Vironia (ex. Kong Haakon)

Værft: Burmeister & Wains Maskin- og Skibsbyggeri.
Nybygning nr. 251.

Bestilt: 1. marts, 1906.
Kølstrakt: 10. marts, 1906.
Søsat: 22. juni, 1906.
Leveret: 15. august, 1906.

Status: Forlist.

Navne

Kong Haakon (15. august, 1906 - 28. september, 1938)
Vironia (28. september, 1938 - 28. august, 1941)

Ruter

Stettin - København - Christiania (Oslo) (18. august, 1906 - 2. august, 1914)
København - Århus (1. april, 1914 - 19. april, 1914)
København - Christiania (Oslo) (24. juni, 1918 - 10. september, 1918)
Tyskland - Storbritannien (med britiske krigsfanger) (22. november, 1918 - 13. januar, 1919)
København - Assens - Kanko - København - Århus - Turku - København (med russiske krigsfanger) (én tur) (31. marts, 1919 - 22. april, 1919)
København / Esbjerg - Hull / Newcastle (30. maj, 1919 - 20. oktober, 1919)
København - Flensburg (én dobbelttur) (22. december, 1919 - 2. januar, 1920)
København - Sønderborg - Korsør - Sønderborg - København (én tur) (7. februar, 1920 - 14. februar, 1920)
København - Kolding - Aabenraa - Sønderborg - København (én tur) (21. juni, 1920 - 26. juni, 1920)
København - Christiania (Oslo) (28. juni, 1920 - 8. september, 1920)
Esbjerg - Harwich (8. november, 1921 - 1926)
København - Christiania (Oslo) (også) (1921 - 1926)
Stettin - København - Oslo (9. september, 1926 - 1930)
Stettin - København - Oslo (1931 - 1936)
Esbjerg - Harwich (også) (1931 - 1936)
København - Århus (også) (1931 - 1936)
København - Oslo (også) (1931 - 1936)
København - Aalborg (også) (1931 - 1936)
København - Oslo (hovedsageligt) (1937)
København - Århus (én dobbelttur) (23. december, 1937 - 27. december, 1937)
København - Aalborg (12. april, 1938 - 19. april, 1938)
København - Frederikshavn (18. juni, 1938 - 29. august, 1938)

Rederier

Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (15. august, 1906 - 28. september, 1938)
Charter: Den britiske regering, England (22. november, 1918 - 13. januar, 1919)
Pärnu Laeva A/S, Pärnu, Finland (28. september, 1938 - april, 1940)
Det sovjettiske søværn, Sovjetunionen (april, 1940 - 28. august, 1941)

Hændelser og særlige begivenheder

mandag 6. august, 1906
Prøvesejlads.

tirsdag 14. august, 1906
Prøvesejlads.

onsdag 19. august, 1914 - juni, 1916
Oplagt i København.

mandag 19. september, 1921
Ankom til Deutsche Werke i Kiel for ombygning. Fik lavet bak (løftet fordæk).

mandag 29. august, 1938
Ankom til København fra Frederikshavn, herefter oplagt.

tirsdag 27. september, 1938
Solgt til Pärnu Laeva. Overtaget 28. september.

torsdag 28. august, 1941
Minesprængt og sunket ud for Kap Juminda i forbindelse med den russiske evakuering af Riga.

1948
Rapporteret ophugget.

Søsterskibe

Silja II (ex. Dronning Maud)

Supplerende oplysninger

Kendingssignaler

NPTV (15. august, 1906 - 1933)
OYGD (1934 - 28. september, 1938)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (18. juni, 1906 - 28. september, 1938)
Estland's flagEstland's flag
Estland (28. september, 1938 - april, 1940)
Sovjetunionen's flagSovjetunionen's flag
Sovjetunionen (april, 1940 - 28. august, 1941)

Hjemsteder

København (15. august, 1906 - 4. november, 1921)
Esbjerg (4. november, 1921 - 1. maj, 1926)
København (1. maj, 1926 - 27. maj, 1938)
Frederikshavn (27. maj, 1938 - 28. september, 1940)
Tallinn (28. september, 1940 - april, 1941)

Dimensioner

Længde: 83,2 m, Længde overalt: 87,56 m, Bredde: 11,6 m, Dybgang: 5,1 m, Dybde: 5,5 m

Tonnage

BRT: 1761, NRT: 871, DW: 2101

Kapacitet

334 passagerer, 200 køjepladser

Fart

Fart: 15 knob

Maskineri

1 stk. 4-cylindret tripple expansion dampmaskine, 2450 ihk
1 stk. fastbladet propel

Billeder af Vironia (ex. Kong Haakon)

Oprettet: 5. juni 2019.