Værft: Orenstein-Koppel & Lübecker Maschinenbau AG, Lübeck, Tyskland.
Nybygning nr. 658.
IMO nummer: 6815158.
Bestilt: 20. juli, 1967.
Kølstrakt: 26. oktober, 1967.
Søsat: 20. april, 1968.
Leveret: 22. november, 1968.
Status: Ophugget.
Navne
Freeport (22. november, 1968 - december, 1968)
Freeport I (december, 1968 - 16. maj, 1973)Freeport (16. maj, 1973 - 14. januar, 1974)
Svea Star (14. januar, 1974 - 14. november, 1976)
Caribe (14. november, 1976 - marts, 1981)
Caribe Bremen (marts, 1981 - 16. oktober, 1981)
Scandinavian Sun (16. oktober, 1981 - maj, 1992)
Balanga Queen (maj, 1992 - december, 1994)
Discovery Sun (december, 1994 - 29. februar, 2012)
Ruter
Miami - Freeport (7. december, 1968 - 1973)
Mariehamn - Stockholm (maj, 1973 - 1973)
Helsinki (Helsingfors) - Stockholm (også) (maj, 1973 - 1973)
Helsingborg - Tuborg Havn - Travemünde (6. marts, 1974 - 11. oktober, 1976)
Krydstogter (vintertrafik) (1977 - 1981)
Portland - Yarmouth (sommertrafik) (1977 - 1981)
Krydstogter (20. februar, 1982 - januar, 1991)
Karlskrona - Gdynia (maj, 1992 - 12. februar, 1994)
Karlskrona - Rønne - Gdynia (en gang om ugen) (april, 1993 - 21. juni, 1993)
Karlskrona - Rønne - Gdynia (en gang om ugen) (8. august, 1993 - 12. februar, 1994)
Tallinn - Travemünde (25. maj, 1994 - 1. december, 1994)
Casinokrydstogter (januar, 1995 - 6. september, 2011)
Rederier
Miami Terminal Transport Co. (Freeport Cruise Lines Ltd.), Monrovia, Liberia (22. november, 1968 - april, 1973)
Birka Line AB, Sverige (april, 1973 - 14. januar, 1974)
Partrederi (Stockholms Rederi AB Svea (63%), Rederi AB Amphion (14%), AB Andromeda (5%), AB Aquilla, Andreasson & Lundquist AB, Simpsonship AB, A. Johansson & Co. Handels AB, Emanuel Högberg, G & L Beijer, Jonh Hani, AB Zeus), Helsingborg, Sverige (14. januar, 1974 - 14. november, 1976)
Charter: Trave Line, Helsingborg, Sverige (7. marts, 1974 - 11. oktober, 1976)
Bremer Schiffahrtsgesellschaft ,bH & Cp. KG (Geuther-Gruppe), Bremen, Tyskland (14. november, 1976 - 16. oktober, 1981)
Charter: Commodore Cruise Line, Panama (1977 - forår 1977)
Charter: Lion Ferry AB, Halmstad, Sverige (forår 1977 - efterår 1977)
Charter: Commodore Cruise Line, Panama (efterår 1977 - forår 1978)
Charter: Lion Ferry AB, Halmstad, Sverige (forår 1978 - efterår 1978)
Charter: Commodore Cruise Line, Panama (efterår 1978 - forår 1979)
Charter: Lion Ferry AB, Halmstad, Sverige (forår 1979 - efterår 1979)
Charter: Commodore Cruise Line, Panama (efterår 1979 - forår 1980)
Charter: Lion Ferry AB, Halmstad, Sverige (forår 1980 - efterår 1980)
Charter: Commodore Cruise Line, Panama (efterår 1980 - marts, 1981)
DFDS Seaways (Bahamas) Ltd., Nassau, Bahamas (16. oktober, 1981 - 1. juli, 1988)
Operatør: Scandinavian World Cruises Ltd., Nassau, Bahamas (2. februar, 1982 - 1985)
Charter: SeaEscape Ltd., Nassau, Bahamas (1. juli, 1985 - 1. juli, 1988)
SeaEscape Ltd., Nassau, Bahamas (1. juli, 1988 - maj, 1992)
Charter: Corona Line Rederi AB, Sverige (maj, 1992 - 12. februar, 1994)
Belle Mead Shipping Ltd. (International Shipping Partners Inc. (Niels Erik Lund)), Nassau, Bahamas (maj, 1992 - december, 1994)
Charter: Hansaway (Tallink), Tallinn, Estland (25. maj, 1994 - 30. november, 1994)
Discovery Sun Partnership Inc., Nassau, Bahamas (december, 1994 - 2000)
Discovery Dawn Ltd. Partnership, Nassau, Bahamas (2000 - december, 2000)
Discovery Sun Partnership Inc., Nassau, Bahamas (december, 2000 - september, 2011)
Hændelser og særlige begivenheder
lørdag 16. november, 1968
Prøvesejlads.
Ombygget til bilfærge, blandt andet blev der tilføjet bovvisir og -rampe. Færgen var på det tidspunkt Sveriges største færge.
oktober, 1981 - onsdag 27. januar, 1982
Vedligeholdt og ombygget ved Howaltswerke Deutsche Werft A.G. i Hamburg.
Der udbrød brand om bord på Scandinavian Sun da skibet var ved at lægge til i Miami efter en endags casino-tur med 740 passagerer om bord. Et besætningsmedlem omkom og 31 passagerer, besætningsmedlemmer og brandfolk fik forbrændinger og røgforgiftning. Branden opstod ved et utæt rør med smøreolie til en dielsegenerator. Branden bredte sig til resten af skibet på grund af blokerede branddøre.
SeaEscape gik konkurs.
Beslaglagt i Landskrona på grund af økonomiske problemer.
Afsejlede fra Landskrona til Tallinn.
onsdag 21. december, 1994
Balanga Queen blev påsejlet af dampfragtskibet American Veteran i Freeport. Blev efterfølgende repareret.
Solgt til ophugning i Bangladesh.
Ankom til Chittagong, Bangladesh.
Sat på stranden ved Chittagong.
Supplerende oplysninger
Design
Knud E. Hansen A/S
Kendingssignal
C6FP7 (2000 - februar, 2012)
Flag
| Liberia (22. november, 1968 - april, 1973) |
| Finland (april, 1973 - 14. januar, 1974) |
| Sverige (14. januar, 1974 - november, 1976) |
| Tyskland (november, 1976 - marts, 1981) |
| Panama (marts, 1981 - 16. oktober, 1981) |
| Bahamas (16. oktober, 1981 - maj, 1995) |
| Panama (maj, 1995 - 2000) |
| Bahamas (2000 - februar, 2012) |
Hjemsteder
Monrovia (22. november, 1968 - april, 1973)
Mariehamn (april, 1973 - 14. januar, 1974)
Helsingborg (14. januar, 1974 - november, 1976)
Bremerhaven (november, 1976 - marts, 1981)
Panama (marts, 1981 - 16. oktober, 1981)
Nassau (16. oktober, 1981 - maj, 1995)
Panama (maj, 1995 - 2000)
Nassau (2000 - februar, 2012)
Dimensioner
Længde: 106,13 m, Længde overalt: 134,45 m, Bredde: 21,87 m, Dybgang: 5,52 m, Dybde: 12,60 m
Tonnage
BRT: 9963, NRT: 4759, DW: 2337 (1968)
BRT: 9950, NRT: 4800, DW: 2337 (1976)
BRT: 9903, NRT: 4660, DW: 2005 (1982)
BT: 11979, NT: 4005, DW: 2337 (1994)
Kapacitet
1159 passagerer, 635 køjepladser (1968)
? passagerer, ? køjepladser, 180 personbiler (1974)
1020 passagerer, 200 køjepladser, 170 personbiler (1981)
Fart
Fart: 18,5 knob
Maskineri
2 stk. 16PC2V-400 SEMT-Pielstick, 16000 bhk
2 stk. propel med justerbare skrueblade
1 stk. tværpropel i bov
Stabilisatorer
2 stk. Denny-Brown finne-stabilisator (en i hver side)
Billeder af Freeport I

Scandinavian Sun

Scandinavian Sun
Oprettet: 24. marts 2014.