Bonanza

Værft: Perama, Grækenland.
Værft (skroget): Gdańska Stocznia Remontowa, Gdansk, Polen
Nybygning nr. (skroget): 494/3.
IMO nummer: 7907673.

Kølstrakt: 2. juli, 1983.
Søsat: 28. oktober, 1984.
Leveret: juni, 1992.

Navne

Planlagt navn: Stena Polonica (1979)
Planlagt navn: Bonanza (1988)
Planlagt navn: Kydon II (1990)
El. Venizelos (juni, 1992 - )

Ruter

Piræus - Kreta (juni, 1992 - juli, 1992)
Patras - Igoumenitsa - Korfu - Trieste (sommertrafik) (8. juli, 1992 - 2002)
Piræus - Iraklio (vintertrafik) (september, 1992 - 2003)
Patras - Igoumenitsa - Trieste (15. april, 2003 - 2004)
Tunis - Genova / Marseille (22. juni, 2004 - 17. september, 2004)
Patras - Igoumenitsa - Trieste (oktober, 2004 - 2005)
Tunis - Genova / Marseille (24. juni, 2005 - 17. september, 2005)
Piræus - Chania (2. oktober, 2005 - 2006)
Tunis - Genova / Marseille (23. juni, 2006 - 19. september, 2006)
Tunis - Genova / Marseille (23. juni, 2007 - 18. september, 2007)
Piræus - Iraklio (5. oktober, 2007 - 2008)
Tunis - Genova / Marseille (21. juni, 2008 - 17. september, 2008)
Tunis - Genova / Marseille (20. juni, 2009 - 16. september, 2009)
Piræus - Rhodos - Kos - Tinos - Mykonos (2010)
Tunis - Genova / Marseille (juni, 2010 - september, 2010)
Piræus - Chania (10. oktober, 2010 - 2011)
Piræus - Chania (5. maj, 2011 - 22. maj, 2011)
Tunis - Genova / Marseille (17. juni, 2011 - 10. september, 2011)
Piræus - Chania (4. juli, 2012 - 21. april, 2013)
Marseille - Algier - Tunis - Korsika (25. maj, 2013 - september, 2013)
Livorno - Olbia / Arbatax (15. juli, 2014 - 28. august, 2014)
Piræus - Chania (2. september, 2014 - 15. september, 2014)
Algeciras - Tanger Med (juli, 2016 - 30. september, 2016)
Piræus - Kreta (2017 - )

Rederier

Bestilt af: Stena Line AB, Sverige (1979)
Fred Olsen & Co., Kristiansand, Norge (1988 - 1989)
Anonymos Naftiliaki Eteria Kritis (ANEK), Chania, Grækenland (1989 - )
Charter: Compagnie Tunisienne de Navigation (Cotunav, CTN), Tunesien (juni, 2004 - september, 2004)
Charter: Compagnie Tunisienne de Navigation (Cotunav, CTN), Tunesien (juni, 2005 - september, 2005)
Charter: Compagnie Tunisienne de Navigation (Cotunav, CTN), Tunesien (juni, 2006 - september, 2006)
Charter: Compagnie Tunisienne de Navigation (Cotunav, CTN), Tunesien (juni, 2007 - september, 2007)
Charter: Compagnie Tunisienne de Navigation (Cotunav, CTN), Tunesien (juni, 2008 - september, 2008)
Charter: Compagnie Tunisienne de Navigation (Cotunav, CTN), Tunesien (juni, 2009 - september, 2009)
Charter: Compagnie Tunisienne de Navigation (Cotunav, CTN), Tunesien (juni, 2010 - september, 2010)
Charter: Compagnie Tunisienne de Navigation (Cotunav, CTN), Tunesien (juni, 2011 - september, 2011)
Charter: Société Nationale Maritime Corse Méditerranée (SNCM), Marseilles, Frankrig (maj, 2013 - september, 2013)
Charter: Consorzio Go In Sardinia, Olbia, Italien (juli, 2014 - 28. august, 2014)
Charter: Africa Morocco Link (AML), Casablanca, Marokko (juli, 2016 - september, 2016)

Hændelser og særlige begivenheder

1986
På grund af leveranceproblemer fra værftet (uroligt arbejdsmarked og politisk uro i Polen) ophævede Stena kontraktet. Kun skroget var gjort færdigt.

1988
Frede Olsen overtog skroget, men færgen blev ikke færdiggjort.

1989
Fred Olsen videresolgte skroget til ANEK.

torsdag 16. februar, 1989
Skroget ankom under bugsering til Perema.

november, 1989
Færdiggørelse af færgen blev igangsat i Perema.

torsdag 28. august, 2014
Charterkontrakten med Go in Sardinia blev ophævet i utide. På den ene side var der rygter om manglende betaling, på den anden side maskinproblemer, der gjorde, at fartplanen ikke kunne holdes.

oktober, 2016 - 2017
Oplagt i Perema.

onsdag 29. august, 2018
El. Venizelos var afgået fra Piræus mod Kreta 28. august kl. 22 lokal tid med 875 passagerer og 141 besætningsmedlemmer om bord. Omkring midnat udbrød der brand på vogndækket, da færgen var omkring 70 km. fra Piræus. Færgen vendte om og ankom stadig brændende kl. ca. 3.45 til Piræus, hvor passagererne blev evakueret. Der er ikke rapporteret om tilskadekomne. Brandbekæmpelsen stod på flere dage.

tirsdag 4. september, 2018
El. Venizelos blev flyttet til Perema for reparation.

Søsterskibe

Stena Spirit (ex. Stena Scandinavica)
Stena Vision (ex. Stena Germanica)

Supplerende oplysninger

Kendingssignal

SWWZ (juni, 1992 - )

Flag

Grækenland's flagGrækenland's flag
Grækenland (juni, 1992 - )

Hjemsted

Chania (juni, 1992 - )

Dimensioner

Længde overalt: 175,40 m, Bredde: 28,50 m, Dybgang: 6,70 m

Tonnage

BT: 38261, NT: 20013, DW: 4500

Kapacitet

3000 passagerer, 1608 køjepladser, 750 personbiler, 1650 lanemeter

Fart

Topfart: 22 knob

Maskineri

4 stk. 16ZV 40/48 Zgoda-Sulzer diesel, 34130 kW
2 stk. propel med justerbare skrueblade
2 stk. tværpropel i bov

AIS

Hvor er El. Venizelos nu?

Billeder af Bonanza

Oprettet: 20. november 2016. Senest revideret: 5. september 2018.