Værft: Helsingør Jernskibs- og maskinbyggeri, Helsingør, Danmark.
Nybygning nr. 273.
Bestilt: 19. november, 1941.
Kølstrakt: 9. september, 1942.
Søsat: 4. februar, 1943.
Leveret: 6. august, 1943.
Status: Ophugget.
Rederier
Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (6. august, 1943 - 23. februar, 1965)
P. V. Christensen, København, Danmark (23. februar, 1965 - 23. februar, 1966)
Ntanina Compania Naviera S.A. (M. A. Karageorgios), Piræus, Grækenland (23. februar, 1966 - 1968)
Charter: P. V. Christensen, København, Danmark (23. februar, 1966 - 1968)
Hændelser og særlige begivenheder
Ved levering oplagt i København til krigens slutning.
Sejlede fra København til Helsingør værft.
Returnerede til København.
På vej fra Sfax mod Rouen med en last af fosfat udbrød der brand i maskinrummet. Skibet blev opgivet af besætningen 27 sømil fra Sfax, Tunesien.
Bugseret på red ved Sfax. Branden blev slukket.
Bugseret til Sfax, hvor skibet blev erklæret totalskadet.
torsdag 23. maj, 1968 - onsdag 29. maj, 1968
Bugseret fra Sfax til Gandia for ophugning.
Ophugning påbegyndt.
Supplerende oplysninger
Kendingssignaler
OULT (6. august, 1943 - 23. februar, 1966)
SVPY (23. februar, 1966 - juli, 1968)
Flag
| Danmark (6. august, 1943 - 23. februar, 1966) |
| Grækenland (23. februar, 1968 - juli, 1968) |
Hjemsteder
København (6. august, 1943 - 23. februar, 1966)
Piræus (23. august, 1966 - juli, 1968)
Dimensioner
Længde: 1,6,7 m, Længde overalt: 114,0 m, Bredde: 15,4 m, Dybgang: 6,8 m
Tonnage
BRT: 4627, NRT: 3487, DW: 6650
Kapacitet
12 passagerer, 12 køjepladser
Fart
Fart: 12 knob
Maskineri
1 stk. 850-VF-90 B&W diesel, 2550 bhk
1 stk. fastbladet propel
Billeder af Georgios Ntanes
Uruguay
Oprettet: 14. oktober 2016.