Ăr°Xpressen
ę Foto: Brian Krause.
Ăr°Xpressen
ę Foto: Brian Krause.
Ăr°Xpressen
ę Foto: Brian Krause.

Ăr°Xpressen

VŠrft: Hvide Sande Skibs- og Bňdebyggeri A/S.
Nybygning nr. 137.
VŠrft (skroget): Ask Enterprise Sia, Riga, Letland
IMO nummer: 9861500.

Bestilt: 20. juni, 2018.
K°lstrakt: 3. september, 2018.
S°sat: 5. april, 2019.

Navn

Ăr°Xpressen (25. november, 2019 - )

Rute

Marstal - Rudk°bing (2019 - )

Rederi

Ăr°Xpressen A/S, Marstal, Danmark (25. november, 2019 - )

HŠndelser og sŠrlige begivenheder

2. maj, 2019
Svendborg Bugsers Baltsund pňbegyndte bugsering af skroget fra Riga mod Hvide Sande.

3. maj, 2019
Mens skroget af Ăr°Xpressen var under bugsering til Hvide Sande, blev det besluttet, at fŠrgens thrustermotorer skulle sendes fra Hvide Sande til Ăr°. Der var nemlig sket det, at konkurrenten Ăr°fŠrgens elfŠrge Ellen under pr°vesejlads havde fňet motorhaveri pň begge bovthrustere. Da motorerne til Ăr°Xpressen er af samme type, besluttede det lille rederi at stille motorerne til rňdighed for konkurrenten. Ăr°Xpressen skulle gerne nň at fň nye motorer fra leverand°ren tidsnok til at leveringsplanen kan holdes.

6. maj, 2019
Baltsund og Ăr°Xpressen gik i lŠ ved Strandby for at vente pň bedre vejr. Vinden var for kraftig til at runde Skagen og sejle ned langs vestkysten til Hvide Sande.

8. maj, 2019
Ankom til Hvide Sande sidst pň aftenen.

11. november, 2019
Bilbrev udstedt. Anmeldt til registret 12. november, registreret 25. november.

14. november, 2019
Pr°vesejlads i Ringk°bing Fjord kl. 10.45 - 15.30.

15. november, 2019
Pr°vesejlads i Ringk°bing Fjord kl. 10.20 - 12.00.

25. november, 2019
Pr°vesejlads i Ringk°bing Fjord kl. 10.50 - 23.55.

26. november, 2019
Forlod vŠrftet kl. 22.10, afsejlet fra Hvide Sande mod Marstal kl. 22.35.

28. november, 2019
Ankom til Marstal. Lagde til i fŠrgelejet kl. ca. 9.20.

30. november, 2019
Indvielsesfest og dňb i Marstal.

1. december, 2019
Pr°vesejlads fra 10-20 til 12.25.

2. december, 2019
Pr°vesejlads. Afgang marstal 09.00, ankomst Rudk°bing 09.55. Afgang Rudk°bing 13.30, ankomst Marstal 14.30.

3. december, 2019
Pr°vesejlads kl. 11.15 - 12.50.

5. december, 2019
Rederiet meddelte, at den planlagte idriftsŠttelse 8. december er udskudt til 18. december pň grund af udestňende dokumentation fra klassen.

6. december, 2019
ěvelsessejlads. Afgang Marstal 08.55, ankomst Rudk°bing 09.55. Afgang Rudk°bing 12.00, ankomst Marstal 13.00.

11. december, 2019
ěvelsessejlads kl. 11.20 - 12.20 (anl°b Marstal to gange).

16. december, 2019
ěvelsessejlads. Afgang Marstal 09.05, ankomst Rudk°bing 10.05. Afgang Rudk°bing 15.35, ankomst Marstal 16.35.

18. december, 2019
F°rste dag i fart. Tilsyneladende havde fŠrgen svŠrt ved at holde fartplanen med en overfartstid pň ca. 50 minutter. Overfartstiden var typisk omkring 1 time med forsinkelser til f°lge. Rederiet meddelte i l°bet af dagen pň hjemmesiden: FŠrgen er desvŠrre 45 minutter forsinket grundet problemer med maskineriet.

21. december, 2019
FŠrgen har fortsat problemer med at holde fartplanen. I l°bet af 6 dobbeltture blev forsinkelsen til ca. Ż time. Dagens sidste to dobbeltture aflyst pň grund af maskinproblemer.

25. december, 2019
Dobbeltturen startende fra Marstal 10.30 aflyst.

26. december, 2019
Kun mindre forsinkelser (under 10 minutter).

22. november, 2020
Pň dagens sidste afgang fra Rudk°bing afsejlede Ăr°Xpressen noget forsinket kl. 19.20. Omkring Stryn° opstod der problemer, og farten blev nedsat vŠsentligt. R°gudvikling i maskinrummet medf°rte, at fŠrgen mňtte stoppe helt og kaste anker syd for Stryn°. Svendborg Bugsers Dolphin bugserede sidst pň aftenen Ăr°Xpressen til Marstal, hvor fŠrgen kunne lŠgge til ved midnatstid. Der var 28 passagerer om bord. FŠrgen blev taget ud af drift efter hŠndelsen.

28. november, 2020
Den defekte maskine er blevet udskiftet med en ny. Pr°vesejlads kl. 12 - 18.20. Rederiet meddelte, at f°lgende den dags afgange aflyses pň grund af fortsatte maskinproblemer.

29. november, 2020
I fart igen over middag. Gennemf°rte tre dobbeltture, de to sidste efter normal fartplan. Dagen efter blev alle ture gennemf°rt efter normal fartplan.

1. december, 2020
Afgangen fra Marstal 11.10 og fra Rudk°bing 12.20 aflyst pň grund af syn fra S°fartsstyrelsen.

11. januar, 2021 - 15. januar, 2021
Pň vŠrft for planlagt vedligeholdelse.

12. februar, 2021 - 13. februar, 2021
Kun to dobbeltture blev gennemf°rt 12. februar pň grund af tiltagende problemer med is, der forhindrer k°levandssystemet i at fungere. Ingen ture gennemf°rt 13. februar.

14. februar, 2021
Pr°vesejlads formiddag og eftermiddag. Problemet stadig ikke l°st.

17. februar, 2021
╔n dobbelttur gennemf°rt om forbiddagen.

18. februar, 2021
Dagens tre sidste dobbeltture gennemf°rt med nogen forsinkelse.

19. februar, 2021
Sejlads efter normal fartplan genoptaget.

24. januar, 2022
Forsejlet fra Marstal til S°by kl. 20.18 - kl. 22.29. Direkte i dok.

27. januar, 2022
Ud af dok. Forsejlet fra S°by til Marstal kl. 17.33 - kl. 19.45.

28. januar, 2022
Atter i fart.

25. marts, 2022
Efter at dagens f°rste dobbeltture var gennemf°rt planmŠssigt, blev driften indstillet pň grund af motorhaveri. En defekt ventill°fter pň bagbords motor resulterede i skade pň motorblokken. FŠrgen forventes i drift igen 8. april.

6. april, 2022
Sejlet fra Marstal til Rudk°bing kl. 15.06 - kl. 16.00. Atter i fart fra Marstal fra kl. 17.

1. januar, 2023
Forsejlet fra Marstal til S°by kl. 20.27 - 22-28. I dok.

5. januar, 2023
Ud af dok. Forsejlet fra S°by kl. 21.19 - kl. 23.18. I normal fart dagen efter.

3. februar, 2023
Ved ankomst til Marstal kl. 13.15 havde Ăr°Xpressen vanskeligheder ved at lŠgge til i fŠrgelejet. FŠrgen forlod havnen for at foretage et nyt anl°b. Kl. 13.41. gik fŠrgen pň grund ved ydermolen. Efter nogen tid kom fŠrgen fri og kunne lŠgge til i fŠrgelejet kl. 14.53. Taget ud af drift.

5. februar, 2023
Forsejlet fra Marstal til Svendborg kl.08.04 - kl. 10.29. I dok kl. 11.25 for reparation af skrueblade, der var blevet beskadiget ved grundst°dningen.

Supplerende oplysninger

Kendingssignal

OXFY (25. november, 2019 - )

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (25. november, 2019 - )

Hjemsted

Marstal (25. november, 2019 - )

Dimensioner

LŠngde: 47,63 m, LŠngde overalt: 49,96 m, Bredde: 12,20 m, Dybgang: 1,92 m, Dybde: 3,45 m

Tonnage

BT: 600, NT: 180, DW: 100

Kapacitet

198 passagerer, 32 personbiler

Fart

Topfart: 15,5 knob

Maskineri

2 stk. GASI 16-07 Scania diesel, 1068 kW
batterier, 316 kWh
2 stk. Danfoss/Editron elmotor, 900 kW
2 stk. propel med justerbare skrueblade
1 stk. tvŠrpropel i bov

Skrog

stňl

Billeder af Ăr°Xpressen

 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
(dŠksplan)
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Hamlet Ăr°Xpressen
Hamlet
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
(vogndŠk)
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
(bro)
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
(vogndŠk)
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
(vogndŠk)
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
(bro)
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
(bro)
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
(bro)
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
(bro)
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
(bro)
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
(om bord)
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
(om bord)
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
(om bord)
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
(maskinrum)
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
(maskinrum)
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
(maskinrum)
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
(maskinrum)
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
(maskinrum)
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
(maskinrum)
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
(maskinrum)
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
(interi°r)
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
(interi°r)
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
(interi°r)
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
(interi°r)
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
(interi°r)
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
(bro)
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
(byggeplade)
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
(bro)
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
(om bord)
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
(om bord)
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
(om bord)
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen Stryn°
Ăr°Xpressen
Stryn°
 Ăr°Xpressen Stryn°
Ăr°Xpressen
Stryn°
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
(vogndŠk)
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
(interi°r)
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
(vogndŠk)
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen Stryn°
Ăr°Xpressen
Stryn°
 Ăr°Xpressen Stryn°
Ăr°Xpressen
Stryn°
 Ăr°Xpressen
(om bord)
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
(vogndŠk)
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
(vogndŠk)
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
(om bord)
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
(vogndŠk)
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen Stryn°
Ăr°Xpressen
Stryn°
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
(vogndŠk)
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
(om bord)
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
(om bord)
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
Ăr°Xpressen
 Ăr°Xpressen
(om bord)
Ăr°Xpressen



Oprettet: 25. september 2018. Senest revideret: 5. februar 2023.
133 online
Forside    Indhold    Fotografer    AIS    Nyt    Mysterier    Efterlyst    Kontakt    RSS