Værft: Davie Shipbuilding & Repairing, Lauzon, Quebec, Canada.
Nybygning nr. 660.
IMO nummer: 6719342.
Søsat: 12. juni, 1967.
Leveret: januar, 1968.
Status: Ophugget.
Navne
Frederick Carter (januar, 1968 - 1986)Fred (1986 - 1987)
Flavia II (1987 - december, 1987)
Athenia (december, 1987 - 1988)
Thenia (1988 - april, 1990)
Hansa Link (april, 1990 - november, 1991)
Norse Lagan (november, 1991 - oktober, 1998)
Moby Rider (oktober, 1998 - 25. april, 2007)
M. River (25. april, 2007 - 2. juni, 2007)
Rederier
Government of Canada (Minister of Transport), Ottawa, Canada (januar, 1968 - 1979)
CN Marine (Canadian National Railways), Canada (1979 - 1986)
Anco Ferries, Limassol, Cypern (1986 - 1987)
Harma Shipping Co. Ltd., Limassol, Cypern (1987 - 1988)
Meltiki Marine Co. Ltd., Limassol, Cypern (1988 - 1989)
Windepoint Shipping Ltd. , Nassau, Bahamas (1989 - 19??)
Rederi AB Nordö, Sverige (april, 1990 - 1991)
Charter: DFDS A/S, Danmark (199? - 1990)
Windepoint Shipping Ltd. , Nassau, Bahamas (1991 - november, 1991)
Wagenborg Shipping B.V., Holland (november, 1991 - juni, 1996)
Charter: Norse Irish Ferries Ltd., Belfast, Nordirland (november, 1991 - juni, 1996)
Norse Irish Ferries Ltd., Belfast, Nordirland (juni, 1996 - oktober, 1998)
Charter: SeaWind Line , Stockholm, Sverige (23. maj, 1998 - august, 1998)
Moby S. p. A., Italien (oktober, 1998 - 25. april, 2007)
Hændelser og særlige begivenheder
Frederick Carter blev nævnt i Guinness Book of Facts and Feats of Ships and Shipping som verdens største togfærge.
november, 1988 - januar, 1990
Omfattende ombygning ved Öresundsvarvet i Landskroba. Færgen blev ombygget til Ro-pax færge, den blev forlænget, forhøjet og den fik sponsons for stabilitet.
januar, 1990 - april, 1990
Fortsat ombygning ved Stocznia Marynarki Wojennej i Gdynia.
Ved afgang fra Livorno om aftenen gik Moby Rider på grund på en sandbanke ved havnemundingen. Det antages, at kraftige vindstød var årsagen til grundstødningen. Om bord var 29 besætningsmedlemmer og 20 passagerer, ingen kom til skade.
Trukket løs ved hjælp af fem slæbebåde.
Solgt til ophugning.
Sat på stranden ved Alang, Indien.
Supplerende oplysninger
Kendingssignaler
VCQQ (januar, 1968 - 1986)
C4UI (1986 - 1988)
C6HE7 (1988 - 1994)
PJMX (1994 - juni, 1996)
MVXX9 (juni, 1996 - oktober, 1998)
IBCQ (oktober, 1998 - 2007)
Flag
| Canada (januar, 1968 - 1986) |
| Cypern (1986 - 1989) |
| Bahamas (1989 - 1994) |
| Holland (1994 - juni, 1996) |
| Isle of Man (Ellan Vannin) (juni, 1996 - oktober, 1998) |
| Italien (oktober, 1998 - 2007) |
Hjemsteder
Saint John (januar, 1968 - 1986)
Limassol (1986 - 1989)
Nassau (1989 - 1994)
Delfzijl (1994 - juni, 1996)
Douglas (juni, 1996 - oktober, 1998)
Napoli (oktober, 1998 - 2007)
Dimensioner
Længde: 176,2 m, Længde overalt: 187 m, Bredde: 24,4 m, Dybgang: 7 m
Længde: 137,2 m, Længde overalt: 148,1 m, Bredde: 21,7 m, Dybgang: 6 m (1968)
Tonnage
BRT: 12221, NRT: 6672, DW: 5255 (januar, 1968)
BRT: 21717, NRT: 6515 (1990)
BT: 21886, DW: 6633 (1998)
Kapacitet
800 passagerer, 400 køjepladser, 350 personbiler, 2400 lanemeter
12 passagerer, 12 køjepladser, 4 jernbanespor, 530 m spor (1968)
Fart
Fart: 18,5 knob
Maskineri
4 stk. 12PC2V400 Pielstick-Crossley diesel, 22002 bhk
2 stk. propel med justerbare skrueblade
1 stk. tværpropel i bov
Billeder af Frederick Carter

Hansa Link
Oprettet: 22. marts 2020.