Værft: Helsingør Jernskibs- og maskinbyggeri, Helsingør, Danmark.
Nybygning nr. 298.
Bestilt: 19. december, 1947.
Kølstrakt: 29. april, 1949.
Søsat: 15. december, 1949.
Leveret: 15. juni, 1950.
Status: Ophugget.
Ruter
København - Aalborg (20. juni, 1950 - juni, 1969)
København - Helsingborg - Aalborg (21. juni, 1969 - 1. august, 1969)
Århus - Helsingborg (1. august, 1969 - 19. august, 1969)
København - Århus (1. august, 1969 - 1. oktober, 1970)
Manila - Cebu (oktober, 1970 - september, 1980)
Rederier
Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (15. juni, 1950 - 28. oktober, 1970)
Compania Naviera Lanena Ltd., Panama (28. oktober, 1970 - 10. november, 1970)
Sweet Lines Inc., Cebu City, Filippinerne (10. november, 1970 - 20. september, 1980)
Mario R. Cruel og Julito Macapagal, Filippinerne (20. september, 1980 - 1981)
Hændelser og særlige begivenheder
Kolliderede med det svenske fragtskib Kristina Thorden i dårlig sigt på vej fra København mod Aalborg. H.P. Prior blev noget beskadiget, men kunne ved egen hjælp sejle tilbage til København. Ingen kom til skade.
Indsat på ruten igen efter reparation ved Helsingør Værft.
Solgt til ophugning.
Ophugget.
Supplerende oplysninger
Design
Palle Suenson: indretning
Kaldesignal
OWVN (juni, 1950 - november, 1970)
Flag
| Filippinerne (november, 1970 - september, 1980) |
| Danmark (juni, 1999 - november, 1970) |
Hjemsteder
Aalborg (juni, 1950 - november, 1970)
Manila (november, 1970 - september, 1980)
Dimensioner
Længde overalt: 103,99 m, Bredde: 14,86 m, Dybgang: 4,89 m
Tonnage
BRT: 3155, NRT: 1814, DW: 903
Kapacitet
1190 passagerer, 310 køjepladser
Fart
Fart: 20 knob
Maskineri
2 stk. B&W diesel, 11320 kW
4 stk. B&W diesel hjælpemaskine, 900 kW
2 stk. fastbladet propel
Billeder af H.P. Prior
 H.P. Prior Jens Bang Kronprinsesse Ingrid
|
 H.P. Prior
|
 H.P. Prior
|
 H.P. Prior
|
 H.P. Prior
|
Oprettet: 17. juli 2008.