portugal (199? - ) |
Hjemsteder
Funchal (1972 - 199?)
Douro (199? - )
Dimensioner
Længde overalt: 37,7 m, Bredde: 6,5 m, Dybgang: 1,4 m
Tonnage
BRT: 175, NRT: 88
Kapacitet
240 passagerer
230 passagerer (2000)
Fart
Fart: 23 knob (1968)
Fart: 16 knob (1972)
Maskineri
3 stk. Klöckner-Humboldt-Deutz diesel, 2250 kW (1968 - 1971)
2 stk. Klöckner-Humboldt-Deutz diesel, 1500 hk (1972 - )
3 stk. propel (1968 - 1971)
2 stk. propel (1972 - )
Ingen billeder af Pirata Azul
Der er i øjeblikket over 45000 billeder i faergelejet. Der er desværre endnu ingen billeder af Pirata Azul. Måske kan du hjælpe?
Hvis du har taget billeder, som kan bruges her, må du gerne give besked til faergelejet.dk, f.eks. ved at sende en mail til
Oprettet: 6. oktober 2011. Senest tjekket: 10. maj 2023.