Marburg

Værft: Burmeister & Wain Skibsværft A/S, København, Danmark.
IMO nummer: 5504956.

Bestilt: 12. september, 1911.
Kølstrakt: 17. november, 1911.
Søsat: 30. marts, 1912.
Leveret: 8. juni, 1912.

Status: Ophugget.

Navne

Aarhus (8. juni, 1912 - 18. april, 1944)
Marburg (18. april, 1944 - 14. juni, 1945)
Aarhus (14. juni, 1945 - 7. december, 1948)
Botnia (7. december, 1948 - 21. februar, 1973)

Ruter

København - Århus (10. juni, 1912 - 25. juni, 1939)
København - Frederikshavn - Horten - Christiania (Oslo) (kort tid) (1917)
København - Frederikshavn (26. juni, 1939 - 14. august, 1939)
København - Aalborg / Århus (25. oktober, 1939 - 9. august, 1940)
Hospitalsskib (18. januar, 1945 - maj, 1945)
København - Tórshavn (31. juli, 1945 - 7. september, 1945)
Tilbury - Oostende (troppetransport) (21. december, 1945 - februar, 1946)
Tilbury - Hoek van Holland (troppetransport) (februar, 1946 - april, 1946)
Tilbury - Antwerpen (troppetransport) (april, 1946 - 15. august, 1946)
København - Århus / Aalborg (7. marts, 1949 - 16. maj, 1949)
København - Helsinki (sommertrafik) (20. maj, 1949 - 26. september, 1966)
København - Aalborg / Århus (13. april, 1950 - 7. maj, 1950)
København - Tórshavn (afløserfærge) (24. november, 1950 - 7. december, 1950)
København - Tórshavn (afløserfærge) (30. marts, 1951 - 18. maj, 1951)
København - Tórshavn (afløserfærge) (6. november, 1951 - 16. november, 1951)
København - Tórshavn (afløserfærge) (21. april, 1952 - 29. april, 1952)
Hotelskib (november, 1966 - 31. august, 1967)

Rederier

Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (8. juni, 1912 - 2. november, 1966)
Beslaglagt: Det tyske militær, Tyskland (18. april, 1944 - marts, 1945)
Charter: Den danske stat, København, Danmark (november, 1945 - november, 1947)
Operatør: Den britiske regering, England (november, 1945 - november, 1947)
Husø Verft & Mekaniske Verksted, Tønsberg, Norge (2. november, 1966 - 19??)

Hændelser og særlige begivenheder

mandag 3. juni, 1912
Prøvesejlads.

februar, 1930
Kahytsområder moderniseret.

april, 1937
Ombygget i Nakskov. Overbygningen blev malet hvid (tidligere var den brun).

mandag 14. august, 1939 - tirsdag 24. oktober, 1939
Oplagt i København og dokket i Frederikshavn.

fredag 9. august, 1940 - tirsdag 18. april, 1944
Oplagt i København.

mandag 8. maj, 1944
Afsejlede fra København mod Tyskland. Efterfølgende ombygget til hospitalsskib.

tirsdag 3. juli, 1945 - søndag 8. juli, 1945
Foretog tre ture Helsingør - Nørre Sundby med i alt 1000 tyske flygtninge.

torsdag 13. september, 1945 - lørdag 10. november, 1945
Ombygget til troppetransport ved Aalborg Værft A/S.

onsdag 14. november, 1945
Afsejlede fra København mod Oostende. Den danske regering havde chartret Aarhus og overlod skibet uden beregning til den britiske regering, så det kunne anvendes til troppetransport.

onsdag 26. november, 1947
Ankom til Helsingør med henblik på istandsættelse.

mandag 9. februar, 1948
DFDS' bestyrelse besluttede at lade Aarhus ophugge.

onsdag 14. april, 1948
Flyttet til København for oplæg indtil skibet skulle ophugges.

fredag 11. juni, 1948
Kjøbenhavn påsejlede en mine og sank. Kjøbenhavn blev svært beskadiget, og efterfølgende ophugget. Aarhus og Kjøbenhavn var "næsten søsterskibe", og det blev besluttet, at Aarhus alligevel ikke skulle ophugges, men i stedet istandsættes og moderniseres.

torsdag 17. juni, 1948 - onsdag 2. marts, 1949
Ombygget hos Helsingør Skibsværft og Maskinbyggeri A/S.

fredag 23. september, 1966 - mandag 10. oktober, 1966
Oplagt i København og sat til salg.

mandag 10. oktober, 1966
Bundsyn hos Burmeister & Wain i København.

onsdag 26. oktober, 1966
Afsejlede fra København mod Karmøy, Norge.

onsdag 2. november, 1966
Overtaget af de nye ejere i Norge. Botnia var det sidste dampskib i DFDS' flåde.

lørdag 9. september, 1967
Oplagt ved Husøy, Tønsberg.

februar, 1973
Ankom til Bo'ness, Skotland for ophugning hos P&W MacLellan Ltd.

onsdag 21. februar, 1973
Ophugning påbegyndt.

Supplerende oplysninger

Kendingssignaler

NSBF (8. juni, 1912 - 1933)
OYBA (1934 - 2. november, 1966)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (8. juni, 1912 - 18. april, 1944)
Tyskland's flagTyskland's flag
Tyskland (18. april, 1944 - 14. juni, 1945)
Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (14. juni, 1945 - 2. november, 1966)
Norge's flagNorge's flag
Norge (2. november, 1966 - februar, 1973)

Hjemsteder

København (6. juni, 1912 - 23. maj, 1921)
Århus (23. maj, 1921 - 17. juni, 1939)
Frederikshavn (17. juni, 1939 - 7. december, 1948)
København (7. december, 1939 - 2. november, 1966)
Tønsberg (2. november, 1966 - februar, 1973)

Dimensioner

Længde: 82,1 m, Længde overalt: 86,8 m, Bredde: 11,9 m, Dybgang: 4,8 m

Tonnage

BRT: 1627, NRT: 835, DW: 919 (1912)
BRT: 1972, NRT: 1037, DW: 829 (1949)

Kapacitet

528 passagerer, 243 køjepladser (1912)
132 passagerer, 182 køjepladser (1949)

Fart

Fart: 15,5 knob

Maskineri

1 stk. GS120 HS5581 Scotch dampmaskine, 2300 ihk
1 stk. fastbladet propel

Billeder af Marburg

Oprettet: 3. maj 2014.