Værft: Helsingør Jernskibs- og maskinbyggeri, Helsingør, Danmark.
Nybygning nr. 147.
Bestilt: 3. april, 1914.
Kølstrakt: 2. oktober, 1914.
Søsat: 14. maj, 1915.
Leveret: 11. august, 1915.
Status: Forlist.
Navn
Island (11. august, 1915 - 13. april, 1937)Ruter
København - Leith - Tórshavn - Reykjavik (15. august, 1915 - 15. marts, 1917)
København - Tórshavn - Reykjavik (én tur) (2. april, 1917 - april, 1917)
Reykjavik - New York (én tur) (30. april, 1917 - 14. maj, 1917)
Reykjavik - New York (18. juni, 1917 - 28. februar, 1918)
New York - København (9. april, 1918 - 17. april, 1918)
USA (9. april, 1918 - 24. marts, 1919)
København - Leith - Tórshavn - Reykjavik (31. maj, 1919 - 13. april, 1937)
Rederier
Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (11. august, 1915 - 13. april, 1937)
Charter: Islands regering, Reykjavik, Island (9. august, 1917 - 28. februar, 1919)
Charter: ukendt rederi, USA (9. april, 1918 - 24. marts, 1919)
Hændelser og særlige begivenheder
På vej fra København til Reykjavik grundstødte Island i tåget vejr ud for May Island ca. 25 sømil fra Leith. Passagerer, besætning og post blev reddet.
Supplerende oplysninger
Kendingssignaler
NTHQ (11. august, 1915 - 1933)
OYZB (1934 - 13. april, 1934)
Flag
| Danmark (11. august, 1915 - 13. april, 1937) |
Hjemsted
København (11. august, 1915 - 13. april, 1937)
Dimensioner
Længde: 76,2 m, Længde overalt: 80,2 m, Bredde: 11,3 m, Dybgang: 5,6 m
Tonnage
BRT: 1774, NRT: 1061, DW: 1657
Kapacitet
155 passagerer, 155 køjepladser
Fart
Fart: 13 knob
Maskineri
1 stk. tripple expansion Helsingør dampmaskine, 1450 ihk
1 stk. fastbladet propel
Oprettet: 16. januar 2017.