Værft: Societe Nouvelle Des Ateliers et Chantier du Havre. Le Havre, Frankrig.
Nybygning nr. 212.
IMO nummer: 7230599.
Søsat: 23. juni, 1972.
Leveret: 20. juli, 1973.
Ruter
Larvik - Frederikshavn (19. august, 1973 - 30. marts, 1984)
Hoek van Holland - Harwich (30. marts, 1984 - 25. marts, 1986)
Göteborg - Frederikshavn (4. maj, 1986 - november, 1988)
Moss - Frederikshavn (4. maj, 1986 - november, 1988)
Ancona - Korfu - Patras - Korfu - Dubrovnik - Split - Venedig (1989)
Asylcenter (14. oktober, 1989 - januar, 1990)
Ancona - Korfu - Patras - Korfu - Dubrovnik - Split - Venedig (februar, 1990 - januar, 1992)
Trelleborg - Rostock (10. januar, 1992 - 23. oktober, 1992)
Oplagt (november, 1992 - 1993)
Bari - Igoumenitsa - Patras (1993 - 1994)
Nador - Sète (maj, 1994 - september, 1994)
Ancona - Split (1995 - 2002)
Rijeka - Dubrovnik - Bari (2002 - 2004)
Rijeka - Zadar - Split - Stari Grad - Korcula - Dubrovnik - Bari (maj, 2004 - 24. oktober, 2009)
Ancona - Split (juni, 2010 - )
Rederier
Larvik - Frederikshavn Ferjen AS, Larvik, Norge (20. juli, 1973 - 1. april, 1984)
Charter: Stoomvaart Maatschappij Zeeland N.V. (S.M.Z.), Hoek van Holland, Holland (30. marts, 1984 - 25. marts, 1986)
Admiral Shipping Ltd., Bahamas (1. april, 1984 - november, 1985)
Stena AB, Sverige (november, 1985 - 23. november, 1988)
Jadrolinija P.O., Rijeka, Kroatien (23. november, 1988 - 1995)
Charter: TT-Line GmbH & Co. KG, Hamburg, Tyskland (10. januar, 1992 - 23. november, 1992)
Charter: Olympic Ferries, Grækenland (1993 - januar, 1994)
Charter: Compagnie Marocaine de Navigation (Comanav), Casablanca, Marokko (maj, 1994 - september, 1994)
Jadrolinija Cruises, Kroatien (1995 - )
Hændelser og særlige begivenheder
Natten mellem fredag og lørdag grundstødte Marko Polo med stor fart på øen Sit mellem Sibernika og Zadar. Stævnen løb helt op på kysten og blev hævet flere meter over vandet. Det var 41 passagerer og 64 besætningsmedlemmer ombord. Ingen kom til skade ved grundstødningen. Der er konstateret huller i skroget under vandlinien, som skal repareres, inden færgen kan trækkes fri.
fredag 20. november, 2009
Marko Polo blev trukket fri af de tre slæbebåde David I, Lukas og Maka, og skal efterfølgende repareres i Mali Losinj. Ud over slæbebådene medvirkede en flydekran og nogle luftpuder. Et stykke af bulbstævnen blev skåret løs og efterladt på stranden.
Repareret ved værftet i Mali Loinj.
februar, 2011 - marts, 2011
Værftsophold ved Viktor Lenac værftet i Kostrena ved Rijeka. Marko Polo fik monteret agtersponsoner for at øge stabiliteten. Desuden antallet af køjepladser øget, og der blev monteret flere hvilestole.
Supplerende oplysninger
Design
Knud E. Hansen A/S
Kendingssignal
9AED
Flag
| Norge (juli, 1973 - april, 1984) |
| Bahamas (april, 1984 - 2. april, 1986) |
| Sverige (2. april, 1986 - 23. november, 1988) |
| Jugoslavien (23. november, 1988 - 1995) |
| Kroatien (1995 - ) |
Hjemsteder
Larvik (juli, 1973 - april, 1984)
Nassau (april, 1984 - april, 1986)
Göteborg (april, 1986 - november, 1988)
Rijeka (november, 1988 - )
Dimensioner
Længde overalt: 128,12 m, Bredde: 19,99 m, Dybgang: 5,5 m
Tonnage
BRT: 6801, NRT: 3370, DW: 1202
Kapacitet
1500 passagerer, 634 køjepladser, 270 personbiler
Fart
Fart: 19 knob
Maskineri
4 stk. 8TM410 SWD diesel, 15014 kW
2 stk. propel med justerbare skrueblade
1 stk. tværpropel i bov
Oprettet: 22. december 2007. Senest revideret: 22. august 2011. Senest tjekket: 20. april 2023.