Værft: Burmeister & Wains Maskin- og Skibsbyggeri.
Nybygning nr. 251.
Bestilt: 1. marts, 1906.
Kølstrakt: 10. marts, 1906.
Søsat: 22. juni, 1906.
Leveret: 15. august, 1906.
Status: Forlist.
Navne
Kong Haakon (15. august, 1906 - 28. september, 1938)
Vironia (28. september, 1938 - 28. august, 1941)
Ruter
Stettin - København - Christiania (Oslo) (18. august, 1906 - 2. august, 1914)
København - Århus (1. april, 1914 - 19. april, 1914)
København - Christiania (Oslo) (24. juni, 1918 - 10. september, 1918)
Tyskland - Storbritannien (med britiske krigsfanger) (22. november, 1918 - 13. januar, 1919)
København - Assens - Kanko - København - Århus - Turku - København (med russiske krigsfanger) (én tur) (31. marts, 1919 - 22. april, 1919)
København / Esbjerg - Hull / Newcastle (30. maj, 1919 - 20. oktober, 1919)
København - Flensburg (én dobbelttur) (22. december, 1919 - 2. januar, 1920)
København - Sønderborg - Korsør - Sønderborg - København (én tur) (7. februar, 1920 - 14. februar, 1920)
København - Kolding - Aabenraa - Sønderborg - København (én tur) (21. juni, 1920 - 26. juni, 1920)
København - Christiania (Oslo) (28. juni, 1920 - 8. september, 1920)
Esbjerg - Harwich (8. november, 1921 - 1926)
København - Christiania (Oslo) (også) (1921 - 1926)
Stettin - København - Oslo (9. september, 1926 - 1930)
Stettin - København - Oslo (1931 - 1936)
Esbjerg - Harwich (også) (1931 - 1936)
København - Århus (også) (1931 - 1936)
København - Oslo (også) (1931 - 1936)
København - Aalborg (også) (1931 - 1936)
København - Oslo (hovedsageligt) (1937)
København - Århus (én dobbelttur) (23. december, 1937 - 27. december, 1937)
København - Aalborg (12. april, 1938 - 19. april, 1938)
København - Frederikshavn (18. juni, 1938 - 29. august, 1938)
Rederier
Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (15. august, 1906 - 28. september, 1938)
Charter: Den britiske regering, England (22. november, 1918 - 13. januar, 1919)
Pärnu Laeva A/S, Pärnu, Finland (28. september, 1938 - april, 1940)
Det sovjettiske søværn, Sovjetunionen (april, 1940 - 28. august, 1941)
Hændelser og særlige begivenheder
Prøvesejlads.
Prøvesejlads.
onsdag 19. august, 1914 - juni, 1916
Oplagt i København.
mandag 19. september, 1921
Ankom til Deutsche Werke i Kiel for ombygning. Fik lavet bak (løftet fordæk).
Ankom til København fra Frederikshavn, herefter oplagt.
tirsdag 27. september, 1938
Solgt til Pärnu Laeva. Overtaget 28. september.
Minesprængt og sunket ud for Kap Juminda i forbindelse med den russiske evakuering af Riga.
Rapporteret ophugget.
Supplerende oplysninger
Kendingssignaler
NPTV (15. august, 1906 - 1933)
OYGD (1934 - 28. september, 1938)
Flag
| Danmark (18. juni, 1906 - 28. september, 1938) |
| Estland (28. september, 1938 - april, 1940) |
| Sovjetunionen (april, 1940 - 28. august, 1941) |
Hjemsteder
København (15. august, 1906 - 4. november, 1921)
Esbjerg (4. november, 1921 - 1. maj, 1926)
København (1. maj, 1926 - 27. maj, 1938)
Frederikshavn (27. maj, 1938 - 28. september, 1940)
Tallinn (28. september, 1940 - april, 1941)
Dimensioner
Længde: 83,2 m, Længde overalt: 87,56 m, Bredde: 11,6 m, Dybgang: 5,1 m, Dybde: 5,5 m
Tonnage
BRT: 1761, NRT: 871, DW: 2101
Kapacitet
334 passagerer, 200 køjepladser
Fart
Fart: 15 knob
Maskineri
1 stk. 4-cylindret tripple expansion dampmaskine, 2450 ihk
1 stk. fastbladet propel
Oprettet: 5. juni 2019.