Hændelser og særlige begivenheder
Svendborg Bugsers Baltsund påbegyndte bugsering af skroget fra Riga mod Hvide Sande.
Mens skroget af ÆrøXpressen var under bugsering til Hvide Sande, blev det besluttet, at færgens thrustermotorer skulle sendes fra Hvide Sande til Ærø. Der var nemlig sket det, at konkurrenten Ærøfærgens elfærge Ellen under prøvesejlads havde fået motorhaveri på begge bovthrustere. Da motorerne til ÆrøXpressen er af samme type, besluttede det lille rederi at stille motorerne til rådighed for konkurrenten. ÆrøXpressen skulle gerne nå at få nye motorer fra leverandøren tidsnok til at leveringsplanen kan holdes.
Baltsund og ÆrøXpressen gik i læ ved Strandby for at vente på bedre vejr. Vinden var for kraftig til at runde Skagen og sejle ned langs vestkysten til Hvide Sande.
Ankom til Hvide Sande sidst på aftenen.
Bilbrev udstedt. Anmeldt til registret 12. november, registreret 25. november.
Prøvesejlads i Ringkøbing Fjord kl. 10.45 - 15.30.
Prøvesejlads i Ringkøbing Fjord kl. 10.20 - 12.00.
Prøvesejlads i Ringkøbing Fjord kl. 10.50 - 23.55.
Forlod værftet kl. 22.10, afsejlet fra Hvide Sande mod Marstal kl. 22.35.
Ankom til Marstal. Lagde til i færgelejet kl. ca. 9.20.
Indvielsesfest og dåb i Marstal.
Prøvesejlads fra 10-20 til 12.25.
Prøvesejlads. Afgang marstal 09.00, ankomst Rudkøbing 09.55. Afgang Rudkøbing 13.30, ankomst Marstal 14.30.
Prøvesejlads kl. 11.15 - 12.50.
Rederiet meddelte, at den planlagte idriftsættelse 8. december er udskudt til 18. december på grund af udestående dokumentation fra klassen.
Øvelsessejlads. Afgang Marstal 08.55, ankomst Rudkøbing 09.55. Afgang Rudkøbing 12.00, ankomst Marstal 13.00.
Øvelsessejlads kl. 11.20 - 12.20 (anløb Marstal to gange).
Øvelsessejlads. Afgang Marstal 09.05, ankomst Rudkøbing 10.05. Afgang Rudkøbing 15.35, ankomst Marstal 16.35.
Første dag i fart. Tilsyneladende havde færgen svært ved at holde fartplanen med en overfartstid på ca. 50 minutter. Overfartstiden var typisk omkring 1 time med forsinkelser til følge. Rederiet meddelte i løbet af dagen på hjemmesiden: Færgen er desværre 45 minutter forsinket grundet problemer med maskineriet.
Færgen har fortsat problemer med at holde fartplanen. I løbet af 6 dobbeltture blev forsinkelsen til ca. ½ time. Dagens sidste to dobbeltture aflyst på grund af maskinproblemer.
Dobbeltturen startende fra Marstal 10.30 aflyst.
Kun mindre forsinkelser (under 10 minutter).
På dagens sidste afgang fra Rudkøbing afsejlede ÆrøXpressen noget forsinket kl. 19.20. Omkring Strynø opstod der problemer, og farten blev nedsat væsentligt. Røgudvikling i maskinrummet medførte, at færgen måtte stoppe helt og kaste anker syd for Strynø. Svendborg Bugsers Dolphin bugserede sidst på aftenen ÆrøXpressen til Marstal, hvor færgen kunne lægge til ved midnatstid. Der var 28 passagerer om bord. Færgen blev taget ud af drift efter hændelsen.
Den defekte maskine er blevet udskiftet med en ny. Prøvesejlads kl. 12 - 18.20. Rederiet meddelte, at følgende den dags afgange aflyses på grund af fortsatte maskinproblemer.
I fart igen over middag. Gennemførte tre dobbeltture, de to sidste efter normal fartplan. Dagen efter blev alle ture gennemført efter normal fartplan.
Afgangen fra Marstal 11.10 og fra Rudkøbing 12.20 aflyst på grund af syn fra Søfartsstyrelsen.
11. januar, 2021 - 15. januar, 2021
På værft for planlagt vedligeholdelse.
12. februar, 2021 - 13. februar, 2021
Kun to dobbeltture blev gennemført 12. februar på grund af tiltagende problemer med is, der forhindrer kølevandssystemet i at fungere. Ingen ture gennemført 13. februar.
Prøvesejlads formiddag og eftermiddag. Problemet stadig ikke løst.
Én dobbelttur gennemført om forbiddagen.
Dagens tre sidste dobbeltture gennemført med nogen forsinkelse.
Sejlads efter normal fartplan genoptaget.
Forsejlet fra Marstal til Søby kl. 20.18 - kl. 22.29. Direkte i dok.
Ud af dok. Forsejlet fra Søby til Marstal kl. 17.33 - kl. 19.45.
Atter i fart.
Efter at dagens første dobbeltture var gennemført planmæssigt, blev driften indstillet på grund af motorhaveri. En defekt ventilløfter på bagbords motor resulterede i skade på motorblokken. Færgen forventes i drift igen 8. april.
Sejlet fra Marstal til Rudkøbing kl. 15.06 - kl. 16.00. Atter i fart fra Marstal fra kl. 17.
Forsejlet fra Marstal til Søby kl. 20.27 - 22-28. I dok.
Ud af dok. Forsejlet fra Søby kl. 21.19 - kl. 23.18. I normal fart dagen efter.
Ved ankomst til Marstal kl. 13.15 havde ÆrøXpressen vanskeligheder ved at lægge til i færgelejet. Færgen forlod havnen for at foretage et nyt anløb. Kl. 13.41. gik færgen på grund ved ydermolen. Efter nogen tid kom færgen fri og kunne lægge til i færgelejet kl. 14.53. Taget ud af drift.
Forsejlet fra Marstal til Svendborg kl.08.04 - kl. 10.29. I dok kl. 11.25 for reparation af skrueblade, der var blevet beskadiget ved grundstødningen.
Supplerende oplysninger
Kendingssignal
OXFY (25. november, 2019 - )
Flag
| Danmark (25. november, 2019 - ) |
Hjemsted
Marstal (25. november, 2019 - )
Dimensioner
Længde: 47,63 m, Længde overalt: 49,96 m, Bredde: 12,20 m, Dybgang: 1,92 m, Dybde: 3,45 m
Tonnage
BT: 600, NT: 180, DW: 100
Kapacitet
198 passagerer, 32 personbiler
Fart
Topfart: 15,5 knob
Maskineri
2 stk. GASI 16-07 Scania diesel, 1068 kW
batterier, 316 kWh
2 stk. Danfoss/Editron elmotor, 900 kW
2 stk. propel med justerbare skrueblade
1 stk. tværpropel i bov
Skrog
stål
Billeder af ÆrøXpressen
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 (dæksplan) ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 Hamlet ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 (vogndæk) ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 (bro) ÆrøXpressen
|
 (vogndæk) ÆrøXpressen
|
 (vogndæk) ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 (bro) ÆrøXpressen
|
 (bro) ÆrøXpressen
|
 (bro) ÆrøXpressen
|
 (bro) ÆrøXpressen
|
 (bro) ÆrøXpressen
|
 (om bord) ÆrøXpressen
|
 (om bord) ÆrøXpressen
|
 (om bord) ÆrøXpressen
|
 (maskinrum) ÆrøXpressen
|
 (maskinrum) ÆrøXpressen
|
 (maskinrum) ÆrøXpressen
|
 (maskinrum) ÆrøXpressen
|
 (maskinrum) ÆrøXpressen
|
 (maskinrum) ÆrøXpressen
|
 (maskinrum) ÆrøXpressen
|
 (interiør) ÆrøXpressen
|
 (interiør) ÆrøXpressen
|
 (interiør) ÆrøXpressen
|
 (interiør) ÆrøXpressen
|
 (interiør) ÆrøXpressen
|
 (bro) ÆrøXpressen
|
 (byggeplade) ÆrøXpressen
|
 (bro) ÆrøXpressen
|
 (om bord) ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 (om bord) ÆrøXpressen
|
 (om bord) ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen Strynø
|
 ÆrøXpressen Strynø
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 (vogndæk) ÆrøXpressen
|
 (interiør) ÆrøXpressen
|
 (vogndæk) ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen Strynø
|
 ÆrøXpressen Strynø
|
 (om bord) ÆrøXpressen
|
 (vogndæk) ÆrøXpressen
|
 (vogndæk) ÆrøXpressen
|
 (om bord) ÆrøXpressen
|
 (vogndæk) ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen Strynø
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 (vogndæk) ÆrøXpressen
|
 (om bord) ÆrøXpressen
|
 (om bord) ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 ÆrøXpressen
|
 (om bord) ÆrøXpressen
|
Oprettet: 25. september 2018. Senest revideret: 5. februar 2023.