Værft: Lobnitz, Coulborn & Co., Renfrew, Skotland.
Nybygning nr. 1132.
IMO nummer: 5322752.
Kølstrakt: oktober, 1954.
Søsat: 16. juli, 1955.
Leveret: oktober, 1955.
Hændelser og særlige begivenheder
I perioden, hvor Shieldhall blev bygget, var det helt almindelig praksis, at spildevandsslam fra større byers rensningsanlæg ved de store floder blev transporteret til søs og dumpet. Dette skib blev anvendt til dumpning af spildevandsslam fra Shieldhall og Dalmuir ved River Clyde. Det var ikke noget, man skammede sig over. Shieldhall blev indrettet med plads til 80 passagerer, som fra dækket kunne nyde udsigten til det brune, mudrede kølvand skibet efterlod i havet.
Skibets lasteevne var således 1200 tons spildevandsslam og 80 passagerer. Lidt usædvanligt for tiden blev skibet bygget med dampmaskiner, og en del af oplevelsen på turen var et besøg i maskinrummet, hvor man kunne se maskinerne arbejde.
Efter omkring et års oplægning genoptog Shieldshall i 1977 opgaven med dumpning af spildevandsslam, nu for Southern Water Authority i Southampton. Shieldshall fortsatte sine dumpningsture frem til 1985, hvor mere moderne skibe overtog opgaven. Disse skibe fortsatte dumpningen helt frem til 90'erne, hvor miljøspørgsmål begyndte at fylde mere i dagens debat.
Oplagt.
Solent Steam Packet Ltd., der var dannet for at bevare skibet, købte skobet for £20.000.
Renoveret og gjort klar til drift.
Supplerende oplysninger
Kendingssignal
GNGE (oktober, 1955 - )
Flag
| Storbritannien (oktober, 1955 - ) |
Hjemsted
Glasgow
Dimensioner
Længde overalt: 81,69 m, Bredde: 13,56 m, Dybgang: 4,11 m
Tonnage
BT: 1792
Kapacitet
80 passagerer
Fart
Servicefart: 9 knob, Topfart: 13 knob
Maskineri
2 stk. tripple expansion dampmaskine, 1600 hk
2 stk. fastbladet propel
Billeder af Shieldhall
Shieldhall
Shieldhall
Shieldhall
Shieldhall
Oprettet: 14. maj 2021.