Værft: Fosen Mekaniske Verksteder AS, Rissa, Norge.
Nybygning nr. 50.
Værft (skroget): Bruce´s Shipyard, Landskrona, Sverige
Nybygning nr. (skroget): 20.
IMO nummer: 8917388.
Kølstrakt: 13. marts, 1990.
Søsat: 6. oktober, 1990.
Leveret: 24. maj, 1991.
Hændelser og særlige begivenheder
tirsdag 19. september, 1995
Gik på grund ved Calais i stormvejr, helt op på stranden.
onsdag 20. september, 1995
Blev trukket løs og sejlede for egen maskine til Calais. Dykkerundersøgt uden resultat på grund af dårlig sigtbarhed.
torsdag 21. september, 1995 - fredag 22. september, 1995
Undersøgt i flydedok i Sunkerque.
torsdag 28. september, 1995
Ankom til A&P Tyne Wallsend for større reparation.
Færdig på værftet. 200 tons stål var blevet udskiftet.
tirsdag 24. oktober, 1995 - lørdag 24. oktober, 2015
Atter i fart.
Supplerende oplysninger
Kendingssignaler
MNMC5 (24. maj, 1991 - 20. april, 2001)
VOCJ (20. april, 2001 - )
Flag
| Storbritannien (24. maj, 1991 - april, 2001) |
| Canada (april, 2001 - ) |
Hjemsteder
London (24. maj, 1991 - april, 2001)
St. John's NL (april, 2001 - )
Dimensioner
Længde overalt: 157,28 m, Bredde: 24,30 m, Dybgang: 5,52 m
Tonnage
BT: 18523, NT: 5556, DW: 4598
Kapacitet
500 passagerer, 96 køjepladser, 480 personbiler, 1800 lanemeter
Fart
Fart: 19,5 knob
Maskineri
2 stk. 8ZA40S Sulzer-Wärtsilä diesel, 10560 kW
2 stk. propel med justerbare skrueblade
2 stk. tværpropel i bov
Billeder af Leif Ericson (ex. Stena Challenger)

Leif Ericson
Oprettet: 11. maj 2017.