Rederier
Levantina Transporti S.r.L., Bari, Italien (2. juli, 2005 - juli, 2008)
Charter: Norse Merchant Ferries Ltd., Nordirland (19. juli, 2005 - 12. juli, 2010)
Lagan Viking Ltd., Hong Kong (juli, 2008 - 29. april, 2012)
Charter: DFDS Seaways A/S, København, Danmark (12. juli, 2010 - 14. december, 2010)
Charter: Stena RoRo AB, Göteborg, Sverige (14. december, 2010 - 29. april, 2012)
Stena RoRo AB, Göteborg, Sverige (29. april, 2012 - )
Hændelser og særlige begivenheder
lørdag 14. marts, 2020 - april, 2020
Forsejlet fra Liverpool til Tuzla, Tyrkiet.
august, 2020 - juni, 2021
Ombygget og forlænget hos Sedef i Tuzla. Fik blandt andet scrubber, yderligere passagerfaciliteter og ny stævn.
onsdag 16. juni, 2021 - fredag 2. juli, 2021
Forsejlet fra Tuzla til Klaipeda, kort ophold i Trelleborg 28. juni.
lørdag 24. juli, 2021 - søndag 25. juli, 2021
Forsejlet fra Klaipeda til Ventpils.
På vej fra Nynäshamn til Ventpils opstod der brand om bord, da
Stena Scandica var nær Gotska Sandön nord for Gotland. Branden i en kølecontainer på vogndækket blev opdaget kl. 12.29. Der var 241 passagerer og 58 besætningsmedlemmer om bord. Branden blev slukket i løbet af et par timer. Mange skibe, blandt andet Gotlandsbolagets
Visby sejlede til stedet og holdt sig i beredskab, hvis det skulle blive nødvendigt at evakuere.
Færgen fik blackout under branden, og drev derfor rundt i området. Efter nogle timer lykkedes det at få nødgenerator i gang, så der var strøm, men hovedmaskinerne var endnu ikke arbejdsdygtige.
Kl. 20.30 meddelte Stena Line i en pressemeddelelse, at det var besluttet at starte evakuering af færgens passagerer. 26 passagerer blev med helikopter overført til Gotlandsbolagets Visby, mens 6 blev fløjet direkte til byen Visby.
Det lykkedes omkring kl. 21 at få gang i hovedmaskineriet og færgen kunne omkring kl. 23 begynde turen mod Nynäshamn. Ifølge Stena Line sejlede færgen for egen maskine. Det foregik med lav fart (5-6 knob), og hele tiden havde færgen følgeskab af en bugserbåd.
Et par minutter efter kl. 11 kunne færgen lægge til i Nynäshamn, og passagererne kunne komme i land.
onsdag 14. september, 2022 - torsdag 15. september, 2022
Forsejlet fra Nynäshamn til Gdansk.
onsdag 19. oktober, 2022 - fredag 4. november, 2022
I flydedok.
fredag 2. december, 2022 - lørdag 3. december, 2022
Forsejlet fra Gdansk til Ventpils. Atter i fart.
Supplerende oplysninger
Design
NAOS Ship and Boat Design S.r.L (2005)
Studio Ancora (2005): indretning
Figura (2011): indretning
Kendingssignaler
2BGR6 (juli, 2008 - 31. marts, 2020)
C6EO6 (31. marts, 2020 - 30. juni, 2021)
5BVG5 (30. juni, 2021 - 6. juni, 2021)
OZNO2 (6. juli, 2021 - )
Flag
| Italien (2. juli, 2005 - juli, 2008) |
| Storbritannien (juli, 2008 - 31. marts, 2020) |
| Bahamas (31. marts, 2020 - 30. juni, 2021) |
| Cypern (30. juni, 2021 - 6. juli, 2021) |
| Danmark (6. juli, 2021 - ) |
Hjemsteder
Bari (2. juli, 2005 - juli, 2008)
Belfast (juli, 2008 - 31. marts, 2020)
Nassau (31. marts, 2020 - 30. juni, 2021)
Limassol (30. juni, 2021 - 6. juli, 2021)
Hellerup (6. juli, 2021 - )
Dimensioner
Længde overalt: 186,5 m, Bredde: 25,6 m, Dybgang: 6,6 m (2005)
Længde: 213,91 m, Længde overalt: 222,08 m, Bredde: 25,60 m, Dybgang: 6,60 m, Dybde: 9,15 m (2021)
Tonnage
BT: 26500, DW: 7000 (2005)
BT: 35456, NT: 13543 (2021)
Kapacitet
480 passagerer, 480 køjepladser, 170 personbiler, 2275 lanemeter (2005)
970 passagerer, ? køjepladser, 277 personbiler, 2878 lanemeter (2021)
Fart
Fart: 24 knob
Maskineri
2 stk. 9L48/60B MAN B&W diesel hovedmaskine, 21600 kW
3 stk. Caterpillar diesel hjælpemaskine, 5400 kW
2 stk. propel med justerbare skrueblade
2 stk. tværpropel i bov (2005 - 2021)
3 stk. tværpropel i bov (2021 - )
Stabilisatorer
2 stk. Rolls-Royce finne-stabilisator (en i hver side)
Oprettet: 30. december 2012. Senest revideret: 3. december 2022.