Værft: Kalmar Varv Ab, Sverige.
Nybygning nr. 408.
IMO nummer: 5411979.
Søsat: 27. marts, 1963.
Leveret: juli, 1963.
Rederier
Ångfartygs AB Bockholmssunds, Enköping, Sverige (juli, 1963 - 1975)
Jadranska Linijska Plovidba, Rijeka, Jugoslavien (oktober, 1972 - 1991)
Jadrolinija P.O., Rijeka, Kroatien (1991 - 18. november, 1997)
Jadranmetal, Pula, Kroatien (18. november, 1997 - september, 1999)
Kalmarsundsbolaget AB, Färjestaden, Sverige (september, 1999 - )
Hændelser og særlige begivenheder
tirsdag 18. november, 1997
Solgt til skrotning hos Jadranmetal i Pula. Oplagt ved ophugningsværftet.
Solgt til Olof Paradis / Kalmarsundsbolaget AB.
Bugseret fra Pula til Lamjana på øen Ugljan.
december, 1999 - januar, 2001
Gennemgik gennemgribende renovering ved Brodoremont Kali i Lamjana.
Bugseret fra Lamjana til Zadar.
januar, 2001 - oktober, 2001
Videre renovering i Zadar. Ved afslutning af den gennemgribende renovering var Kalmarsund VIII ført tilbage til original stand.
torsdag 25. oktober, 2001
Afsejlede fra Zadar. Den lange tur hjem gik via Porto Empeldocle (Sicilien), Tunis, Oran (Algeriet), Ceuta, Sines, Porto, Vigo, Boulogne, Rotterdam og gennem Kielerkanalen.
Ankom til Färjestaden.
Supplerende oplysninger
Kendingssignaler
SKTG (juli, 1963 - oktober, 1972)
SMCN (slutningen af 1999 - )
Flag
| Sverige (juli, 1963 - oktober, 1972) |
| Jugoslavien (oktober, 1972 - 1991) |
| Kroatien (1991 - slutningen af 1999) |
| Sverige (slutningen af 1999 - ) |
Hjemsteder
Kalmar (juli, 1963 - oktober, 1972)
Rijeka (oktober, 1972 - slutningen af 1999)
Färjestaden (slutningen af 1999 - )
Dimensioner
Længde overalt: 37,83 m, Bredde: 10,72 m, Dybgang: 23,30 m (1963)
Længde overalt: 42,00 m, Bredde: 11,03 m, Dybgang: 3,47 m (2002)
Tonnage
BRT: 378, NRT: 122 (1963)
BT: 394, NT: 130 (2002)
Kapacitet
650 passagerer, 30 personbiler (1963)
Fart
Fart: 12 knob
Maskineri
1 stk. 7-cylindret Nohab-Polar diesel, 1220 hk
2 stk. propel (1 for, 1 agter)
Billeder af Vis

Kalmarsund VIII

Komia

Kalmarsund VIII
Oprettet: 21. april 2015.