Værft: Harland & Wolff, Belfast, Nordirland.
Nybygning nr. 1715.
IMO nummer: 7813937.
Søsat: 5. december, 1979.
Leveret: 22. oktober, 1980.
Status: Ophugget.
Navne
St Anselm (22. oktober, 1980 - oktober, 1990)
Stena Cambria (oktober, 1990 - februar, 1999)
Isla de Botafoc (februar, 1999 - april, 2010)
Winner 9 (april, 2010 - maj, 2010)
Bari (maj, 2010 - 16. september, 2021)
Altair (16. september, 2021 - 3. december, 2021)Ruter
Dover - Calais (27. oktober, 1980 - november, 1982)
Fishguard - Dun Laoghaire (kort tid) (marts, 1983)
Dover - Calais (marts, 1983 - januar, 1986)
Dover - Dunkerque (godsfærge) (januar, 1986)
Dover - Calais (14. marts, 1986 - februar, 1990)
Folkestone - Boulogne (11. februar, 1990 - 1990)
Dover - Calais (6. juni, 1990 - 12. juni, 1990)
Folkestone - Boulogne (september, 1990 - 5. oktober, 1995)
Dover - Calais (2. december, 1990 - januar, 1991)
Holyhead - Dun Laoghaire (1991)
Folkestone - Boulogne (1991)
Dover - Calais (16. januar, 1996 - 1997)
Newhaven - Dieppe (11. februar, 1996 - 24. marts, 1997)
Belfast - Stranraer (26. marts, 1997 - 25. april, 1997)
Holyhead - Dun Laoghaire (26. april, 1997 - 3. maj, 1997)
Dover - Calais (13. maj, 1997 - 1998)
Newhaven - Dieppe (22. april, 1998 - 2. februar, 1999)
Barcelona - Ibiza (18. november, 1999 - 2008)
Denia - Ibiza - Palma de Mallorca (januar, 2009 - januar, 2010)
Bari - Durres (2010 - 201?)
Rederier
Sealink British Rail, London, England (22. oktober, 1980 - 18. juli, 1984)
Sealink British Ferries, England (18. juli, 1984 - januar, 1990)
Sealink Stena Line Ltd., England (januar, 1990 - februar, 1999)
Operatør: P&O Stena Line Ltd., England (22. april, 1998 - 2. februar, 1999)
Union Maritimia Formentera Ibiza S.A. (Umafisa), Ibiza, Spanien (februar, 1999 - marts, 2010)
Operatør: Baleària S.A. (Eurolines Maritimes), Spanien (2004 - 2010)
Ventouris Ferries, Grækenland (april, 2010 - september, 2021)
Hændelser og særlige begivenheder
onsdag 19. september, 1990
Brand i maskinrummet.
Solgt til ukendte købere. Det var tilsyneladende meningen at færgen skulle have været ophugget i Indien, men den blev kort efter solgt til Ventouris.
tirsdag 5. oktober, 2021 - fredag 26. november, 2021
Forsejlet fra Durres til Chittagong red.
Sat på stranden ved Chittagong.
Supplerende oplysninger
Kendingssignaler
EHYB (februar, 1999 - marts, 2010)
V40W (marts, 2010 - april, 2010)
5BZT2 (april, 2010 - september, 2021)
V4NB4 (september, 2021 - 3. december, 2021)
Flag
| Storbritannien (22. oktober, 1980 - februar, 1999) |
| Spanien (februar, 1999 - marts, 2010) |
| Saint Kitts og Nevis (marts, 2010 - april, 2010) |
| Cypern (april, 2010 - september, 2021) |
| Saint Kitts og Nevis (april, 2021 - 3. december, 2021) |
Hjemsteder
London (22. oktober, 1980 - februar, 1999)
Santa Cruz de Tenerife (februar, 1999 - marts, 2010)
Kingstown (marts, 2010 - april, 2010)
Limassol (april, 2010 - september, 2021)
Kingstown (september, 2021 - 3. december, 2021)
Dimensioner
Længde overalt: 129,4 m, Bredde: 21,0 m, Dybgang: 4,72 m
Tonnage
BRT: 7003, DW: 1755
Kapacitet
1400 passagerer, 30 køjepladser, 309 personbiler
Fart
Fart: 19,5 knob
Maskineri
2 stk. 16PC2-5V-400 Crossley Pielstick diesel, 15310 kW
2 stk. propel med justerbare skrueblade
2 stk. tværpropel i bov
Billeder af Altair

Isla de Botafoc

Isla de Botafoc

Isla de Botafoc
Oprettet: 1. marts 2013. Senest revideret: 8. december 2021.