Værft: Burmeister & Wains Maskin- og Skibsbyggeri.
Nybygning nr. 111.
Søsat: 23. december, 1879.
Leveret: 26. februar, 1880.
Status: Ophugget.
Navne
Moskov (26. februar, 1880 - 15. april, 1913)
Gudrun (15. april, 1913 - 9. november, 1939)
Planlagt navn: Harriet (1918)Kristina (9. november, 1939 - 1946)
Rederier
Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (26. februar, 1880 - 15. april, 1913)
Karl Magnus Anchér, Stockholm, Sverige (15. april, 1913 - 2. juli, 1913)
Rederi AB Svenske (Karl Magnus Anchér), Stockholm, Sverige (2. juli, 1913 - 10. juli, 1916)
Rederi AB Uman (Nils Österman), Stockholm, Sverige (10. juli, 1916 - 8. januar, 1918)
Baltiska Rederi AB (Nils Österman), Stockholm, Sverige (8. januar, 1918 - 15. maj, 1919)
AB Svenska Betongverken, Stockholm, Sverige (15. maj, 1919 - 30. oktober, 1919)
Hans K. Hedwall Pohlman, Stockholm, Sverige (30. oktober, 1919 - 9. november, 1920)
Rederi AB Atlas (Karl Magnus Anchér), Stockholm, Sverige (9. november, 1920 - 8. maj, 1926)
Karl Frederik Ljungholm, Stockholm, Sverige (8. maj, 1926 - 31. august, 1926)
Klas August Andersson, Karkskrona, Sverige (31. august, 1926 - 9. november, 1939)
Hændelser og særlige begivenheder
onsdag 18. september, 1940
På vej med en last af kul fra Cardiff til Gandia (Spanien), grundstødt vest for Barry, Vale of Glamorgan.
tirsdag 22. oktober, 1940
Efter at være blevet bjærget og indbragt til Penarth Dock, blev det opgivet at reparere skibet, der havde alvorlige skader i bunden.
lørdag 15. marts, 1941 - tirsdag 15. marts, 1949
Vraget solgt til John Norminen Oy, Helsinki.
Ved Finlands deltagelse i anden verdenskrig var vraget blevet beslaglagt af de britiske myndigheder. Det blev dog solgt til Hampus Compania de Navegacion S.A., Panama. Skibet blev formodentlig aldrig repareret.
Ophugget hos Hammond Lane Foundry i Dublin.
Supplerende oplysninger
Kendingssignaler
NSGQ (26. februar, 1880 - 15. april, 1913)
JTHG (15. april, 1913 - 1940)
Flag
| Danmark (26. februar, 1880 - 15. april, 1913) |
| Sverige (15. april, 1913 - 1940) |
Hjemsteder
København (26. februar, 1880 - 15. april, 1913)
Stockholm (15. april, 1913 - 1940)
Dimensioner
Længde: 68,9 m, Længde overalt: 73,5 m, Bredde: 9,1 m, Dybgang: 4,9 m
Tonnage
BRT: 976,46, NRT: 543,50
BRT: 1048,92, NRT: 778,48, DW: 1160 (1880)
BRT: 1044, NRT: 633, DW: 1220 (1913)
Kapacitet
16 passagerer, 16 køjepladser
Fart
Fart: 8 knob
Maskineri
1 stk. 4-cylindret tandem compound dampmaskine, 550 ihk
1 stk. fastbladet propel
Oprettet: 21. november 2021.