Jürgensby

Værft: Howaldtswerke - Deutsche Werft GmbH (HDW).
Nybygning nr. 466.

Leveret: maj, 1907.

Status: Ophugget.

Navne

Schleswig (maj, 1907 - 1931)
Holsatia (1931 - 23. oktober, 1961)
Jürgensby (23. oktober, 1961 - 1966)

Ruter

Rutetrafik på Kielerfjorden (1931 - 1940)
Transportfartøj ved Eckernförde (torpedofabrikken) (1940 - 1945)
Rutetrafik på Kielerfjorden (1947 - 1961)
Flensburg - Kollund (1962 - 1966)

Rederier

Reederei Neue Dampfer (NDC), Kiel, Tyskland (maj, 1907 - 194?)
K.M.D., Hamburg, Tyskland (1940 - 1947)
Kieler Verkehrs AG (KVAG), Kiel, Tyskland (1947 - 23. oktober, 1961)
Flensburger Personschiffahrt GmbH & Co., Flensburg, Tyskland (23. oktober, 1961 - 1966)

Hændelser og særlige begivenheder

lørdag 26. august, 1944
Truffet af bombe under luftangreb.

mandag 9. april, 1945
Truffet af bombe under luftangreb.

1966
Ophugget i Flensburg.

Supplerende oplysninger

Flag

Tyskland's flagTyskland's flag
Tyskland (maj, 1907 - 1966)

Dimensioner

Længde overalt: 28,5 m, Bredde: 6,5 m, Dybgang: 2,7 m

Tonnage

BRT: 139

Kapacitet

433 passagerer (1947)

Fart

Fart: 11,5 knob

Maskineri

1 stk. dampmaskine, 260 hk (1907 - 1931)
1 stk. diesel, 352 hk (1931 - 1947)
1 stk. MAN diesel, 380 hk (1947 - 1966)
1 stk. propel

Fire søsterskibe samt to halvsøstre

Stadt Kiel, Heikendorf, Möltenort og Kitzeberg samt Holsatia og Friedrichsort var 6 næsten ens skibe.

I 1934 blev de første to af ialt 6 planlagte passagerfartøjer leveret til Hafenrundfahrt AG (senere KVAG). Det var Stadt Kiel og Heikendorf. I 1936 blev endnu to leveret, Möltenort og Kitzeberg. Især disse to var så ens, at det praktisk taget kun var navneskiltet, der gjorde det muligt at kende dem fra hinanden.

Der var tale om en helt ny type skibe, der var indretttet helt anderledes end de primitive skibe, man tidligere havde kendt i området, og de blev hurtigt meget populære. Krigen kom i vejen for bygning de to sidste planlagte skibe, der aldrig blev til noget.

Imidlertid valgte man efter krigen at ombygge to ældre skibe på en måde, så de fremtrådte næsten som de fire sosterskibe. Holsatia, der var bygget som Schleswig i 1907 og Friedrichsort, ligeledes fra 1907, blev begge i 1947 ombygget til det nye KVAG-look. Selvom der var visse forskelle på dimensioner og skrogform, kom de ombyggede skibe til at fremstå som næsten identiske med de fire søsterskibe. Ligheden var så stor, at det på ældre fotografier er næsten umuligt at afgøre, hvilket af de seks skibe der er tale om, medmindre navnetrækket kan læses.

Billeder af Jürgensby

Oprettet: 29. oktober 2011.