Værft: Svendborg Skibsværft A/S, Danmark.
Nybygning nr. 41.
Leveret: 1936.
Status: Ophugget.
Rederier
Generaldirektoratet for Post- og Telegrafvæsenet, København, Danmark (6. juli, 1936 - 17. november, 1950)
Louis Bjerremand Grau, Vejle/Århus/Ballen/Snekkersten, Danmark (17. november, 1950 - 17. november, 1958)
Verner Johannes Brønholm, Skibsreder, Virum, Danmark (17. november, 1958 - februar, 1959)
Kristian Hansen Løftegaard, handelsmand, Kolding, Danmark (februar, 1959)
Förde Reederei GmbH, Flensburg, Tyskland (februar, 1959 - april, 1960)
5-Seen-Schiffahrts GmbH, Fegetasche, Tyskland (april, 1960 - 1968)
Hændelser og særlige begivenheder
Bilbrev udstedt.
Post- og Telegrafvæsenet fik leveret den nybyggede motorbåd Sønderjylland til en pris af 80.000.
fredag 17. december, 1948
M/B Sønderjylland havde sidste tur på Kongsmark - Ballum sluse. Dagen efter blev Rømø-dæmningen indviet.
Overført til Fanø-overfarten sammen med motorbåd Rømø.
tirsdag 28. december, 1948
På vej fra Rømø til Esbjerg med kreaturpram på slæb grundstødt på Tørre Bjælke, vest for Esbjerg. Kom fri ved egen hjælp men mistede prammen.
Anmeldt solgt til Kristian Hansen Løftgaard, registreret 17. november.
Ombygget i Egernsund.
Holnis/Fegetasche sejlede for egen maskine fra Flensburg til Kiel, hvor den med lastbil blev kørt til Plön.
Solgt til ophugning.
Supplerende oplysninger
Kontrolnummer
P 720 (1936 - 1959)
Flag
| Danmark (6. juli, 1936 - februar, 1959) |
| Tyskland (februar, 1959 - 1968) |
Hjemsteder
Højer (1948 - 1950)
Århus (1950 - 1959)
Flensburg (1959 - april, 1960)
Fegetasche (april, 1960 - 1968)
Dimensioner
Længde: 15,37 m, Bredde: 4,25 m, Dybgang: 0,75 m
Tonnage
BRT: 37 (1936)
BRT: 42 (1959)
Kapacitet
70 passagerer (1936)
90 passagerer (1959)
Maskineri
1 stk. Frichs diesel, 90 ihk
1 stk. propel
Billeder af Mira

(i dok)
Sønderjylland
Oprettet: 7. august 2016. Senest revideret: 10. juni 2021.