Værft: Trondheim Verft AS, Trondheim, Norge.
Nybygning nr. 3.
IMO nummer: 9172090.
Leveret: 31. august, 1998.
Rederier
Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap (HSD), Norge (31. august, 1998 - 16. juni, 2001)
Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap (HSD) Sjø A/S, Bergen, Norge (16. juni, 2001 - 2006)
Tide Sjø AS, Bergen, Norge (2006 - 1. januar, 2012)
Norled AS, Stavanger, Norge (1. januar, 2012 - )
Hændelser og særlige begivenheder
oktober, 2014 - december, 2014
Folgefonn ombygget til hybridfærge, en batteripakke blev installeret.
Færgelejerne i Jektavik, Nordhuglo og Hodnanes blev forsynet med automatiske Cavotec vakuumfortøjningssystemer. Folgefonn blev udstyret med at induktionsbaseret ladesystem med en effekt på godt 1 MW.
Der blev indledt forsøg med at lægge automatisk til i færgelejerne og automatisk afsejling fra færgelejerne. Forsøgene markerer første skridt på vejen til autonom sejlads.
Der blev over to dage udført forsøg med automatisk sejlads fra færgeleje til færgeleje i de tre havne. Der var dog ikke tale om autonom sejlads, idet systemet blot fulgte i forvejen planlagte ruter, og ikke ville kunne tage højde for eventuelle fartøjer på kollisionskurs. Derfor sad kaptajnen hele tiden klar til at kunne gribe ind, hvis det blev nødvendigt. Med andre ord er der tale om automatisk sejlads fra færgeleje til færgeleje, men uden mulighed for at reagere på uventede hændelser. Testsejladserne foregik uden passagerer eller køretøjer om bord.
Supplerende oplysninger
Kendingssignal
LJJR (31. august, 1998 - )
Flag
| Norge (31. august, 1998 - ) |
Hjemsted
Bergen (31. august, 1998 - )
Dimensioner
Længde: 76,57 m, Længde overalt: 82,7 m, Bredde: 15,0 m, Dybde: 4,8 m
Tonnage
BT: 1182, NT: 354
Kapacitet
199 passagerer, 76 personbiler
Fart
Fart: 12 knob
Maskineri
4 stk. Mitsubishi diesel, 1840 kW
Oprettet: 7. april 2012. Senest revideret: 29. november 2018.