Værft: Burmeister & Wain Skibsværft A/S, København, Danmark.
Nybygning nr. 160.
Bestilt: 16. august, 1890.
Søsat: 29. september, 1890.
Leveret: 22. november, 1890.
Status: Forlist.
Navne
Oluf Bager (22. november, 1890 - 1931)Hutitu (1931 - august, 1943)
Tusna (august, 1943 - januar, 1947)
Vilnes (juni, 1947 - januar, 1948)
Slevik (juni, 1948 - oktober, 1953)
Rederier
Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (22. november, 1890 - 2. november, 1931)
Brødrene Anda AS, Jadarholm, Norge (2. november, 1931 - august, 1943)
Halfdan Backer AS (Jan L. Backer), Kristiansund, Norge (august, 1943 - 1944)
Nordhavet AS (Jan L. Backer), Kristiansund, Norge (1944 - januar, 1948)
Skips-AS Vilnes (Monrad Hatlem), Bergen, Norge (januar, 1948 - 9. december, 1951)
Hændelser og særlige begivenheder
lørdag 22. november, 1890
Prøvesejlads og overtagelse.
onsdag 16. april, 1930 - november, 1931
Oplagt i København.
søndag 22. november, 1931
Solgt til brødrene Anda for ophugning. Skibet blof dog anvendt som lægter til opbevaring af tørfisk i Sandviken ved Bergen.
Ombygget til motorskib.
Vraget hævet og bugseret til Bergen, hvor maskinen blev fjernet.
Skroget var blevet lastet med gammelt jern og blev bugseret mod Belgien. Ud for Jæren sprang skroget læk og sank.
Supplerende oplysninger
Kendingssignal
NCRS (22. november, 1890 - 2. november, 1931)
Flag
| Danmark (22. november, 1890 - 2. november, 1931) |
| Norge (22. november, 1931 - oktober, 1953) |
Hjemsteder
Odense (22. november, 1890 - 14. november, 1901)
København (17. november, 1901 - 31. maj, 1906)
Frederikshavn (31. maj, 1906 - 2. november, 1931)
Dimensioner
Længde: 48,8 m, Længde overalt: 51,8 m, Bredde: 7,32 m, Dybgang: 3,58 m
Tonnage
BRT: 357, NRT: 198, DW: 359 (1890)
BRT: 372, NRT: 237, DW: 425 (1942)
Kapacitet
248 passagerer, 48 køjepladser
Fart
Fart: 11,5 knob (1890)
Fart: 10 knob (1942)
Maskineri
1 stk. tripple expansion dampmaskine, 450 ihk (1890 - 1931)
1 stk. 6-cylindret 4-takt Klöckner-Humboldt-Deutz diesel, 300 bhk (1942 - 1952)
1 stk. propel
Billeder af Oluf Bager

Oluf Bager
Oprettet: 3. april 2021.