Marko Polo

Værft: Societe Nouvelle Des Ateliers et Chantier du Havre. Le Havre, Frankrig.
Nybygning nr. 212.
IMO nummer: 7230599.

Søsat: 23. juni, 1972.
Leveret: 20. juli, 1973.

Navne

Peter Wessel (20. juli, 1973 - 30. marts, 1984)
Zeeland (30. marts, 1984 - 2. april, 1986)
Stena Nordica (2. marts, 1986 - 23. november, 1988)
Marko Polo (23. november, 1988 - )

Ruter

Larvik - Frederikshavn (19. august, 1973 - 30. marts, 1984)
Hoek van Holland - Harwich (30. marts, 1984 - 25. marts, 1986)
Göteborg - Frederikshavn (4. maj, 1986 - november, 1988)
Moss - Frederikshavn (4. maj, 1986 - november, 1988)
Ancona - Korfu - Patras - Korfu - Dubrovnik - Split - Venedig (1989)
Asylcenter (14. oktober, 1989 - januar, 1990)
Ancona - Korfu - Patras - Korfu - Dubrovnik - Split - Venedig (februar, 1990 - januar, 1992)
Trelleborg - Rostock (10. januar, 1992 - 23. oktober, 1992)
Oplagt (november, 1992 - 1993)
Bari - Igoumenitsa - Patras (1993 - 1994)
Nador - Sète (maj, 1994 - september, 1994)
Ancona - Split (1995 - 2002)
Rijeka - Dubrovnik - Bari (2002 - 2004)
Rijeka - Zadar - Split - Stari Grad - Korcula - Dubrovnik - Bari (maj, 2004 - 24. oktober, 2009)
Ancona - Split (juni, 2010 - )

Rederier

Larvik - Frederikshavn Ferjen AS, Larvik, Norge (20. juli, 1973 - 1. april, 1984)
Charter: Stoomvaart Maatschappij Zeeland N.V. (S.M.Z.), Hoek van Holland, Holland (30. marts, 1984 - 25. marts, 1986)
Admiral Shipping Ltd., Bahamas (1. april, 1984 - november, 1985)
Stena AB, Sverige (november, 1985 - 23. november, 1988)
Jadrolinija P.O., Rijeka, Kroatien (23. november, 1988 - 1995)
Charter: TT-Line GmbH & Co. KG, Hamburg, Tyskland (10. januar, 1992 - 23. november, 1992)
Charter: Olympic Ferries, Grækenland (1993 - januar, 1994)
Charter: Compagnie Marocaine de Navigation (Comanav), Casablanca, Marokko (maj, 1994 - september, 1994)
Jadrolinija Cruises, Kroatien (1995 - )

Hændelser og særlige begivenheder

lørdag 24. oktober, 2009
Natten mellem fredag og lørdag grundstødte Marko Polo med stor fart på øen Sit mellem Sibernika og Zadar. Stævnen løb helt op på kysten og blev hævet flere meter over vandet. Det var 41 passagerer og 64 besætningsmedlemmer ombord. Ingen kom til skade ved grundstødningen. Der er konstateret huller i skroget under vandlinien, som skal repareres, inden færgen kan trækkes fri.

fredag 20. november, 2009
Marko Polo blev trukket fri af de tre slæbebåde David I, Lukas og Maka, og skal efterfølgende repareres i Mali Losinj. Ud over slæbebådene medvirkede en flydekran og nogle luftpuder. Et stykke af bulbstævnen blev skåret løs og efterladt på stranden.

december, 2010 - 2011
Repareret ved værftet i Mali Lošinj.

februar, 2011 - marts, 2011
Værftsophold ved Viktor Lenac værftet i Kostrena ved Rijeka. Marko Polo fik monteret agtersponsoner for at øge stabiliteten. Desuden antallet af køjepladser øget, og der blev monteret flere hvilestole.

Supplerende oplysninger

Design

Knud E. Hansen A/S

Kendingssignal

9AED

Flag

Norge's flagNorge's flag
Norge (juli, 1973 - april, 1984)
Bahamas's flagBahamas's flag
Bahamas (april, 1984 - 2. april, 1986)
Sverige's flagSverige's flag
Sverige (2. april, 1986 - 23. november, 1988)
Jugoslavien's flagJugoslavien's flag
Jugoslavien (23. november, 1988 - 1995)
Kroatien's flagKroatien's flag
Kroatien (1995 - )

Hjemsteder

Larvik (juli, 1973 - april, 1984)
Nassau (april, 1984 - april, 1986)
Göteborg (april, 1986 - november, 1988)
Rijeka (november, 1988 - )

Dimensioner

Længde overalt: 128,12 m, Bredde: 19,99 m, Dybgang: 5,5 m

Tonnage

BRT: 6801, NRT: 3370, DW: 1202

Kapacitet

1500 passagerer, 634 køjepladser, 270 personbiler

Fart

Fart: 19 knob

Maskineri

4 stk. 8TM410 SWD diesel, 15014 kW
2 stk. propel med justerbare skrueblade
1 stk. tværpropel i bov

AIS

Hvor er Marko Polo nu?

Billeder af Marko Polo

Oprettet: 22. december 2007. Senest revideret: 22. august 2011. Senest tjekket: 20. april 2023.