Hændelser og særlige begivenheder
Undervejs på eftermiddagens tur fra Svendborg til Ærøskøbing grundstødte Ærøskøbing på en sandbanke i sejlrenden nord for Hjortø. På grund af stormen var vandstanden usædvanlig lav. Ingen af de 141 passagerer og 7 besætningsmedlemmer kom til skade.
Lidt før kl. 10.30 fik Ærøskøbing vand nok under kølen til at komme fri af sandbanken. Færgen kunne derefter fortsætte til Ærøskøbing. Efter dykkerundersøgelse kunne sejladsen genoptages sidst på eftermiddagen.
24. september, 2012 - 11. oktober, 2012
I forbindelse med dokning fik færgen helt nyt udvendigt udseende. Randi Jørgensens og Katrine Malinovskys projekt med bemaling af færgen var et af de tre vindende projekter i "Vores kunst". Kunstværket visualiserer på bagbords side det indvendige af færgen, mens styrbords side fremstår neutralt.
23. oktober, 2017 - 2. november, 2017
I dok i Marstal.
Ved dagens første afgang kl. 04.35 vendte Ærøskøbing om efter kun et kvarters sejlads på grund af en defekt afbryder til nødtavlen. Færgen var tilbage i færgelejet igen kl. 05.03. Indstillet resten af dagen.
Atter i normal fart hele dagen.
På afgangen fra Ærøskøbing kl. 13.35 fik Ærøskøbing problemer med styring af den ene hovedmotor. Det betød at anløbet af Svendborg planlagt til kl. 14.50 måtte afbrydes. På grund af blæst turde man ikke gå i færgelejet med kun én skrue. Færgen sejlederfor ud på mere åbent vand nordøst for Skarø, hvor den blev nogle timer. Endelig kl. 18.18 kunne færgen lægge til i færgelejet i Svendborg. Et kvarter senere flyttede færgen over til Frederiksø for reparation.
Prøvesejlads kl. 10.59 - kl. 11.36. Første afgang fra Svendborg kl. 12.05, herefter normal sejlads.
Sejlet fra Ærøskøbing til Svendborg kl. 06.00 - 07.16. Videre til værftet kl. 08.32, direkte i dok i forbindelse med planlagt eftersyn.
Ud af dok kl. 14.06, lagt langs kaj ved Frederiksø.
Sejlet fra værftet til Færgelejet i Svendborg kl. 11.49 - kl. 11.56. Prøvesejlads kl. 12.04 - kl. 14.49. Forlod færgeleje og returnerede kl. 15.19 - kl. 15.31. Forsejlet fra Svendborg til Ærøskøbing kl. 15.40 - kl. 17.06. Klar til morgendagens sejlads.
Atter i fart.
Ved ankomst til Ærøskøbing kl. 20.15 lykkedes det ikke at slå bak tilstrækkelig kraftigt. Ingen kom til skade, men Ærøskøbing fik en mindre skade i stævnen over vandlinien.
Forsejlet fra Ærøskøbing til Søby kl. 14.46 - kl. 15.41 for reparation.
Forsejlet fra Søby til Ærøskøbing kl. 08.39 - kl. 09.22. Første afgang fra Ærøskøbing kl. 10.35.
På grund af planlagt dokning for Skjoldnæs, havareret maskine på ÆrøXpressen og problemer med en skrueaksel på Ellen var tvillingefærgerne alene om at besejle Ærø. Ærøskøbing blev i løbet af dagen forsinket med godt 1½ time. Forsinkelserne betød, at Marstal flere gange måtte vente, f.eks. ved havneanløb og ved det smalle stykke sejlrende i Svendborgsund. Marstal blev forsinket med knap en time og et kvarter.
Første dobbelttur med afgang fra Ærøskøbing kl. 05.35 blev gennemført. Derefter blev Ærøskøbing taget ud af drift for reparation af en defekt ventil. Forsejlet fra Ærøskøbing til Svendborg kl. 11.25 - kl. 12.48. Atter i fart fra Svendborg kl. 13.05. Dvs. 1½ dobbelttur var aflyst. I denne periode var Marstal den eneste Ærø-færge i drift.
Dobbeltturen med afgang fra Ærøskobing kl. 19.35 aflyst på grund af reparation. Da ÆrøXpressen havde genoptaget sejladsen, var Marstal alligevel ikke alene om at betjene Ærø.
Forsejlet fra Ærøskøbing til Søby kl. 10.39 - kl. 11.28 for reparation bovvisiret, der havde fået en skade ved ankomst til Ærøskøbing i hårdt vejr.
Forsejlet fra Søby til Ærøskøbing kl. 15.15 - kl. 16.10.
Atter i fart. Første afgang kl. 05.35.
Supplerende oplysninger
Kendingssignal
OZRK (29. oktober, 1999 - )
Flag
| Danmark (29. oktober, 1999 - ) |
Hjemsted
Ærøskøbing (10. oktober, 1999 - )
Dimensioner
Længde: 45,3 m, Længde overalt: 49,4 m, Bredde: 13,1 m, Dybgang: 2,58 m
Tonnage
BT: 1617, NT: 495, DW: 204
Kapacitet
395 passagerer, 42 personbiler
Fart
Fart: 13 knob
Maskineri
2 stk. MaK diesel, 2040 kW
3 stk. diesel hjælpemaskine, 618 kW
2 stk. propel med justerbare skrueblade
2 stk. tværpropel i bov
Billeder af Ærøskøbing
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 (vogndæk) Ærøskøbing
|
 (vogndæk) Ærøskøbing
|
 (vogndæk) Ærøskøbing
|
 (om bord) Ærøskøbing
|
 (vogndæk) Ærøskøbing
|
 (bro) Ærøskøbing
|
 (bro) Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 (bro) Ærøskøbing
|
 (bro) Ærøskøbing Ærøsund II
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing Mona
|
 Ærøskøbing Ærøsund II
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Spodsbjerg Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing Ærøsund II
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Caroline S. Ærøskøbing
|
 Angelo Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 (i dok) Ærøskøbing Egeskov Marstal
|
 (søsterskibe) Ærøskøbing Marstal
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 (søsterskibe) Marstal Ærøskøbing
|
 (søsterskibe) Ærøskøbing Marstal
|
 (søsterskibe) Ærøskøbing Marstal
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 (interiør) Ærøskøbing
|
 (interiør) Ærøskøbing
|
 (interiør) Ærøskøbing
|
 (interiør) Ærøskøbing
|
 (interiør) Ærøskøbing
|
 (interiør) Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 (søsterskibe) Ærøskøbing Marstal
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 (om bord) Ærøskøbing
|
 (søsterskibe) Marstal Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 (skorsten) Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing Fri
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 (skorsten) Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 (i dok) Ærøskøbing
|
 (i dok) Ærøskøbing
|
 (i dok) Ærøskøbing
|
 (i dok) Ærøskøbing
|
 (i dok) Ærøskøbing
|
 (i dok) Ærøskøbing
|
 (i dok) Ærøskøbing
|
 (i dok) Ærøskøbing
|
 (i dok) Ærøskøbing
|
 (i dok) Ærøskøbing
|
 (i dok) Andreas Gayk Ærøskøbing
|
 (i dok) Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 (søsterskibe) Ærøskøbing Marstal
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Højestene Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
 Ærøskøbing
|
Oprettet: 8. januar 2008. Senest revideret: 5. februar 2023.