Gelting Nord

Værft: Jos. L. Meyer Werft, Papenburg, Tyskland.
Nybygning nr. 560.
IMO nummer: 7006314.

Søsat: 19. december, 1969.
Leveret: 29. april, 1970.

Status: Ophugget.

Navne

Apollo (29. april, 1970 - 17. marts, 1976)
Olau Kent (17. marts, 1976 - 9. november, 1980)
Gelting Nord (9. november, 1980 - marts, 1984)
Benodet (marts, 1984 - 28. marts, 1985)
Corbiére (28. marts, 1985 - marts, 1995)
Marketingnavn: Linda I (marts, 1991 - 1992)
Apollo (marts, 1995 - 2021)

Ruter

Kapellskär - Mariehamn - Nådendal (2. marts, 1970 - 1975)
Stockholm - Mariehamn - Turku(Åbo) (12. maj, 1975 - 12. december, 1975)
Sheerness - Vlissingen (1. april, 1976 - 10. september, 1980)
Faaborg - Gelting (marts, 1981 - 1982)
Hundested - Sandefjord (1. maj, 1982 - 31. december, 1982)
Plymouth - Roscoff (30. april, 1984 - marts, 1985)
Poole - Cherbourg (21. februar, 1985 - 22. september, 1991)
Portsmouth - Jersey (oktober, 1986)
Helsinki (Helsingfors) - Tallinn (3. november, 1991 - oktober, 1997)
Oplagt (oktober, 1997 - maj, 1998)
Hotelskib (maj, 1998 - 1998)
Kapellskär - Paldiski (9. november, 1998 - december, 1998)
Bagenkop - Kiel (1. marts, 1999 - 30. juni, 1999)
Oplagt (2. juli, 1999 - 2. februar, 2000)
St. Barbe - Blanc Sablon (1. maj, 2000 - januar, 2019)
Baie-Comeau - Matane - Goudbout (2019 - 16. marts, 2019)
Matane - Godbout (også) (2019 - 16. marts, 2019)

Rederier

Partrederi (Rederi AB Slite (Gustaf Myrsten), Rederi AB Volo (Gustaf Myrsten)), Slite, Sverige (29. april, 1970 - 12. marts, 1976)
Olau Line A/S, København, Danmark (12. marts, 1976 - 10. september, 1980)
Nordisk Færgefart A/S, Faaborg, Danmark (1980 - marts, 1984)
Sparekassen SDS, Danmark (10. september, 1980 - 1980)
Charter: Brittany Ferries, Morlaix, Frankrig (marts, 1984 - 1985)
Nordisk Færgefart, A/S, Bahamas (marts, 1984 - september, 1990)
Charter: British Channel Island Ferries (28. marts, 1985 - 1986)
Charter: Truckline Ferries, Cherbourg, Frankrig (maj, 1989 - september, 1990)
Marne Investments Ltd., Bahamas (september, 1990)
Eckerölinjen AB, Isle of Man (september, 1990 - maj, 1995)
Charter: Estonian New Line, Tallinn, Estland (november, 1991 - 1993)
Charter: Tallink Group AS, Tallinn, Estland (1994)
Rederiaktiebolaget Eckerö, Eckerö, Finland (marts, 1995 - 26. januar, 2000)
Charter: Tallink Group AS, Tallinn, Estland (9. november, 1998 - december, 1998)
Charter: Nordisk Færgefart A/S, Faaborg, Danmark (1. marts, 1999 - 30. juni, 1999)
Labrador Marine Inc. (Woodward Group), Goose Bay, Canada (26. januar, 2000 - 16. januar, 2019)

Hændelser og særlige begivenheder

tirsdag 4. oktober, 1994 - mandag 10. oktober, 1994
Tilbageholdt i Helsinki på grund af problemer med bovporten.

lørdag 13. marts, 1999
Ved afgang fra Bagenkop grundstødte Apollo 350 meter fra havnen kl. ca. 18.30. Færgen sprang læk flere steder, og vand trængte ind i maskinrummet. Apollo kom fri igen, og den finske kaptajn besluttede at fortsætte sejladsen til Kiel med 200 passagerer og 30-40 biler om bord. Apollo ankom til Kiel omkring kl. 21, og brandvæsenet blev tilkaldt for at pumpe vand ud fra maskinrum og tanke i dobbeltbunden. Dagen efter blev Apollo slæbt til reparation ved Lindenau Werft i Kielerfjorden. Da færgen ankom til værftet, havde den 20 graders slagside. Der blev fundet seks huller i bunden.

fredag 19. marts, 1999
Reparation afsluttet, Apollo forlod værftet for at genoptage sejladsen.

torsdag 10. januar, 2008
Mindre brand om bord, som hurtigt var slukket.

onsdag 16. januar, 2019
Société des Traversiers du Québec ville helst chartre en færge til afløsning, mens den ordinære færge F.A.-Gauthier var på langvarigt værftsophold på grund af vibrationsproblemer fra azimuth-thrusterne. Imidlertid var der ingen passende færge på chartermarkedet, så rederiet endte med at købe den aldrende færge Apollo for $2,1 million.

mandag 25. februar, 2019
Apollo påsejlede kajen ved ankomst til Godbout og fik beskadiget bovporten.

fredag 8. marts, 2019
Sejladsen genoptaget efter reparation i Matane.

lørdag 16. marts, 2019
Ved ankomst til Matane kl. 21 påsejlede Apollo kajen og fik større skader i stævnen. Société des Traversiers du Québec har senere valgt ikke at færgen reparere.

lørdag 30. marts, 2019
Oplagt i Quebec.

september, 2019
Byrådet i Godbout havde planer om, at Apollo skulle sænkes som dykkermål i St. Lawrence floden. Dette ville nødvendiggøre, at maskinerne skulle fjernes, desuden en del asbest og andre miljøskadelige stoffer. Planerne blev aldrig realiseret.

mandag 2. august, 2021
Bugseret fra Quebec, Canada mod Aliaga, Tyrkiet, af bugserbåden Mirjana K (IMO 7420742).

tirsdag 24. august, 2021
Passerede gennem Gibraltarstrædet, stadig bugseret af Mirjana K.

søndag 5. september, 2021
Ankom til farvandet ud for Aliaga.

Søsterskibe

Fagr (ex. Viking 1)
St. Damian (ex. Viking 3)
Rahal (ex. Diana)
Sinaloa Star (ex. Coromuel)
Express O (ex. Viking 4)
Isla Venados (ex. Puerto Vallarta)
Boughaz (ex. Viking 5)
Ajman 1 (ex. Azteca)

Supplerende oplysninger

Design

Robert Tillberg: indretning

Kendingssignaler

SEWD (april, 1970 - marts, 1976)
OUTW (marts, 1976 - marts, 1984)
CFG6209 (januar, 2000 - 2021)

Flag

Sverige's flagSverige's flag
Sverige (april, 1970 - marts, 1976)
Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (marts, 1976 - marts, 1984)
Bahamas's flagBahamas's flag
Bahamas (marts, 1984 - september, 1990)
Isle of Man (Ellan Vannin)'s flagIsle of Man (Ellan Vannin)'s flag
Isle of Man (Ellan Vannin) (september, 1990 - november, 1991)
Estland's flagEstland's flag
Estland (marts, 1991 - maj, 1995)
Ålandsøerne's flagÅlandsøerne's flag
Ålandsøerne (maj, 1995 - januar, 2000)
Canada's flagCanada's flag
Canada (januar, 2000 - 2021)

Hjemsteder

Slite (april, 1970 - marts, 1976)
Ribe (marts, 1976 - november, 1981)
Faaborg (november, 1981 - marts, 1984)
Nassau (marts, 1984 - september, 1990)
Douglas (september, 1990 - november, 1991)
Tallinn (november, 1991 - maj, 1995)
Eckerö (maj, 1995 - januar, 2001)
St. John's NL (januar, 2001 - 2021)

Dimensioner

Længde overalt: 108,07 m, Bredde: 17,2 m, Dybgang: 4,6 m

Tonnage

BRT: 4238, NRT: 1814, DW: 1118

Kapacitet

1200 passagerer, 240 køjepladser, 260 personbiler

Fart

Fart: 18,5 knob

Maskineri

2 stk. SBV 12M 350 Deutz diesel, 8000 bhk (1969 - 1982)
2 stk. 9L32/36 MAN B&W diesel, 8045 bhk (1982 - )
2 stk. propel med justerbare skrueblade
1 stk. tværpropel i bov

AIS

Hvor er Apollo nu?

Billeder af Gelting Nord

Oprettet: 10. januar 2009. Senest revideret: 21. november 2021.