Værft: Van der Giessen de Noord, Krimpen aan den, Ijssel, Holland.
Nybygning nr. 287.
IMO nummer: 9019080.
Kølstrakt: 7. november, 1991.
Søsat: 31. december, 1992.
Leveret: 28. april, 1993.
Rederier
Viamare di Navigazione S.p.A., Palermo, Italien (28. april, 1993 - april, 1994)
Charter: TT-Line GmbH & Co. KG, Hamburg, Tyskland (maj, 1993 - august, 1993)
Adriatica di Navigazione SpA , Venedig, Italien (april, 1994 - 17. juli, 2012)
Compagnia Italiana di Navigazione S.p.A. (Tirrena), Napoli, Italien (17. juli, 2012 - 8. november, 2019)
TT-Line GmbH & Co. KG, Hamburg, Tyskland (8. november, 2019 - )
Hændelser og særlige begivenheder
november, 2019 - torsdag 23. januar, 2020
Ombygget i Gdansk. Passagerområdet udviddet. Desuden fik færgen installeret scrubber.
lørdag 24. december, 2022 - søndag 25. december, 2022
Forsejlet fra Klaipeda til Gdansk for vedligehold og dokning.
mandag 26. december, 2022 - lørdag 14. januar, 2023
I flydedok.
Forsejlet fra Gdansk til Klaipeda. Atter i fart.
På rejse fra Trelleborg til Karlshamn, grundstødte Marco Polo kl. 05.25 i bugten sydvest for Karlshamn.
På rejse fra Trelleborg til Karlshamn, havde færgen Marco Polo grundberøring mellem Hanö og Hörvik kl. ca. 05.12. Færgen fortsatte imidlertid sejladsen ca. 3 sømil, indtil den gik på grund kl. 05.25 i bugten sydvest for Karlshamn. 41 passagerer og otte besætningsmedlemmer blev evakueret. 21 besætningsmedlemmer blev om bord.
Ved den første grundstødning grundstødning sprang færgen læk, og har derfor lækket olie over en stor distance.
Marco Polo stod fortsat solidt på grund.
To besætningsmedlemmer blev idømt bøder for uagtsomhed i forbindelse med sejladsen. Færgen var slet ikke der, hvor de troede, den var. De benyttede ikke de hjælpemidler, der var til rådighed til positionsbestemmelse, på trods af at det var tåget.
Omkring kl. 13. gled Marco Polo af grunden i hårdt vejr. Færgen drev mod vest og gik atter på grund kl. ca. 14.40. Denne tredje grundstødning førte til yderligere olielæk.
Trukket af grunden kl. ca. 07.45 og bugseret af Svitzer Thor (IMO 9548366) og Delta (IMO 9399715) til en nærliggende ankerplads for dykkerundersøgelse.
torsdag 2. november, 2023
Bugseret til Stillerydshamnen i Karlshamn kl. 08.05 - kl. 10.23.
Flyttet til et færgeleje så køretøjer kunne komme i land.
torsdag 9. november, 2023 - lørdag 11. november, 2023
Bugseret fra Karlshamn til Gdansk.
Supplerende oplysninger
Kendingssignaler
ICKV (28. april, 1993 - 8. november, 2019)
5BJX5 (8. november, 2019 - )
Flag
| Italien (28. april, 1993 - 8. november, 2019) |
| Cypern (8. november, 2019 - ) |
Hjemsteder
Palermo (28. april, 1993 - 8. november, 2019)
Limassol (8. november, 2019 - )
Dimensioner
Længde overalt: 150,38 m, Bredde: 23,40 m, Dybgang: 6,0 m
Tonnage
BT: 14398, NT: 7500, DW: 6900
BT: 19130 (2020)
Kapacitet
50 passagerer, 50 køjepladser, 1850 lanemeter (1993)
215 passagerer, 208 køjepladser, 1780 lanemeter (2020)
Fart
Fart: 19 knob
Servicefart: 18 knob, Topfart: 19 knob
Maskineri
2 stk. 8ZAL40S GMT Sulzer diesel, 11520 kW
2 stk. propel med justerbare skrueblade
1 stk. tværpropel i bov (1993 - 2019)
2 stk. tværpropel i bov (2020 - )
Billeder af Marco Polo (ex. Via Ionio)
Via Ionio
Marco Polo
Oprettet: 21. maj 2020. Senest revideret: 11. november 2023.