Værft: Lithgows Ltd, Port Glasgow, Skotland.
Nybygning nr. 816.
IMO nummer: 5018404.
Søsat: 12. marts, 1929.
Leveret: august, 1929.
Status: Ophugget.
Rederier
Prince Line (Furness, Withy & Co. Ltd.), Liverpool, England (august, 1929 - 1. april, 1947)
Rekvireret: British Navy, England (19. december, 1939 - 1945)
Costa Armatori SpA (Costa Line), Italien (1. april, 1947 - december, 1971)
Hændelser og særlige begivenheder
Southern Prince kolliderede med Houlder Lines Elstree Grange 25 sømil fra Buenos Aires. Maskinrummet blev oversvømmet, og der var fare for at Southern Prince skulle synke. Skibet blev derfor sat på grund. Efterfølgende bragt flot og repareret i Buenos Aires.
december, 1939 - juni, 1940
Rekvireret af det britiske søværn. Ombygget til mineudlægning. Gjorde herefter tjeneste ved 1st Minelaying Squadron som HMS Southern Princess (M47).
På vej hjem fra udlægning af miner i Nordsøen blev Southern Prince lettere beskadiget af torpedo fra den tyske ubåd U-652. Skibet blev ekskorteret til Belfast af HMS Lightning og HMS Lamerton for reparation.
Leveret tilbage til ejerne.
Ombygget og istandsat.
Isat nye maskiner. Desuden blev passagerapteringen ombygget.
Ombygget. Der blev tilføjet ekstra passageraptering.
Under ophold i Genova udbrød brand om bord. Skaderne var så omfattende, at reparation ikke var rentabelt.
Afsejlede fra Ganova mod La Spezia.
Ophugget i løbet af året i La Spezia.
Supplerende oplysninger
Flag
| Storbritannien (april, 1929 - 1. april, 1947) |
| Italien (1. april, 1947 - 1972) |
Hjemsteder
London (august, 1929 - 1. april, 1947)
Genova (1. april, 1947 - 1972)
Dimensioner
Længde overalt: 157,3 m, Bredde: 19,7 m, Dybgang: 8,5 m
Tonnage
BRT: 10917
Kapacitet
125 passagerer, 125 køjepladser (1929)
500 passagerer, 500 køjepladser (1948)
1065 passagerer, 1065 køjepladser (1961)
Fart
Fart: 16,5 knob (1929)
Fart: 20,5 knob (1952)
Maskineri
1 stk. B&W Kincaid diesel , 12000 hk (1929 - 1951)
1 stk. Fiat diesel, 19000 hk (1952 - 1971)
1 stk. propel
Billeder af Anna C
Southern Prince
Oprettet: 16. juni 2016.