Frederiksborg

Værft: Helgolandsværftets Metalafdeling, Helsingør, Danmark..

Kølstrakt: 1951.
Leveret: juli, 1952.

Navn

Frederiksborg (195? - )

Rute

Tursejlads på Frederiksborg Slotssø (195? - )

Rederier

Oscar Viggo Holger Børgesen, Hillerød, Danmark (juli, 1952 - 11. maj, 1967)
Vagn Bjørvig Hansen, Hillerød, Danmark (juli, 1967 - juli, 1987)
Partrederiet Slotssøen, Hillerød, Danmark (juli, 1987 - )

Supplerende oplysninger

Kontrolnummer

P 70 (ca. 1952 - )

Kendingssignal

FTJ2515 (1988 - )

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (juli, 1952 - )

Hjemsted

Hillerød (195? - )

Dimensioner

Længde: 7,34 m, Bredde: 2,45 m, Dybde: 0,85 m

Tonnage

BRT: 3,08, NRT: 2,76

Kapacitet

30 passagerer

Maskineri

1 stk. 3-cylindret Volvo Penta diesel, 10 kW (2004 - )
1 stk. propel

Skrog

aluminium

Snydt for en tur til Korea

Det er en efterhånden veletableret legende, at Frederiksborg oprindeligt blev bygget som motorredningsbåd til Jutlandia, da denne skulle indsættes som hospitalsskib under Koreakrigen. Og at der af en eller anden grund blev fremstillet en båd mere end der var brug for.

Frederiksborg skulle ifølge fortællingen være denne ekstra båd. Det er da også sjovt at tænke sig, at en båd, der skulle have været helt omme på den anden side af jorden, kom til at sejle på en rute, der er ca. en sømil lang.

Der er bare det ved det, at historien nok ikke passer. Ifølge jubilæumsskriftet "Færgen kom i havn" er båden bestilt og bygget til sejlads på Slotssøen.

Det var ellers en god historie...

Billeder af Frederiksborg

Oprettet: 5. februar 2016. Senest revideret: 11. februar 2016.