United States

Værft: Alexander Stephen and Sons Ltd, Glasgow, Skotland.
Nybygning nr. 400.

Bestilt: 17. februar, 1902.
Søsat: 30. marts, 1903.
Leveret: 15. maj, 1903.

Status: Ophugget.

Navne

Planlagt navn: U.S. President (6. oktober, 1902)
United States (15. maj, 1903 - slutningen af 1935)

Ruter

København - Christiania (Oslo) - Kristiansand - New York (3. juni, 1903 - januar, 1917)
København - Christiania (Oslo) - Kristiansand - New York (22. november, 1918 - april, 1919)
København - Christiania (Oslo) - New York - Kristiansand - Christiania (Oslo) - København (april, 1919 - 21. november, 1934)

Rederier

Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (15. maj, 1903 - 25. juli, 1935)
Operatør: Skandinavien-Amerika-Linien, København, Danmark (20. maj, 1903 - 21. november, 1934)

Hændelser og særlige begivenheder

torsdag 16. april, 1908
United States kolliderede med S/S Monterey ca. en halv time efter afgang fra New York. Der trængte vand ind i maskinrummet, og United States blev sat på grund.

tirsdag 21. april, 1908
Bragt til New York for reparation.

mandag 25. maj, 1908
Afsejlede fra New York efter reparation.

lørdag 12. marts, 1910
Grundstødt i Kristianiafjorden (Oslofjorden) i tåge.

søndag 20. marts, 1910
Tætnet og bragt flot. Returnerede til København for reparation hos Burmeister & Wain.

torsdag 21. april, 1910
Afsejlede fra København efter reparation.

onsdag 28. januar, 1914
Bagbords maskine gik i stykker på Atlanterhavet, på vej mod New York.

lørdag 31. januar, 1914
Ankom til Glasgow for reparation.

torsdag 23. april, 1914
Afsejlede fra Glasgow til Kristiania (Oslo) og videre til København.

søndag 26. april, 1914
Ankom København.

torsdag 14. maj, 1914
Atter i fart.

onsdag 24. januar, 1917 - torsdag 19. april, 1917
Oplagt i København.

mandag 1. oktober, 1917 - fredag 22. november, 1918
Oplagt i New York.

torsdag 25. juli, 1935
Solgt til S.A. Cantieri Marzocco i Livorno for ophugning.

tirsdag 3. september, 1935
Efter fire forgæves forsøg lykkedes det for danske kommunister at sætte ild til skibet midtskibs. Brandstiftelsen havde baggrund i frygt for at Italien ville benytte skibet til troppetransporter i krigen mod Etiopien.

søndag 22. september, 1935
Bugseret fra København mod Livorno for ophugning.

torsdag 10. oktober, 1935
Passerede Gibraltar på vej mod Livorno.

Søsterskibe

Oscar II
Hellig Olav

Supplerende oplysninger

Kendingssignaler

NMHV (15. maj, 1903 - 1933)
OZDB (1934 - 1935)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (15. maj, 1903 - 1935)

Hjemsted

København (15. maj, 1903 - 1935)

Dimensioner

Længde overalt: 157 m, Bredde: 17,7 m, Dybgang: 8,3 m

Tonnage

BRT: 10122, NRT: 6006, DW: 8112

Kapacitet

1303 passagerer, 1303 køjepladser

Fart

Fart: 15 knob

Maskineri

2 stk. 3-cylindret dampmaskine, 8500 ihk
2 stk. fastbladet propel

Billeder af United States

Oprettet: 15. juni 2018.