Værft: Helsingør Jernskibs- og maskinbyggeri, Helsingør, Danmark.
Nybygning nr. 173.
IMO nummer: 5527075.
Bestilt: 31. marts, 1924.
Kølstrakt: 30. september, 1924.
Søsat: 31. januar, 1925.
Leveret: 31. juli, 1925.
Status: Ophugget.
Navne
Parkeston (31. juli, 1925 - marts, 1944)Pionier (marts, 1944 - 26. juli, 1945)
Parkeston (26. juli, 1945 - 22. september, 1964)
Aker-2 (22. september, 1964 - 15. september, 1975)
Ruter
Esbjerg - Harwich (8. august, 1925 - september, 1939)
Esbjerg - Harwich (12. oktober, 1947 - 31. juli, 1949)
København - Aalborg - Newcastle (3. september, 1949 - 23. april, 1953)
Esbjerg - Harwich (23. juni, 1953 - 15. september, 1953)
Esbjerg - Newcastle (sommertrafik) (17. september, 1953 - 15. september, 1963)
Logiskib (21. september, 1964 - august, 1975)
Rederier
Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (31. januar, 1925 - 18. september, 1964)
Beslaglagt: Deutsche Marine (det tyske søværn), Tyskland (20. januar, 1944 - 3. maj, 1945)
Akers Mekaniske Verksted, Norge (18. september, 1964 - august, 1975)
Hændelser og særlige begivenheder
Prøvetur.
september, 1939 - torsdag 20. januar, 1944
Oplagt.
torsdag 23. maj, 1940 - 1944
Oplagt i København.
søndag 15. september, 1963 - lørdag 19. september, 1964
Oplagt.
mandag 15. september, 1975
Ophugning påbegyndt.
Supplerende oplysninger
Kendingssignaler
NGDL (juli, 1925 - 1933)
OZTA (1934 - september, 1964)
Flag
| Danmark (juli, 1925 - september, 1964) |
| Norge (september, 1964 - august, 1975) |
Hjemsted
Esbjerg (juli, 1925 - september, 1964)
Dimensioner
Længde overalt: 98,75 m, Bredde: 13,41 m, Dybgang: 8,71 m
Tonnage
BRT: 2762, NRT: 1572, DW: 1670
Kapacitet
212 passagerer, 212 køjepladser
Fart
Fart: 15,5 knob
Maskineri
2 stk. 6150-MFX B&W diesel, 3254 bhk
2 stk. fastbladet propel
Billeder af Parkeston
Parkeston
(model)
Parkeston
Oprettet: 29. november 2008.