Værft: North East Shipbuilders Ltd., Sunderland, England.
Nybygning nr. 15.
IMO nummer: 8611611.
Søsat: 1. december, 1988.
Færdig: marts, 1989.
Leveret: 30. maj, 1990.
Status: Ophugget.
Hændelser og særlige begivenheder
Oplagt på Tyne.
Retur til Sunderland.
torsdag 25. januar, 1990 - fredag 5. januar, 1990
Bilbrev udstedt.
Preøvesejlads.
Anmeldt købt af Mercandia Linierne I/S, et interessentskab bestående af Per Søren Henriksen, Rederi- & Handelsaktieselskabet Mercandia Enterprise samt Mercandia Shipping A/S. Registreret 30. maj.
Afsejlede fra Fredericia mod Haikou, Kina.
Anløb Cuxhaven for reparation af maskinskade.
Ankom til Haikou.
Oplagt i Hainan, sat til salg.
På vej fra Merak til Bakauhemi udbrød der voldsom brand ombord. Branden opstod i en bus på nederste vogndæk og bredte sig hurtigt. Færgen udbrændte fuldstændigt. Nogle kilder nævner, at 13 omkom ved branden. Andre kilder nævner, at 164 kom lettere til skade, og at 22 passagerer samt 5 besætningsmedlemmer omkom.
Vraget blev ophugget i Polumerak, Indonesien.
Supplerende oplysninger
Design
Peter Zacchi
Typebetegnelse
Superflex MK IIIKendingssignaler
OUKY (30. maj, 1990 - 10. februar, 1995)
J8KE9 (10. februar, 1995 - 2007)
Flag
| Danmark (30. maj, 1990 - 10. februar, 1995) |
| Saint Vincent og Grenadinerne (10. februar, 1995 - 2007) |
| Indonesien (2007 - 28. januar, 2011) |
Hjemsteder
København (30. maj, 1990 - 10. februar, 1998)
Kingstown (10. februar, 1995 - 2007)
Jakarta (2007 - 28. januar, 2011)
Dimensioner
Længde: 89,66 m, Længde overalt: 95,8 m, Bredde: 15,0 m, Dybgang: 3,6 m
Tonnage
BT: 4101, BRT: 1581,44, NT: 1230, NRT: 1424,1, DW: 1280
Kapacitet
286 passagerer, 170 personbiler
Fart
Fart: 14 knob
Maskineri
10 stk. NTA-855-G2 Cummins diesel, 2750 kW
4 stk. azimuth propel
Superflex færgerne
Superflex færgerne blev bygget i to varianter, Superflex MK III og Superflex MK IV. MK III og MK IV har stort set samme mål og data, men væsentligste forskel er at øverste vogndæk på MK III er højere, således at det er muligt at medtage lastbiler både på øverste og nederste vogndæk. MK IV er designet med henblik personbiler på øverste vogndæk, og passagerkapaciteten er på denne type lidt større.
Superflex Whisky er bygget som en MK III.
Superflex MK III: Superflex Alfa, Superflex Charlie, Superflex Echo, Superflex Golf, Superflex India, Superflex Kilo, Superflex Mike, Superflex Whisky.
Superflex MK IV: Superflex Bravo, Superflex Delta, Superflex Foxtrot, Superflex Hotel, Superflex Juliett, Superflex Lima, Superflex November.
Billeder af Laut Teduh 2
Mercandia VII
Oprettet: 29. april 2010. Senest revideret: 30. august 2020.