Værft: Helsingør Jernskibs- og maskinbyggeri, Helsingør, Danmark.
Nybygning nr. 54.
Leveret: juli, 1895.
Status: Ophugget.
Hændelser og særlige begivenheder
Grundstødte nær Åna-Sira. Skaderne var omfattende, og skibet blev overtaget af forsikringsselskabet.
Det Stavangerske Dampskibsselskab købte vraget og fik det hævet. Christiania blev repareret og ombygget ved Nylands Mekaniske Verksted i Oslo. Christiania var oprindeligt forsynet med to skorstene. Ved ombygningen blev den ene fjernet.
Christiania grundstødte ved Jomfruland og sank. Skibet blev hævet og repareret ved DSD's eget værft i Stavanger.
torsdag 19. oktober, 1944
Christiania fik svære skader af en magnetisk mine på Åramsundet, Sunnmøre. Blev først repareret i 1945.
onsdag 24. marts, 1948 - november, 1952
Oplagt det meste af tiden i Stavanger.
Solgt til ophugning hos Michael Brecken & Co. i Granton, Skotland.
Ophugning tilendebragt.
Supplerende oplysninger
Kendingssignaler
HKJS (juli, 1895 - 1933)
LDCQ (1934 - november, 1952)
Flag
| Norge (juli, 1895 - november, 1952) |
Hjemsteder
Kristiania (juli, 1895 - 1899)
Stavanger (1899 - november, 1952)
Dimensioner
Længde: 55,02 m, Bredde: 8,32 m, Dybde: 6,13 m
Tonnage
BRT: 646, NRT: 371 (1895)
BRT: 656,50, NRT: 353,58 (1899)
BRT: 727, NRT: 375 (1927)
Kapacitet
350 passagerer, ? køjepladser
Fart
Fart: 12,7 knob
Maskineri
800 stk. tripple expansion Helsingør dampmaskine, i kW
1 stk. fastbladet propel
Skrog
stål
Billeder af Christiania
Christiania
Christiania
Oprettet: 2. august 2016.