Maud

Værft: Fosen Mekaniske Verksteder AS, Rissa, Norge.
Nybygning nr. 73.
Værft (skroget): Bruce´s Shipyard, Landskrona, Sverige
IMO nummer: 9247728.

Bestilt: december, 2000.
Kølstrakt: 17. oktober, 2001.
Søsat: 26. april, 2002.
Leveret: 12. marts, 2003.

Navne

Midnatsol (12. marts, 2003 - 11. maj, 2021)
Maud (11. maj, 2021 - )

Ruter

Bergen - Kirkenes (14. april, 2003 - januar, 2006)
Krydstogter (januar, 2006 - oktober, 2006)
Hotelskib (22. oktober, 2006 - 30. november, 2006)
Bergen - Kirkenes (januar, 2007 - 2021)
Krydstogter (2021 - )

Rederier

Troms Fylkes Dampskibsselskap ASA (TFDS), Norge (12. marts, 2003 - 27. marts, 2006)
Hurtigruten ASA, Norge (27. marts, 2006 - 1. februar, 2015)
Hurtigruten AS, Tromsø, Norge (1. februar, 2015 - 30. april, 2020)
Hurtigruten Cruise AS, Tromsø, Norge (30. april, 2020 - 15. november, 2021)
Hurtigruten Expedition Fleet AS, Oslo, Norge (15. november, 2021 - )

Hændelser og særlige begivenheder

torsdag 4. november, 2021
Netop afgået fra Harwich var Maud (ex. Midnatsol) kl. ca. 02.30 lokaltid tæt på at kollidere med RoRo færgen Gardenia Seaways, der var for indgående til Immingham. Det var planen, at de to skibe skulle passere bagbord mod bagbord, men Maud passerede foran Gardenia Seaways med ca. 130 m. afstand trods flere advarsler på radioen fra Harwich VTS. Hændelsen gav anledning til myndighedernes kritik af navigation om bord på begge skibe.

fredag 22. december, 2023
På vej fra Florø til Tilbury med 266 passagerer og 131 besætningsmedlemmer om bord, blev Maud under stormen Pia kl. ca. 14.20 ramt af stor bølge, der slog nogle af broens ruder ud. Skibet kunne ikke længere styres fra broen.
Esvagt Cornelia og Esvagt Server, der i forvejen var i området ved Syd Arne feltet i nærheden, og nåede hurtigt frem til havaristen.
Forsøg på at få slæbewire fra Esvagt Server ombord mislykkedes først i det hårde vejr, og da det senere lykkedes, sprang wiren.
Det lykkedes at etablere manuel styring af Maud så skibet bedre kunne ride stormen af.

fredag 22. december, 2023 - lørdag 23. december, 2023
Maud kunne sejle for egen kraft, men uden navigationssystemerne på broen. Skibet kunne styres fra maskinrummet, og blev ledsaget af Esvagt Server.
Ankom sammen med Esvagt Server til området ud for Wesers udmunding, hvorfra bugserbådene Fairplay-61 og Fairplay-82 bugserede Maud det sidste stykke til Bremerhaven. Maud blev lagt til kaj kl. 16.20.

Søsterskibe

Trollfjord

Supplerende oplysninger

Design

Falkum Hansen Design: generalarrangement, ydre design, indretning

Kendingssignaler

LMDH (12. marts, 2003 - 8. september, 2016)
LMDH3 (8. september, 2016 - 8. maj, 2017)
LEFO (8. maj, 2017 - 5. februar, 2021)
LEFO3 (5. februar, 2021 - )

Flag

Norge's flagNorge's flag
Norge (12. marts, 2003 - )

Hjemsted

Tromsø (12. marts, 2003 - )

Dimensioner

Længde: 121,056 m, Længde overalt: 135,75 m, Bredde: 21,5 m, Dybgang: 4,9 m, Dybde: 13 m

Tonnage

BT: 16151, NT: 6352, DW: 1180

Kapacitet

822 passagerer, 618 køjepladser, 45 personbiler

Fart

Fart: 16 knob

Maskineri

2 stk. W9L32 Wärtsilä diesel hovedmaskine, 8280 kW
2 stk. 3516 B DITA Caterpillar diesel hjælpemaskine
1 stk. 3406 DITA Caterpillar diesel nødgenerator
2 stk. azimuth propel
3 stk. tværpropel i bov

Stabilisatorer

2 stk. finne-stabilisator (en i hver side)

AIS

Hvor er Maud nu?

Billeder af Maud

Oprettet: 14. oktober 2008. Senest revideret: 23. december 2023.