Nidaros

Værft: Lobnitz, Coulborn & Co., Renfrew, Skotland.
Nybygning nr. 341.

Søsat: 11. december, 1889.
Leveret: januar, 1890.

Status: Ophugget.

Navn

Nidaros (januar, 1890 - 9. oktober, 1937)

Ruter

København - Hanko (17. februar, 1890 - 19. maj, 1890)
Stettin - København - Nordkap (15. juni, 1890 - 7. august, 1890)
Stettin - København - Norges vestkyst (1890 - 1894)
København - Hanko (1890 - 1897)
Esbjerg - Parkeston / Grimsby (hovedsageligt) (20. maj, 1894 - 1914)
København - Helsinki - Reval (Tallinn) - Hanko (også) (1898 - 1900)
København - Reval (Tallinn) / Hanko / Ventpils (også) (1901 - 1903)
København - Newcastle (1906 - 1908)
Danmark - Leith (1909)
Danmark - England (hovedsageligt) (1914 - 1919)
København - Tórshavn - Reykjavik (også) (1920)
Danmark - Newcastle (hovedsageligt) (1920 - 1925)
Esbjerg - Harwich / Grimsby (hovedsageligt) (1920 - 1925)
København - Riga (hovedsageligt) (1925 - 1935)
Stettin - København - Göteborg (20. april, 1936 - 10. maj, 1936)
København - Königsberg (Kaliningrad) - Memel (Klaipeda) - Liepāja - Riga - København (én tur) (9. juli, 1936 - 20. juli, 1936)

Rederier

Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (januar, 1890 - 9. oktober, 1937)
Charter: Fragtnævnet (den danske stat), København, Danmark (31. juli, 1917 - 17. november, 1918)
Charter: Den britiske regering, England (11. december, 1918 - 23. juni, 1919)

Hændelser og særlige begivenheder

fredag 17. januar, 1890
Bilbrev udstedt.

fredag 24. januar, 1890 - tirsdag 24. januar, 1860
Prøvesejlads.

januar, 1890
Overtaget af DFDS.

mandag 3. februar, 1890
Ankom til København.

fredag 27. november, 1891 - torsdag 27. november, 1890
På rejse fra København til Hanko, Finland, grundstødt ved øen Gustafsvärn ud for Hanko. Det var snestorm. Kom senere fri.

onsdag 9. december, 1891 - onsdag 4. februar, 1891
Repareret i Stockholm.

mandag 8. februar, 1904 - søndag 1. maj, 1904
Forlænget hos Burmeister & Wain i København.

mandag 23. august, 1909
Strandet ved Spurn Head (nær Grimsby).

onsdag 12. februar, 1913 - tirsdag 8. april, 1913
Fik nye kedler i Helsingør.

torsdag 22. april, 1915
På rejse fra København til Grimsby, beslaglagt af den tyske ubåd U-38 og ført til List på Sylt. Blev dog senere frigivet.

torsdag 2. september, 1920 - mandag 31. maj, 1920
Ombygget i Frederikshavn.

fredag 25. oktober, 1935
Oplagt i København.

tirsdag 5. oktober, 1937
Solgt til ophugning hos Danziger Werft und Eisenbahnwerkstätten A.G. i Danzig.

onsdag 6. oktober, 1937 - lørdag 9. oktober, 1937
Forsejlet fra København til Danzig opg afleveret til ophugningsfirmaet. Efterfølgende ophugget.

lørdag 9. oktober, 1937
Anmeldt og registreret solgt til Danziger Werft for ophugning.

Supplerende oplysninger

Kendingssignaler

NBSF (januar, 1890 - 1933)
OYMD (1934 - 9. oktober, 1937)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (januar, 1890 - 9. oktober, 1937)

Hjemsteder

København (januar, 1890 - 3. maj, 1904)
Esbjerg (3. maj, 1904 - 9. oktober, 1937)

Dimensioner

Længde: 53,9 m, Længde overalt: 56,8 m, Bredde: 8,8 m, Dybgang: 4,75 m, Dybde: 5,03 m (1890)
Længde: 66,4 m, Længde overalt: 69,2 m, Bredde: 8,8 m, Dybgang: 4,50 m, Dybde: 5,03 m (1904)

Tonnage

BRT: 859, NRT: 478, DW: 700 (1890)
BRT: 1024, NRT: 610, DW: 840 (1904)

Kapacitet

144 passagerer, 62 køjepladser

Maskineri

1 stk. tripple expansion dampmaskine, 875 ihk
1 stk. fastbladet propel

Billeder af Nidaros

Oprettet: 7. juni 2021.