Stige II

Værft: Odense Staalskibsværft; Lindø, Munkebo, Danmark.
Nybygning nr. 530.

Leveret: 1978.

Navn

Stige II (1978 - )

Rute

Stige - Bågø (Odense Kanal) (1978 - 30. december, 2014)

Rederier

Odense Kommune, Bytrafikken, Odense, Danmark (1978 - 6. maj, 2015)
Multi Mak v/Hans Peter Warming, København, Danmark (6. maj, 2015 - )

Hændelser og særlige begivenheder

tirsdag 30. december, 2014
Sejlede sammen med Færgehans de sidste ture over kanalen, og afsluttede dermed 207 års færgehistorie.

Supplerende oplysninger

Kendingssignal

FTJ4197 (1978 - )

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (1978 - )

Hjemsted

Odense (1978 - )

Dimensioner

Længde overalt: 9,0 m, Bredde: 3,5 m, Dybgang: 1,18 m

Tonnage

BRT: 7,93, NRT: 6,67

Kapacitet

18 passagerer

Maskineri

1 stk. diesel, 55 kW
2 stk. azimuth propel

Baggrunden for Stige II

Færgen Stige II sejler på kanalen mellem Stige og Bågø nord for Odense. Kanalen er knap 80 meter bred.

Baggrunden for bygningen af Stige II er tragisk. Dens forgænger var en kabelfærge. I starten var den håndtrukket, senere kom der motor på. Det enkle princip var, at når færgen var nået over, slækkedes kablet, så skibe til og fra Odense Havn kunne passere. 15. maj 1977 fik et skib fat i kablet, og den lille færge blev trukket ned. To børn druknede ved ulykken.

Den tragiske ulykke førte til anskaffelsen af Stige II, som er en "almindelig" motorfærge. Man ville ikke længere have en kabelfærge. Stige II blev taget i drift i 1978.

I 1987 blev Stige II suppleret med endnu en færge, Færgehans, der er opkaldt efter den tidligere færgemand på ruten.

Færgerutens eksistens har flere gange været truet på grund af driftsomkostningerne - senest i 2006, hvor et spareforslag anbefalede lukning, men politikerne har ikke ønsket at lukke den populære smutvej for gående og cyklister. Den benyttes af mange pendlere - bla. ansatte på Lindø.

Stige II er bygget på Lindøværftets lærlingeafdeling.

Billeder af Stige II

Oprettet: 12. april 2009. Senest revideret: 21. august 2016.