Værft: Friedrich Krupp Germaniawerft AG, Kiel, Tyskland.
Nybygning nr. 562.
Søsat: 11. april, 1936.
Leveret: maj, 1936.
Status: Ophugget.
Navne
Möltenort (maj, 1936 - april, 1963)
Angeln (august, 1963 - 15. maj, 1968)Hai (15. maj, 1968 - 1974)
Rederier
Hafenrundfahrt AG, Kiel, Tyskland (maj, 1936 - juni, 1938)
Kieler Verkehrs AG (KVAG), Kiel, Tyskland (juni, 1938 - august, 1962)
OGH. Flensburger Personen-Schiffahrt, Flensburg, Tyskland (august, 1962 - 1966)
Flensburger Personschiffahrt GmbH & Co., Flensburg, Tyskland (1966 - 27. marts, 1968)
Willy Freter, Heiligenhafen, Tyskland (28. marts, 1968 - 1972)
Willy Freter jr., Heiligenhafen, Tyskland (1972 - 1974)
Hændelser og særlige begivenheder
Ramt og sunket under bombardement af Kiel. Senere hævet og repareret.
Atter alvorligt beskadiget efter luftangreb.
Ombygget, større salon.
Oplagt i Heiligenhafen, senere Loboe.
Ophugget.
Supplerende oplysninger
Flag
| Tyskland (maj, 1936 - 1974) |
Hjemsteder
Kiel (maj, 1936 - december, 1962)
Flensburg (december, 1962 - 1968)
Heiligenhafen (1968 - 1974)
Dimensioner
Længde overalt: 26,21 m, Bredde: 7,03 m, Dybgang: 2,45 m
Tonnage
BRT: 168, NRT: 94 (1936)
BRT: 194 (1963)
Kapacitet
433 passagerer
Fart
Fart: 11 knob
Maskineri
1 stk. 6-cylindret Krupp diesel, 300 hk
1 stk. propel
Fire søsterskibe samt to halvsøstre
Stadt Kiel, Heikendorf, Möltenort og Kitzeberg samt Holsatia og Friedrichsort var 6 næsten ens skibe.
I 1934 blev de første to af ialt 6 planlagte passagerfartøjer leveret til Hafenrundfahrt AG (senere KVAG). Det var Stadt Kiel og Heikendorf. I 1936 blev endnu to leveret, Möltenort og Kitzeberg. Især disse to var så ens, at det praktisk taget kun var navneskiltet, der gjorde det muligt at kende dem fra hinanden.
Der var tale om en helt ny type skibe, der var indretttet helt anderledes end de primitive skibe, man tidligere havde kendt i området, og de blev hurtigt meget populære. Krigen kom i vejen for bygning de to sidste planlagte skibe, der aldrig blev til noget.
Imidlertid valgte man efter krigen at ombygge to ældre skibe på en måde, så de fremtrådte næsten som de fire sosterskibe. Holsatia, der var bygget som Schleswig i 1907 og Friedrichsort, ligeledes fra 1907, blev begge i 1947 ombygget til det nye KVAG-look. Selvom der var visse forskelle på dimensioner og skrogform, kom de ombyggede skibe til at fremstå som næsten identiske med de fire søsterskibe. Ligheden var så stor, at det på ældre fotografier er næsten umuligt at afgøre, hvilket af de seks skibe der er tale om, medmindre navnetrækket kan læses.
Billeder af Angeln

Angeln

(Grundstødning og kollision)
Möltenort
Oprettet: 24. oktober 2011.