Laut Teduh 2 (ex. Superflex Whisky)

Værft: North East Shipbuilders Ltd., Sunderland, England.
Nybygning nr. 15.
IMO nummer: 8611611.

Søsat: 1. december, 1988.
Færdig: marts, 1989.
Leveret: 30. maj, 1990.

Status: Ophugget.

Navne

Superflex Whisky (marts, 1989 - 30. maj, 1990)
Mercandia VII (30. maj, 1990 - 10. februar, 1995)
DVD No II (10. februar, 1995 - 2007)
Laut Teduh 2 (2007 - 28. januar, 2011)

Ruter

Haikou - Hainan (maj, 1995 - marts, 1996)
Merak (Java) - Bakauheni (Sumatra) (2008 - 28. januar, 2011)

Rederier

Mercandia Linierne I/S, Danmark (30. maj, 1990 - 10. februar, 1995)
Dalian Vivid Dragon Shipping Co. Ltd., Dalian, Kina (10. februar, 1995 - 2007)
Bangun Putra Remaja, Jakarta, Indonesien (2007 - 28. januar, 2011)

Hændelser og særlige begivenheder

tirsdag 14. marts, 1989
Oplagt på Tyne.

torsdag 11. maj, 1989
Retur til Sunderland.

torsdag 25. januar, 1990 - fredag 5. januar, 1990
Bilbrev udstedt.

torsdag 1. februar, 1990
Preøvesejlads.

onsdag 28. marts, 1990
Anmeldt købt af Mercandia Linierne I/S, et interessentskab bestående af Per Søren Henriksen, Rederi- & Handelsaktieselskabet Mercandia Enterprise samt Mercandia Shipping A/S. Registreret 30. maj.

lørdag 11. februar, 1995
Afsejlede fra Fredericia mod Haikou, Kina.

lørdag 18. februar, 1995
Anløb Cuxhaven for reparation af maskinskade.

tirsdag 25. april, 1995
Ankom til Haikou.

marts, 1996
Oplagt i Hainan, sat til salg.

fredag 28. januar, 2011
På vej fra Merak til Bakauhemi udbrød der voldsom brand ombord. Branden opstod i en bus på nederste vogndæk og bredte sig hurtigt. Færgen udbrændte fuldstændigt. Nogle kilder nævner, at 13 omkom ved branden. Andre kilder nævner, at 164 kom lettere til skade, og at 22 passagerer samt 5 besætningsmedlemmer omkom.

maj, 2012
Vraget blev ophugget i Polumerak, Indonesien.

Søsterskibe

Nikolaos (ex. Superflex Alfa)
Mercandia VIII (ex. Superflex Bravo)
Besparmak (ex. Superflex Charlie)
Gitte 3 (ex. Superflex Delta)
Superflex Trader (ex. Superflex Echo)
Pantokrator (ex. Superflex Foxtrot)
Corfu Spirit (ex. Superflex Golf)
Ada 74 (ex. Superflex Hotel)
Rosmala (ex. Superflex India)
Victorius 5 (ex. Superflex Juliett)
Ersai 4 (ex. Superflex Kilo)
Bahia del Espiritu Santo (ex. Superflex Lima)
Labitra Karina (ex. Superflex Mike)
Mercandia IV (ex. Superflex November)

Supplerende oplysninger

Design

Peter Zacchi

Typebetegnelse

Superflex MK III

Kendingssignaler

OUKY (30. maj, 1990 - 10. februar, 1995)
J8KE9 (10. februar, 1995 - 2007)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (30. maj, 1990 - 10. februar, 1995)
Saint Vincent og Grenadinerne's flagSaint Vincent og Grenadinerne's flag
Saint Vincent og Grenadinerne (10. februar, 1995 - 2007)
Indonesien's flagIndonesien's flag
Indonesien (2007 - 28. januar, 2011)

Hjemsteder

København (30. maj, 1990 - 10. februar, 1998)
Kingstown (10. februar, 1995 - 2007)
Jakarta (2007 - 28. januar, 2011)

Dimensioner

Længde: 89,66 m, Længde overalt: 95,8 m, Bredde: 15,0 m, Dybgang: 3,6 m

Tonnage

BT: 4101, BRT: 1581,44, NT: 1230, NRT: 1424,1, DW: 1280

Kapacitet

286 passagerer, 170 personbiler

Fart

Fart: 14 knob

Maskineri

10 stk. NTA-855-G2 Cummins diesel, 2750 kW
4 stk. azimuth propel

Superflex færgerne

Superflex færgerne blev bygget i to varianter, Superflex MK III og Superflex MK IV. MK III og MK IV har stort set samme mål og data, men væsentligste forskel er at øverste vogndæk på MK III er højere, således at det er muligt at medtage lastbiler både på øverste og nederste vogndæk. MK IV er designet med henblik personbiler på øverste vogndæk, og passagerkapaciteten er på denne type lidt større.

Superflex Whisky er bygget som en MK III.

Superflex MK III: Superflex Alfa, Superflex Charlie, Superflex Echo, Superflex Golf, Superflex India, Superflex Kilo, Superflex Mike, Superflex Whisky.

Superflex MK IV: Superflex Bravo, Superflex Delta, Superflex Foxtrot, Superflex Hotel, Superflex Juliett, Superflex Lima, Superflex November.

Billeder af Laut Teduh 2 (ex. Superflex Whisky)

Oprettet: 29. april 2010. Senest revideret: 30. august 2020.