Isbjörn

Værft: Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm, Sverige.

Leveret: juli, 1856.

Status: Forlist.

Navne

Tu Ting (juli, 1856 - 22. april, 1864)
Vidar (22. april, 1864 - 17. januar, 1894)
Kalfsund (17. januar, 1894 - 30. maj, 1900)
Isbjörn I (30. maj, 1900 - 1. oktober, 1907)
Isbjörn (1. oktober, 1907 - 11. januar, 1911)

Ruter

Troppetransport (1864 - 1964)
København - Kalundborg - Nyborg (1867 - 1868)
København - Grenå (1867 - 1870)
København - Hadsund - Mariager - Hobro (1867 - 1870)
København - Nykøbing Sjælland - Holbæk (1867 - 1870)
København - Kalundborg - Horsens (1867 - 1870)
København - Grenå (1871 - 1872)
København - Nykøbing Sjælland - Holbæk (1871 - 1875)
København - (Bogense) - Fredericia - Middelfart - Kolding (1872 - 1880)
København - Ebeltoft - Vejle (1875 - 1876)
København - Bogense - Vejle (1888)
København - Kalundborg - Sejrø - Bogense - Fredericia - Kolding (1888)
København - Kerteminde - Nyborg - Svendborg - Rudkøbing (1888 - 1893)

Rederier

J. A. Englund m.fl., Stockholm, Sverige (juli, 1856 - 22. april, 1864)
Brødrene Petersen (Paul, Peter Tobias, Jens Hornsyld og Frederik Petersen), Randers, Danmark (22. april, 1864 - 28. december, 1870)
Charter: Den danske stat, København, Danmark (1864)
Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (28. december, 1870 - 30. december, 1893)
Partrederi (Fr. Johansson, Alex Carlsson, W. Nerkel, Hilmer Sterner), Göteborg, Sverige (30. december, 1893 - 17. januar, 1894)
Carl Johan Nilsson, Göteborg, Sverige (17. januar, 1894 - 12. september, 1895)
Aktieselskabet Dampskibs-Selskabet Kalfsund, København, Danmark (12. september, 1895 - 30. maj, 1900)
Charles Fritiof Larsson, Göteborg, Sverige (30. maj, 1900 - 26. september, 1902)
Bärgnings- & Bogserings AB Björn, Göteborg, Sverige (26. september, 1902 - 1. oktober, 1906)
Anders Gustaf Johansson, Göteborg, Sverige (1. november, 1906 - 1. oktober, 1907)
I. Kosenkranius, Novorossijsk, Rusland (1. oktober, 1907 - 11. januar, 1911)

Hændelser og særlige begivenheder

1856
Det er uklart, hvorvidt Tu Ting oprindelig er bygget som hjuldamper.

onsdag 16. juli, 1856
Bilbrev udstedt.

1864
Chartret af den danske regering til transport af infanteri og udrustning under krigen mod Tyskland.

1865
Kedel udskiftet.

april, 1873 - tirsdag 22. april, 1873
Ombygget hos Bormeister & Wain.

1876 - mandag 4. september, 1876
Ny maskine og kedel installeret hos Burmeister & Wain.

onsdag 11. januar, 1911
Grundstødt nær Novorossijsk. Sunket og erklæret totalforlist. Alle blev reddet.

Supplerende oplysninger

Kendingssignaler

NBPS (1867 - 30. december, 1893)
NHKC (12. september, 1895 - 30. maj, 1900)
JCFT (30. maj, 1911 - 1. oktober, 1907)

Flag

Sverige's flagSverige's flag
Sverige (juli, 1856 - 22. april, 1864)
Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (22. april, 1864 - 30. december, 1893)
Sverige's flagSverige's flag
Sverige (30. december, 1893 - 12. september, 1895)
Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (12. september, 1895 - 30. maj, 1900)
Sverige's flagSverige's flag
Sverige (30. maj, 1900 - 1. oktober, 1907)
Rusland's flagRusland's flag
Rusland (1. oktober, 1907 - 11. januar, 1911)

Hjemsteder

Stockholm (juli, 1856 - 22. april, 1864)
Randers (22. april, 1864 - 28. december, 1870)
København (28. december, 1870 - 13. juni, 1885)
Svendborg (13. juni, 1885 - 30. december, 1893)
Göteborg (30. december, 1893 - 12. september, 1895)
København (12. september, 1895 - 30. maj, 1900)
Göteborg (30. maj, 1900 - 1. oktober, 1907)
Novorossijsk (1. oktober, 1907 - 11. januar, 1911)

Dimensioner

Længde: 29,0 m, Længde overalt: 31,2 m, Bredde: 6,6 m, Dybgang: 2,9 m

Tonnage

BRT: 132,20, NRT: 81,17 (18??)
BRT: 151,56, NRT: 90,40, DW: 135 (1873)
BRT: 153,76, NRT: 90,32 (1876)
BRT: 155,78, NRT: 90,27 (1876)
BRT: 139,73, NRT: 72,56 (1895)

Kapacitet

? passagerer, ? køjepladser

Fart

Fart: 8 knob (1876)

Maskineri

1 stk. dampmaskine (18?? - 1876)
1 stk. 2-cylindret compound B&W dampmaskine, 120 ihk (1876 - 1911)
1 stk. fastbladet propel (18?? - 1911)

Billeder af Isbjörn

Oprettet: 20. februar 2022.