Ficaria

Værft: Helsingør Jernskibs- og maskinbyggeri, Helsingør, Danmark.
Nybygning nr. 305.

Bestilt: 10. oktober, 1950.
Kølstrakt: 5. april, 1951.
Søsat: 10. august, 1951.
Leveret: 7. december, 1951.

Status: Forlist.

Navne

Ficaria (7. december, 1951 - 28. april, 1972)
Sweet Lord (28. april, 1972 - juli, 1981)

Ruter

København - Århus - London (12. december, 1951 - 1952)
Esbjerg - London / Grimsby (hovedsageligt) (1952 - 1969)
København - Antwerpen - Levanten (1970 - 26. januar, 1971)
Manila - Cebu (1972 - 5. juli, 1981)

Rederier

Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (7. december, 1951 - 28. april, 1972)
Sweet Lines Inc., Cebu City, Filippinerne (28. april, 1972 - juli, 1981)

Hændelser og særlige begivenheder

tirsdag 26. januar, 1971 - april, 1972
Oplagt i København.

1972
Ombygget fra fragtskib med kølerum og yderst begrænsede passagerfaciliteter til egentligt passagerskib.

mandag 16. april, 1979
Grundstødt ved Romblon under en storm. Senere trukket fri og i fart igen.

søndag 5. juli, 1981
Strandet ud for Sepoc Point, Maricaban Island. Senere erklæret totalforlist.

Søsterskibe

Sweet Love (ex. Primula)

Supplerende oplysninger

Kendingssignal

OYET (7. december, 1951 - 28. april, 1972)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (7. december, 1951 - 28. september, 1972)
Filippinerne's flagFilippinerne's flag
Filippinerne (28. september, 1972 - juli, 1981)

Hjemsteder

København (7. december, 1951 - 14. august, 1952)
Cebu City (14. august, 1952 - juli, 1982)

Dimensioner

Længde: 93,0 m, Længde overalt: 101,1 m, Bredde: 41,03 m, Dybgang: 5,59 m, Dybde: 8,50 m

Tonnage

BRT: 1811, NRT: 855, DW: 2428

Kapacitet

6 passagerer, 6 køjepladser (1951)
377 passagerer (1972)

Fart

Fart: 14,5 knob

Maskineri

1 stk. 8-cylindret 850-VF-90 B&W diesel, 2550 bhk
1 stk. propel

Billeder af Ficaria

Oprettet: 8. november 2015.