Værft: Svendborg Skibsværft A/S, Danmark.
Nybygning nr. 34.
Søsat: 20. marts, 1929.
Leveret: maj, 1929.
Status: Ophugget.
Navne
Tranekjær (8. maj, 1929 - 23. december, 1941)
Påmalet navn: Wachschiff 1 (23. december, 1941 - juli, 1942) Påmalet navn: DWO 61 (juli, 1942 - januar, 1944)
Påmalet navn: Wachschiff 1 (januar, 1944 - juni, 1945)
Tranekjær (juni, 1945 - 2. juni, 1971)
Ruter
Rudkøbing - Lohals - Korsør (1929 - 1938)
Korsør - Lohals (1938 - 10. april, 1940)
Flydende elværk i Svendborg (15. september, 1940 - 1941)
Vagtskib, minestryger mm. (23. december, 1941 - 1945)
Korsør - Lohals (1945 - 1955)
København - Landskrona (28. maj, 1955 - sommer 1955)
Bellevue - Malmø (19. august, 1955 - 20. august, 1955)
København - Landskrona (26. juni, 1956 - 2. september, 1956)
København - Landskrona (1. juni, 1957 - 27. august, 1957)
København - Landskrona (30. oktober, 1958 - 20. december, 1958)
København - Landskrona (15. maj, 1959 - 1. september, 1959)
København - Landskrona (25. maj, 1960 - 28. august, 1960)
København - Landskrona (25. marts, 1961 - 6. august, 1961)
København - Landskrona (19. april, 1962 - 5. august, 1962)
København - Landskrona (27. april, 1963 - 1963)
Faaborg - Kappeln (27. november, 1963 - 21. december, 1965)
København - Landskrona (1966 - 1967)
Rederier
Sydfyenske Dampskibsselskab A/S (SFDS), Svendborg, Danmark (8. maj, 1929 - 30. juli, 1969)
Charter: Svendborg Kommune, Svendborg, Danmark (15. september, 1940 - 1941)
Charter: Deutsche Kriegsmarine (det tyske søværn), Tyskland (23. december, 1941 - 16. juni, 1945)
Charter: Vikingbaadene, København, Danmark (sommer 1955)
Charter: Vikingbaadene, København, Danmark (26. juni, 1956 - 2. september, 1956)
Charter: Vikingbaadene, København, Danmark (1. juni, 1957 - 27. august, 1957)
Charter: Vikingbaadene, København, Danmark (30. oktober, 1958 - 20. marts, 1958)
Charter: Vikingbaadene, København, Danmark (16. maj, 1959 - 1. september, 1959)
Charter: Vikingbaadene, København, Danmark (25. maj, 1960 - 28. august, 1960)
Charter: Vikingbaadene, København, Danmark (25. marts, 1961 - 6. august, 1961)
Charter: Vikingbaadene, København, Danmark (19. april, 1962 - 5. august, 1962)
Charter: Vikingbaadene, København, Danmark (27. april, 1963 - 1963)
Charter: Vikingbaadene, København, Danmark (1966 - 1967)
Hændelser og særlige begivenheder
Bilbrev udstedt, Svendborg. Anmeldt 18. april, registreret 8. maj.
Målebevis udstedt, Svendborg.
onsdag 23. november, 1938
Tranekjær skulle afløse Mjølner på ruten Spodsbjerg - Nakskov, da Mjølner skulle have renset kedler. På vej ind til Nakskov havn fik Tranekjær viklet kæden fra en afmærkningsbøje om skruen, og gik på grund ud for Rosnæs omkring kl. 22.20. Svitzers slæbebåd Vulcan blev tilkaldt, men kunne ikke trække Tranekjær på grund af faldende vandstand.
torsdag 24. november, 1938
Der rasede en såkaldt kategori 2 storm over Danmark (over 24,5 m/s), som forårsagede ekstremt lav vandstand ved Nakskov. Tranekjær lå ved kanten af sejlrenden med kraftig slagside ud mod sejlrenden. Som Lolland-Falster Socialdemokrat så beskrivende rapporterede i avisen: "Foran Tranekjær ligger Vulcan. Den arbejdede ikke i Formiddag og vil næppe begynde at slæbe, før Vandet vokser. Og det er der ikke Tegn til, at det Vilde i Formiddag"
fredag 25. november, 1938
Endelig "voksede Vandet". Da vandstanden blev normal igen, kom Tranekjær atter flot omkring kl. 8. Skibet havde ikke lidt større skade, men kunne dog ikke sejle til Nakskov for egen damp, og måtte have hjælp fra Svitzer. Såvel kæde som afmærkningsbøje måtte gøre turen med til Nakskov.
Tilbageleveret efter krigen i Kiel.
Nyt målebevis, Svendborg.
Ombygget med ekstra passageraptering før indsats på Øresund.
fredag 14. november, 1958
Nyt målebevis, København.
Oplagt i Svendborg.
Certifikat udløb.
Bugseret fra Svendborg mod Odense for ophugning.
Udslettet fra skibsregistret som ophugget.
Supplerende oplysninger
Kendingssignaler
NHFR (8. maj, 1929 - 1933)
OUMR (1934 - 2. juni, 1971)
Flag
| Danmark (8. maj, 1929 - 2. juni, 1971) |
Hjemsted
Rudkøbing (8. maj, 1929 - 2. juni, 1971)
Dimensioner
Længde: 39,31 m, Bredde: 7,31 m, Dybgang: 3,12 m
Tonnage
BRT: 265,39, NRT: 143,77 (1929)
BRT: 265,39, NRT: 138,52 (1946)
BRT: 257,45, NRT: 125,70 (1958)
Kapacitet
450 passagerer, 7 personbiler
Fart
Fart: 10,5 knob
Maskineri
1 stk. dobbelt compound Christiansen & Meyer dampmaskine, 482 hk
1 stk. fastbladet propel
Oprettet: 19. december 2007. Senest revideret: 18. april 2018.