Værft: Göteborgs Mekaniska Verkstad, Göteborg, Sverige.
Nybygning nr. 191.
Leveret: 1875.
Status: Forlist.
Navne
Blenda (1875 - 3. september, 1907)
Reykjavik (3. september, 1907 - 13. maj, 1908)Rederier
Warbergs Ångbåts AB, Varberg, Sverige (1875 - 18??)
Warbergs Ångfartygs AB, Varberg, Sverige (18?? - 1890)
Hallands Ånhfartygs AB, Halmstad, Sverige (1891 - 24. marts, 1891)
Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (24. marts, 1891 - 14. juni, 1905)
Levin & Sønners Eftf. (Anders J. Andersen), København, Danmark (14. juni, 1905 - 19. oktober, 1907)
Thygo Sørensen & Th. Baarsrud, Christiania (Oslo), Norge (19. oktober, 1905 - 3. september, 1907)
Fredriksen & Co., Mandal, Norge (3. september, 1907 - 13. maj, 1908)
Hændelser og særlige begivenheder
torsdag 28. oktober, 1875
Bilbrev udstedt.
Skøde for salg til DFDS. Registreret 6. juni 1891.
lørdag 17. september, 1904 - 1905
Oplagt.
Kontrakt for salg til Levin & Sønners Efterfølger. Anmaldt 10. juni, registreret 14. juni.
Anmeldt solgt til Thygo Sørensen & Th. Baarsrud, Christiania. Registreret 19. oktober.
På rejse fra Mandal til Island, strandet ved Skógarnes, Island og slået til vrag. Totalforlist.
Supplerende oplysninger
Kendingssignaler
HRMQ (1875 - 1891)
NDHV (6. juni, 1891 - 19. oktober, 1905)
MCPH (19. oktober, 1905 - 13. maj, 1908)
Flag
| Sverige (1875 - 6. juni, 1891) |
| Danmark (6. juni, 1891 - 19. oktober, 1905) |
| Norge (19. oktober, 1905 - 13. maj, 1908) |
Hjemsteder
Varberg (1875 - 6. juni, 1891)
Frederikshavn (6. juni, 1891 - 19. oktober, 1905)
Drøbak (6. juni, 1891 - 3. september, 1907)
Mandal (3. juni, 1907 - 13. maj, 1908)
Dimensioner
Længde overalt: 41,2 m, Bredde: 6,1 m, Dybde: 2,9 m
Tonnage
BRT: 274,39, NRT: 189,03, DW: 119
Kapacitet
150 passagerer, 45 køjepladser
Fart
Fart: 10 knob
Maskineri
2 stk. 2-cylindret compound dampmaskine, 250 ihk
2 stk. fastbladet propel
Skrog
jern
Billeder af Reykjavik
Blenda
Oprettet: 8. februar 2021.