Værft: Helsingør Jernskibs- og maskinbyggeri, Helsingør, Danmark.
Nybygning nr. 144.
Bestilt: 31. juli, 1913.
Kølstrakt: 3. december, 1913.
Søsat: 13. juni, 1914.
Leveret: 13. oktober, 1914.
Status: Ophugget.
Navne
Moskov (13. oktober, 1914 - 7. maj, 1925)
Margrethe (7. maj, 1925 - 26. februar, 1959)Rederier
Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (13. oktober, 1914 - 20. februar, 1959)
Charter: Det tyske militær, Tyskland (8. juli, 1941 - januar, 1942)
Beslaglagt: Det tyske militær, Tyskland (26. marts, 1945 - 10. april, 1945)
Hændelser og særlige begivenheder
tirsdag 13. oktober, 1914 - lørdag 24. oktober, 1914
Moskov blev bestilt og bygget til emigrantruten Liepaja - Hull. Kapaciteten var 628 passagerer. Moskov blev aldrig indsat som emigrantskib, men umiddelbart efter levering blev apteringen hertil fjernet. Dette skete på værftet i Helsingør.
onsdag 13. maj, 1942 - mandag 12. oktober, 1942
Ombygget ved Frederikshavn Værft & Flydedok. Størstedelen af passagerapteringen blev fjernet.
torsdag 19. december, 1957
Oplagt i København.
torsdag 19. februar, 1959
Solgt til Eisen und Metall K. G., Lehr & Co. i Hamburg.
Overtaget af ophugningsfirmaet.
torsdag 26. februar, 1959
Ankom til Bremerhaven for ophugning.
Supplerende oplysninger
Kendingssignaler
NTBM (1914 - 1933)
OYJD (1934 - 1959)
Flag
Hjemsteder
København (1914 - 1925)
Aalborg (1925 - 1959)
Dimensioner
Længde: 86,9 m, Længde overalt: 91,4 m, Bredde: 12,3 m, Dybgang: 6,1 m, Dybde: 8,6 m
Tonnage
BRT: 2441, NRT: 1490, DW: 2725 (1914)
BRT: 1908, NRT: 1042, DW: 2520 (1942)
Kapacitet
682 passagerer, 682 køjepladser (13. oktober, 1914)
88 passagerer, 88 køjepladser (24. oktober, 1914)
12 passagerer, 12 køjepladser (1942)
Fart
Fart: 12 knob
Maskineri
1 stk. trip Helsingør dampmaskine, 1500 ihk
1 stk. fastbladet propel
Oprettet: 14. oktober 2008.