Værft: Burmeister & Wains Maskin- og Skibsbyggeri.
Nybygning nr. 251.
Bestilt: 1. marts, 1906.
Kølstrakt: 10. marts, 1906.
Søsat: 22. juni, 1906.
Leveret: 15. august, 1906.
Status: Forlist.
Navne
Kong Haakon (15. august, 1906 - 28. september, 1938)
Vironia (28. september, 1938 - 28. august, 1941)
Ruter
Stettin - København - Christiania (Oslo) (18. august, 1906 - 2. august, 1914)
København - Århus (1. april, 1914 - 19. april, 1914)
København - Christiania (Oslo) (24. juni, 1918 - 10. september, 1918)
Tyskland - Storbritannien (med britiske krigsfanger) (22. november, 1918 - 13. januar, 1919)
København - Assens - Kanko - København - Århus - Turku - København (med russiske krigsfanger) (én tur) (31. marts, 1919 - 22. april, 1919)
København / Esbjerg - Hull / Newcastle (30. maj, 1919 - 20. oktober, 1919)
København - Flensburg (én dobbelttur) (22. december, 1919 - 2. januar, 1920)
København - Sønderborg - Korsør - Sønderborg - København (én tur) (7. februar, 1920 - 14. februar, 1920)
København - Kolding - Aabenraa - Sønderborg - København (én tur) (21. juni, 1920 - 26. juni, 1920)
København - Christiania (Oslo) (28. juni, 1920 - 8. september, 1920)
Esbjerg - Harwich (8. november, 1921 - 1926)
København - Christiania (Oslo) (også) (1921 - 1926)
Stettin - København - Oslo (9. september, 1926 - 1930)
Stettin - København - Oslo (1931 - 1936)
Esbjerg - Harwich (også) (1931 - 1936)
København - Århus (også) (1931 - 1936)
København - Oslo (også) (1931 - 1936)
København - Aalborg (også) (1931 - 1936)
København - Oslo (hovedsageligt) (1937)
København - Århus (én dobbelttur) (23. december, 1937 - 27. december, 1937)
København - Aalborg (12. april, 1938 - 19. april, 1938)
København - Frederikshavn (18. juni, 1938 - 29. august, 1938)
Rederier
Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (15. august, 1906 - 28. september, 1938)
Charter: Den britiske regering, England (22. november, 1918 - 13. januar, 1919)
Pärnu Laeva A/S, Pärnu, Finland (28. september, 1938 - april, 1940)
Det sovjettiske søværn, Sovjetunionen (april, 1940 - 28. august, 1941)
Hændelser og særlige begivenheder
Prøvesejlads.
Prøvesejlads.
19. august, 1914 - juni, 1916
Oplagt i København.
Ankom til Deutsche Werke i Kiel for ombygning. Fik lavet bak (løftet fordæk).
Ankom til København fra Frederikshavn, herefter oplagt.
Solgt til Pärnu Laeva. Overtaget 28. september.
Minesprængt og sunket ud for Kap Juminda i forbindelse med den russiske evakuering af Riga.
Rapporteret ophugget.
Supplerende oplysninger
Kendingssignaler
NPTV (15. august, 1906 - 1933)
OYGD (1934 - 28. september, 1938)
Flag
| Danmark (18. juni, 1906 - 28. september, 1938) |
| Estland (28. september, 1938 - april, 1940) |
| Sovjetunionen (april, 1940 - 28. august, 1941) |
Hjemsteder
København (15. august, 1906 - 4. november, 1921)
Esbjerg (4. november, 1921 - 1. maj, 1926)
København (1. maj, 1926 - 27. maj, 1938)
Frederikshavn (27. maj, 1938 - 28. september, 1940)
Tallinn (28. september, 1940 - april, 1941)
Dimensioner
Længde: 83,2 m, Længde overalt: 87,56 m, Bredde: 11,6 m, Dybgang: 5,1 m, Dybde: 5,5 m
Tonnage
BRT: 1761, NRT: 871, DW: 2101
Kapacitet
334 passagerer, 200 køjepladser
Fart
Fart: 15 knob
Maskineri
1 stk. 4-cylindret tripple expansion dampmaskine, 2450 ihk
1 stk. fastbladet propel
Billeder af Vironia (ex. Kong Haakon)
 Kong Haakon
|
 Kong Haakon
|
 (om bord) Kong Haakon
|
 Kong Haakon
|
 Kong Haakon
|
 Kong Haakon
|
Oprettet: 5. juni 2019.