Værft: Motala Warf, Motala, Sverige.
Nybygning nr. 101.
Leveret: 1861.
Status: Forlist.
Rederier
Kungliga Generalpoststyrelsen, Sverige (1861 - november, 1867)
Skärgårdsartelleriets Station, Stockholm, Sverige (november, 1867 - 1871)
Motala Mekaniska Verkstad AB, Motala, Sverige (1871 - 4. maj, 1881)
Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (4. maj, 1881 - 11. september, 1900)
Thos. W. Ward Ltd., Sheffield, England (11. september, 1900 - 1900)
AS Gladys, Frederiksværn, Norge (1900 - 1901)
Rinaldo Repetto di G.B., Genova, Italien (1901 - 31. oktober, 1902)
Hændelser og særlige begivenheder
Ombygget af Motala Mekaniska Verkstad. Fik ny maskine og nye kedler.
Anmeldt solgt til Thos. W. Ward.
torsdag 7. juni, 1900 - mandag 11. juni, 1900
Forsejlet fra København til Sheffield.
Overtaget af de nye ejere i Preston.
Salget til Thos. W. Ward registreret.
På rejse fra Napoli til Genova, sunket efter brand om bord. Forsøgt bugseret til Porto Ferrario, men sank undervejs. Totalforlist.
Supplerende oplysninger
Kendingssignal
NSQM (4. maj, 1881 - 11. september, 1900)
Flag
| Sverige (1861 - 4. maj, 1881) |
| Danmark (4. maj, 1881 - 11. juni, 1900) |
| Storbritannien (11. januar, 1900 - 1900) |
| Norge (1900 - 1901) |
| Italien (1901 - 31. oktober, 1902) |
Hjemsteder
Stockholm (1861 - november, 1869)
København (4. maj, 1881 - 11. januar, 1900)
Genova (1901 - 31. oktober, 1902)
Dimensioner
Længde: 59,4 m, Bredde: 6,8 m, Dybgang: 3,7 m (1877)
Længde: 61,0 m, Bredde: 7,1 m, Dybgang: 3,8 m (1887)
Tonnage
BRT: 531,17, NRT: 317,27 (1861)
BRT: 626,25, NRT: 386,25, DW: 314 (1877)
Kapacitet
82 passagerer, 82 køjepladser
Fart
Fart: 13 knob (1877)
Maskineri
1 stk. 2-cylindret dampmaskine, 200 nhk (1861 - 1877)
1 stk. 2-cylindret compound dampmaskine, 785 ihk (1877 - 1902)
1 stk. fastbladet propel
Billeder af Dronning Lovisa
Dronning Lovisa
Dronning Lovisa
Oprettet: 26. oktober 2021.